Franchising ukazuje sílu

Graf vyjadřuje počet franchisových systémů, které působily v ČR od roku 2010 do roku 2013.
Pátek
25.04.2014
Franchisový trh loni opět ukázal, že jeho obliba se stále zvětšuje. Počet systémů využívajících k podnikání franchisovou licenci vzrostl na 219.
 

Jak rozjetý vlak se chová franchising v nepříznivém prostředí ekonomiky. Rok 2013 opět ukázal růst franchisových konceptů, kterých na trhu působilo okolo 219. To značí nárůst oproti roku 2012 o téměř 10 %. Na základě vývoje, který jsme zaznamenali v prvních třech měsících letošního roku, lze předpokládat, že i v roce 2014 se dočkáme růstu českého franchisového trhu. Důkazem je rostoucí zájem o franchisový rozvoj ze strany firem, které se tímto způsobem doposud nerozšiřovaly.

To, co v roce 2013 také rostlo, je počet franchisových jednotek. Ten se zvýšil o více jak 16 % a dosáhl počtu 6152. Jejich podíl na úkor vlastních přesáhl 50 %. Vyplývá to z Franchising REPORTu 2013, který vypracovala mezinárodní poradenská společnost PROFIT system.

Obchod válel, služby propadly

Franchising i přes menší meziroční růst představoval stále atraktivnější způsob podnikání, který si podnikatelé vybírají. Je to dáno především pokračující nepříznivou situací na trhu. Ekonomická situace ani v roce 2013 nebyla příliš přívětivá, což vedlo podnikatele k tomu, aby vsadili na osvědčený koncept, který už funguje. Největší rozmach zažila oblast Obchodu, kde vzrostl počet systémů o 29 % na 98. Nejvíce se uchytily především obchody s potravinami a smíšeným zbožím. Naopak kategorie služeb poprvé klesla o 6 % na 121 franchisových systémů.

Trendem posledních let byl rozvoj franchisových systémů v oblasti služeb. Loni se však situace razantně změnila. Směr určovala kategorie Obchodu. „O obrovský rozmach kategorie Obchodu se zasloužily především malé obchody s potravinami nebo se s míšeným zbožím, které se začínají přesouvat tzv. do ulic přímo k lidem,“ dodává Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system. Jedná se například o franchisové koncepty Daily Fresh Stores, Můj obchod, Sapelli, Konopná lékárna nebo Rodas.

Zato služby poprvé klesly od jejich dynamického růstu. „Velký rozvoj služeb zapříčinil zvýšenou konkurenci, která postupně konsolidovala franchisové koncepty v této oblasti, což vedlo k odchodu neúspěšných konceptů z trhu,“ doplňuje Marek Halfar. Dokazuje to i trend, že ve službách se uchytily především koncepty, které přinesly originální nápad, který na trhu chyběl. Zmiňme například společnosti zabývající se suchým mytím vozidel iDry nebo reklamami na tašky na pečivo BK Solutions. 

Zahraničí ještě není tak v kurzu

I v loňském roce čeští franchisoři poráželi ty zahraniční. Celkově se počet konceptů původem z Česka ustálil na 132, což značí zvýšení o 11 % a přesáhnutí podílu 60 %. „V Evropě počet franchisových systémů, které mají domácí původ, dosahuje 70 %, proto předpokládáme, že počet českých společností ve franchisingu bude nadále růst,“ odhaduje Marek Halfar, ředitel společnosti PROFIT system. Zahraniční systémy si udržovaly svůj konstantní růst. Nejvíce jich pochází z USA, Itálie a Německa.

Oxalis, shop and owner

Vývoj počtu franchisantů a jejich poboček od roku 2010

Expanze za hranice však zatím stagnuje, v zahraničí loni působilo 40 franchisových systémů z Česka, což je téměř stejný počet jako v roce 2012. „Důvodem je především mnoho mladých franchisových systémů, které vznikly během posledních 3 let a soustředí se především na rozvoj na tuzemském trhu. Pokud se chystají na expanzi, spíše si vyhlížejí Slovensko, případně ostatní trhy, kde by se jejich koncept uchytil,“ uzavírá Marek Halfar.


Populární na fóru

Kolik může stát pronájem v nákupním centrum?

Dobrý den, souhlasím s Darsi... Já se zajímala o pronájem v Avionu a tam mě byla nabídnutá cena 61000 Kč za 52 m2. Nakonec jsem to teda nevzala, protože bysme to...

3 komentář(e)
posledni 14.10.2018
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Učesaný byznys

Při zakládání mého kadeřnictví jsem investovala i do tvorby webových stránek, které mi moc pomohly k nalákání nových zákazníků a tedy zvýšení popularity...

1 komentář(e)
posledni 17.10.2017
Barva webu rozhoduje

Kombinace vhodných barev má určitě vliv na první dojem a je zajímavé, jak až moc. U prodejních webů je to ale i spousta dalších maličkostí - jako třeba barva a...

1 komentář(e)
posledni 24.08.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

https://www.facebook.com/Student-Agency-Bojkot-1812481502329777/?view_public_for=1812481502329777

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017