14.10.2011

Ideální franchisant

Jaké osobnostní vlastnosti a zkušenosti by měl mít ideální kandidát na franchisanta?

Franchisoři! Před tím, než začnete s náborem franchisantů, měli byste si stanovit profil vhodného kandidáta a položit si několik otázek. Měl by mít partner zkušenosti v oboru? Jsou vůbec odborné znalosti potřeba? Z jakých zdrojů bude financovat své podnikání? Na následujících řádcích Vám přinášíme přehled nejčastějších archetypů zájemců o podnikání a jejich motivaci přistoupit k síti.

Byznys 2 ženy s PC

Největším zájmem franchisorů je najít partenery, kteří se úspěšně zapojí do jejich sítě. Jeden špatně vybraný franchisant může způsobit více škody, než užitku tucet prosperujících.

Zkušený podnikatel

Nespornou výhodou uchazeče se zkušenostmi s podnikáním nebo specializací je, že nemusíte trávit čas nad jeho uvedením do byznys procesů a z hlediska získání znalostí o produktech a způsobu poskytování služeb zákazníkům. Pro takového člověka je to prostě "denní rutina". Pak vyvstává otázka, co pro zkušeného podnikatele znamená zachování vysoké kvality služeb a poskytování dobrých služeb zákazníkům.

Na druhou stranu se však může stát, že si Váš partner přinese s sebou také „špatné“ obchodní návyky. Například knihkupec, který několik let vede místní knihkupectví, se může řídit pravidly už jen ze zvyku a nepostřehne například potřebu zvýšit úroveň zákaznického servisu. Jistě, může mít zájem o partnerství se silnou obchodní značkou, ale je otázkou, zda kromě změny značky změní také svůj přístup k podnikání. Může se stát, že vzhledem ke svým několika letům praxe nebude mít žádný důvod ke změně zajetých pravidel.

Nováček

Člověk bez zkušeností sice bude potřebovat více Vaší pozornosti a další odbornou přípravu, bude se však snadněji přizpůsobovat stanoveným standardům sítě. To, že zatím nemá zaběhlou podnikatelskou rutinu, na jednu stranu nevadí, protože aspoň nebude opakovat případné chyby v podnikání. Může se z něj nakonec vyklubat disciplinovaný franchisant. Alespoň v začátku je na Vás více závislý, a také o něco méně často oproti první skupině kandidátů odchází ze sítě. Očekávejte však od tohoto kandidáta častější prosbu o radu a pomoc.

Podnikatel vs. zaměstnanec

Pro potencionálního franchisanta, který má již podnikatelské zkušenosti, bude jistě start v síti jednodušší. Již prošel procesem a splnil formality týkající se skutečného zahájení vlastního podnikání. Měl by být dochvilný při placení všech závazků, nebo prostě vědět, kam se obrátit o pomoc. Oproti němu pro člověka, který byl až do této doby zaměstnancem, může být podnikání pod jednou značkou druhem výzvy k osamostatnění se. Podnikání v síti pro něj bude něco nového a zajímavého. To pak může pozitivně ovlivnit spolupráci s franchisorem.

Motivace

Seznamte se s důvody franchisantů, které nejčastěji vedou k rozhodnutí spolupracovat s Vaší sítí. Jsou to právě ty důvody, které Vám mohou pomoci při posuzování stupně zapojení franchisantů pod Vaší značkou.

Investor vs. osobní angažovanost

Zvažte, zda budete usilovat o získání investora, nebo hledáte partnera, který se bude osobně angažovat v podnikání. Spolupráce se zkušeným obchodníkem, který bude považovat další franchisové pobočky za lukrativní investici, bude jistě bezpečná, pokud jde o jeho financování. Otázkou je, zda se investor skutečně aktivně věnuje svým pobočkám a zda je jeho motivace natolik silná, aby rychle dosáhl návratnosti investic.

Poměrně často se právě investoři rozhodnou koupit licenci pro své blízké, děti nebo partnery. Zde však vyvstává otázka, zda jsou syn nebo manželka dostatečně odhodláni, aby věnovali svůj čas a energii na rozvoj vlastního podnikání. Existuje totiž obava, že jejich zapojení do podnikání nemusí být dostačující.

Zkušení zaměstnanci

Velkou motivaci k podnikání mohou mít i kandidáti, kteří tak získají připojením se k franchisové síti práci a jsou připraveni osobně se angažovat. Zkontrolujte tedy, z jakého zdroje pocházejí od těchto partnerů investované prostředky. Zajistí investice na rozjezd podnikání úvěrem nebo spořením? Mají alespoň částečné kapitálové zajištění? Nebo mají podporu od přátel či rodiny?

Další velkou skupinu tvoří lidé, kteří kvůli finanční krizi v posledních letech přišli o lukrativní zaměstnání. Tyto osoby kdysi pracovaly na plný úvazek ve velkých společnostech nebo na vysokých místech. Co odlišuje tuto skupinu uchazečů od ostatních, je velká míra motivace k dosažení úspěchu, kontakty a zkušenosti z byznys prostředí. Stejnou motivaci budou mít lidé, kteří sice nepřišli o práci, ale jsou ze své práce již unavení a přemýšlejí o rozvoji vlastního podnikání. To vše mohou uplatnit právě ve Vaší síti. Navíc tito lidé nejčastěji se stejným odhodláním řídí také vlastní podnik. Tito zájemcí investují svá aktiva (někdy své celoživotní úspory) do podnikání, a tak budou dělat všechno pro to, aby se úspěšně rozběhla právě jejich pobočka. Tito franchisanti mají „nůž na krku“, takže se nemusíte obávat nedbalosti z jejich strany.

Vyhoření franchisanta

Faktorem, který nejčastěji vede k demotivaci partnera, je příliš dlouhá doba dosažení prahu rentability. Proto je třeba se kromě kontroly zdrojů financování budoucích investic partnera také zeptat, kdy očekává návratnost investic a na jak dlouhou dobu má finanční rezervy. Nezkušený obchodní partner si tyto náležitosti nemusí uvědomovat, ale ani si ověřit čas, který uplyne, než dosáhne ziskovosti. Po šesti měsících se tak lehce může stát, že zahořkne, zanechá svého podnikání a bude požadovat vrácení investované částky.

Nezapomeňte, že s budoucím obchodním partnerem budete komunikovat a spolupracovat s ním minimálně několik příštích let. Proto vezměte v úvahu, zda Vám vyhovuje také po lidské stránce.

Přejeme Vám plodnou a příjemnou spolupráci,

Poradci PROFIT system.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

1

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank