Franchisingová smlouva
Franchisingová smlouva je smlouvou, která nemá přesné označení či zakotvení v právním řádu. Subjekty, které takovouto smlouvu uzavírají, tak mají relativně velkou volnost, jak vzájemné vztahy upraví. Přes neexistující přesnou právní úpravu a vymezení franchisové smlouvy, je nutné dodržovat při její přípravě daná pravidla vymezená právním řádem. Dá se říci, že současné české právo tomuto smluvnímu vztahu vychází vstříc.
Protože je systém franchisingu využíván v mnoha různých odvětvích a postavení obou stran, tedy franchisora a franchisanta, není v jednotlivých případech stejné, není možné vytvořit jakýsi vzor univerzální franchisové smlouvy použitelné na každý systém. Je však možné vytvořit určitou kostru základních pravidel, která musí být ve franchisové smlouvě postižena. Na základě těchto obecných pravidel je pak možné vytvořit konkrétní franchisovou smlouvu pro daný systém.
Nejčastěji je na začátku každé franchisingové smlouvy preambule, která popisuje faktický stav – tedy postavení partnerů, základní ideu a ceny, o které se bude opírat vzájemná spolupráce.
V další části je, kvůli dostatečné srozumitelnosti a pochopení obsahu smlouvy nutné vysvětlit základní pojmy, které obsahuje.
Další ustanovení smlouvy popisují jednotlivé etapy spolupráce na základě franchisingové smlouvy. Je možné je rozdělit na tři části:
- (i) ustanovení související s uzavřením smlouvy,
- (ii) ustanovení popisující práva a povinnosti stran v průběhu trvání smlouvy,
- (iii) ustanovení řešící příčiny a způsoby ukončení smlouvy
Cílem této části smlouvy je tak vymezit základní pravidla pro zahájení, průběh a ukončení spolupráce. Důležité je, aby byla zachována posloupnost těchto částí tak, aby tvořily logický celek. Usnadní se tím porozumění obou stran připravenému dokumentu.
Níže jsou uvedena ustanovení, která by neměla chybět v profesionálně připravené franchisové smlouvě:
- zásady přistoupení k systému
- doba trvání smlouvy
- vymezení území obhospodařovaného franchisantem
- práva a povinnosti stran
- právo na označení, vzhled poboček a ochranné známky
- ochrana know-how
- vztah ke konkurenci
- školení
- licenční a marketingové poplatky
- propagace a podpora
- kontrolní mechanismy ze strany franchisora
- ukončení smlouvy
Minimální rozsah ustanovení, které by měla franchisingová smlouva obsahovat stanovuje Evropský kodex etiky franchisingu.
Nad rámec toho může franchisová smlouva obsahovat i další ustanovení, které se například mohou týkat smluvních postihů, zabezpečení pohledávek franchisora nebo vypořádání stran po ukončení smlouvy.
V konečných ustanoveních se většinou zmiňují právní rámec, na základě kterého daná franchisingová smlouva byla vytvořena a možnosti změny smlouvy.
Lenka Nováková
PROFIT system franchise services s.r.o.
Tento článek není právním doporučením. Pro získání kompletních informací kontaktujte společnost PROFIT system franchise services s.r.o.
PŘEČTI ČLÁNKY

Představujeme vám 12 klíčových témat, která by měla pokrýt každá franšízová smlouva.
Prvotní nadšení z nového kolegy většinou střídá obava zaměstnavatelů o to, zda budoucí kolega přijme návrh pracovní smlouvy. Tím spíše, pokud je jeho součástí konkurenční doložka.
Základem úspěšné spolupráce franšízora s franšízantem je kvalitně zpracovaná smlouva, říká poradkyně společnosti PROFIT system franchise services Lenka Nováková.
Franšízant může svými znalostmi trhu významně a pozitivně přispět k přizpůsobení franšízové smlouvy
V životě někdy vznikají nepředvídané situace. Někdy musíte odcestovat do ciziny, nebo vás překvapí jiná nepříjemná životní situace.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Logistika, přeprava, tisk a marketing na jednom místě. Franšízová síť s touto kombinací uspěla už v 50 zemích světa. Nyní hledá franšízanty také pro český trh.
Špagetka je franšíza s čerstvými těstovinami, kávou a zmrzlinou má originální receptury i způsob lokace trucků. Jak tento koncept funguje v praxi?
Poptávka po úklidových, stěhovacích a řemeslných službách je velká. Jak z této situace těžit vysvětlí Jiří Bártík, obchodní manažer mezinárodní franšízové sítě Extra Services.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI