Svět zdraví chce prorazit v Německu

Žádný systém a žádná technologie není samospásná. Máme radost nejen z toho, že naši klienti hubnou, ale že se jim i po naší návštěvě mění hodnotový žebříček. Učí se žít jinak než dosud, měnit své špatné návyky. V tom vidíme smysl své práce.
pondělí
26.06.2017
Síť výživových poraden roste meziročně o více než 50 %. O plánech v Německu i sporech s franšízanty hovořil zakladatel vlastnické firmy Sunkins Josef Hůla.
 

Svět zdraví chtěl letos expandovat do zahraničí. Podařilo se otevřít nové pobočky Světa zdraví v dalších zemích?
Jsme na Slovensku, v Polsku, a rádi bychom do Německa. Polsko pro nás bylo v porovnání se Slovenskem poměrně tvrdým oříškem, protože Poláci mají přece jen jiné místní zvyky. Například jsme zjistili, že mají velmi rádi slevy – i co se týká nových franšízových a licenčních smluv. Raději dlouze vyjednávají, než by si pořídili třeba předplacený balíček služeb. Ty se jim úplně nelíbily, takže jsme museli pracně a složitě předělávat naše stávající franšízové smlouvy, abychom vyšli vstříc jejich požadavkům. Stejně tak jsme měli mírné problémy s reklamou na tamním internetu, pro kterou opět platí trochu jiné podmínky než u nás.

Máte speciální polský tým?
Máme v Polsku člověka, který odtamtud řídí naši expanzi, další dojíždí z Česka. Shodou okolností je to zároveň jeden z našich nejúspěšnějších franšízantů. V tuhle chvíli s jejich pomocí hledáme tamní personál. Dosud jsme se plně soustředili na expanzi v ČR. Teprve teď se nám trochu uvolnily ruce, takže se ještě více snažíme v Polsku a chceme prorazit v Německu. Původně jsme také chtěli Maďarsko, ale tam nám bohužel trochu zaspal člověk, který se stará o tamní expanzi. Jsme připraveni okamžitě franšízantům například poskytnout a spustit software, a Maďarsko přidat mezi naše cílové země, zatím ale nevíme, kdy to přesně bude.

Čím je pro vás Německo zajímavé?
Náš obchodní ředitel pochází částečně odtamtud, a proto se nás tam snaží posunout. Navíc si myslíme, že jsme dospěli do fáze, kdy už se nemusíme německého trhu bát. Podle všeho je tam náročnější a těžší uspět. Nyní jsme opravdu teprve v počáteční fázi, bavíme se o podobě smluv, a zvažujeme, kde vlastně začít.

Jakou nejcennější zkušenost jste si odnesl z expanze za české hranice?
Že je dobré to nepodcenit. Měli jsme velké štěstí na Slovensku, kde jsme se nemuseli o nic moc snažit. Neměli jsme moc času se tamní expanzi věnovat, a přesto se nám tam daří. Zatím máme na Slovensku asi 15 poboček, a funguje to docela hezky. Nicméně v dalších zemích už jsme trochu narazili, a došlo nám, že bude potřeba věnovat svému rozšiřování do ciziny více energie i času. Že to zkrátka musíme dělat jinak, a že každá kytka se musí zalévat.

Kolik poboček vlastně máte nyní v Česku?
Přesně to nevím ani já, ale je to něco kolem 70. Abych řekl pravdu, nás v tuto chvíli již více zajímá procentuální nárůst celkového obratu Světa zdraví, než prosperita a počet jednotlivých franšíz. A tam vykazujeme meziroční nárůst o 57 %, takže to je hezké.

Cítíme se silní díky našim poradenským službám, a máme díky nim i pocit, že jsme největší a nejsilnější společnost, která je v oblasti výživy u nás poskytuje.

Svět zdraví vyrostl velmi rychle v početnou franšízovou síť. Jaký používáte kontrolní mechanismus pro tak velký počet poboček?
Velmi nám v tomto směru pomáhá právě náš softwarový systém, který jsme i díky rychlému růstu tvořili tak trochu za pochodu. Díky němu mohu v reálném čase kdykoliv zkontrolovat, co se děje například na pobočce v jiném městě. Kolik v ní bylo dnes zákazníků, jaký má obrat, a podobně. Průběžně používáme klasický mystery shopping, a aktuálně hledáme vlastního manažera kvality. Ten by měl u nás pracovat na tzv. full time job, tedy na plný úvazek.

Jinak ale musím říci, že jsme zatím odebrali licence pouze třem franšízantům. V některých případech jsme s nimi museli také vést soudní spory. Zatím jsme všechny vyhráli. Snahy podvádět ale evidujeme opravdu jen výjimečně. Stane se, že franšízant prodává na pobočce cizí výrobky, nebo obchází strukturu nějakých našich poplatků v domnění, že tak vydělá více peněz. Z našeho pohledu je takové jednání zbytečné, protože je v našem zájmu vycházet franšízantům vstříc a pomáhat jim, nikoliv jim škodit.

Řídí vaši franšízanti také vícero poboček?
Někteří ano, ale spíše se poslední dobou stává, že se nám zvětšují pobočky. Z jednoho zaměstnance jsou během půl roku tři, následně se stěhují do větších prostor, a podobně. To rádi podporujeme. Také se nám naopak stalo, že jsme jednomu franšízantovi odebrali územní licenci za nízkou aktivitu, abychom dali prostor někomu dalšímu, kdo bude mít větší zájem podnik rozvíjet.

Váš obor – výživové poradenství – je čím dál populárnější. Jaký dopad to má podle vás na trh jako takový?
Existuje spousta firem, které v tomto trendu vidí novou příležitost, a vyrábějí proto například hubnoucí koktejly, protože si myslí, že to je dobrý byznys. A on to je opravdu dobrý byznys. Jen my jsme to vzali z úplně jiného konce. Nabízíme výživové poradenství, a stavíme své služby na něm, nikoliv na prodeji zázračných hubnoucích lahviček. S tím souvisí naše snaha a cíl své lidi neustále v oboru vzdělávat, k čemuž máme i vlastní výživovou Akademii Světa zdraví. Podle nás je tohle ta správná cesta. Určitě je to o lidech, a naší schopnosti je motivovat a udržet ve firmě.

V čem vidíte největší výhody vašeho franšízového konceptu?
Že jsme schopni franšízantům zajistit 50 až 100 % klientů, takže rozjezd nové pobočky může být velmi rychlý. Příprava trvá od prvního okamžiku k samotnému otevření franšízy obvykle asi tři měsíce, výjimečně se jednou protáhla na celý rok.

Hledáte v tuhle chvíli nové franšízanty v Česku?
V současné době aktivně nehledáme, ale jsme tomu nakloněni. Stále máme města, která bychom rádi obsadili, nicméně jak jsem řekl, pro nás je v tuhle chvíli priorita, aby prospívala celá síť, a rostl v ní celkový firemní obrat. Otevírání nových franšíz v Česku není úplně na pořadu dne.