14.02.2015

Plagiátoři útočí

Franšízové koncepty se setkávají s kopírováním nápadů. Podstatné je si svou značku ochránit, než ji vpustit do světa.

Závist je zlá věc a ve světě byznysu se jí daří parazitovat na úspěšných podnikatelích. Jak lehce si získat úspěch jiných pro sebe? Kopírovat. Franšízové koncepty jsou pro tyto nekalé praktiky bohužel jako stvořené. Je proto důležité se ještě před expanzí a spuštěním franšízy zaměřit na ochrannou známku a vytvoření důsledných smluv.

Lidé cvičící na Jumping program Foto Jumping

Franšízový koncept Jumping působí po celém světě prostřednictvím více než 400 poboček. Česká firma bojuje také s master-franšízanty o to, aby dodržovali nastavené podmínky smlouvy.

S tzv. plagiátorstvím se setkalo mnoho firem a franšízové nejsou výjimkou, ba naopak. Franšízové koncepty se kopírují neustále. Společnost Jumping, která se zabývá cvičebními programy s trampolínami, o tom ví své. Jedna z nejúspěšnějších českých franšíz, která se rozvíjí po celém světě, se setkává s plagiátory na každém kroku. „Značku Jumping jsme právně ochránili tak, aby platila po celém světě. I nadále však bojujeme s plagiátory,“ dodává Tomáš Buriánek, jednatel firmy Jumping.

Drzost neznala mezí u jihokorejské společnosti, která využila koncept Mr. KEBAB a začala rozvíjet v Jižní Korey plagiátorskou značku stejného jména se stejnými prvky. „Setkali jsme se s plagiátorstvím i v Evropě, kde jsme dokázali protiprávní jednání zastavit. Nicméně v Jižní Korey se to nedá tak lehce udělat. Možnosti řešit problémy v tak daleké zemi je poněkud omezené,“ podotýká Lubomír Ľelovits ze slovenského franšízového konceptu Mr. KEBAB.

Důležité je si ochránit značku nejen na daný trh, ale nejlépe na celý svět. V tomto případě se tak podnikatel musí připravit na zdlouhavé jednání a vyšší náklady nejen na peníze, ale také na čas strávený vyjednáváním o podmínkách. Hlavní je také osvěta. Ovšem tato práce pak přináší ovoce.

Své o kopírování může povědět i franšízový systém Hudební škola Yamaha. „Snažíme se více zaměřit na komunikaci s klienty a objasňovat, v čem jsou naše produkty odlišné od nabídek nejrůznějších plagiátorů,“ poukazuje majitel master-franšízové licence Zdeněk Simek s tím, že na rozdíl od plagiátorů firma ví přesně, co dělá a k čemu hudba slouží.

"Plagiátorství ve franšíze není neobvyklé. Podnikatelé se snaží využívat dobrého nápadu a kopírují zavedené franšízové koncepty. Velmi často se stává, že plagiátorem se stane bývalý franšízant. Doporučujeme tedy, aby si franšízové firmy právně ochránily vztahy mezi franšízantem, aby po případném odstoupení od smlouvy nemusely řešit problémy s podnikatelským plánem bývalého franšízanta, který si udělá podobný koncept," upozorňuje Marek Halfar, jednatel poradenské společnosti ve franšíze PROFIT system. 

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank