Mladí franšízoři mají zelenou
Ještě před pár lety neexistovala jediná franšízová síť, která by při výběru nových franšízantů upřednostňovala mladé lidi do 30 let. Trendy se ale mění, a mnozí majitelé proslulých značek zjistili, že mladá podnikatelská generace je v mnoha směrech jiná než ty předchozí. Zkušenosti starších dokáže nahradit svou chytrostí, adaptabilitou, a pracovitostí. Přestože mnohé psychologické průzkumy jim připisují i egocentričnost a lenost, franšízoři si generaci tzv. milleniálů chválí. A roste mezi nimi i nová generace zakladatelů franšízových sítí.
Pokud už v něco uvěří, dokáží být prý i vůči sobě velmi tvrdí. Více než třetina těchto mladých lidí do 35 let také proto uvažuje o vlastním podnikání. Jak naznačil průzkum HSBC Bank v 9 zemích, jsou v podnikání také úspěšnější než generace předchozí. Cílem jejich podnikání nejsou jen finanční zisky, ale touha pozitivně ovlivňovat okolí.
V roce 2012 vyhrála Rozjezdy pro začínající podnikatele Romana Tvarůžková, která stála za zrodem Novodobé Sanitky. Firma zajišťuje převoz nemocných, seniorů i handicapovaných, kteří nemají nárok na sanitku. Poté, co firmu prodala, založila další franšízovou síť. Tentokrát se second hand prodejnami Déja Vu s italskou módou. Rozjetou firmu Tvarůžková opět prodala, novým majitelem mladé značky je Dominik Paťha. Jistě ne shodou okolností je ještě mladší než jeho předchůdkyně.
Čím více bude českých značek, tím více bude mladých podnikatelů
"Spolu s úspěšným rozvojem podnikání pod zavedenou značkou v České republice poroste i podíl mladých franšízorů (zakladatelů franšízových konceptů), tak franšízantů, kteří si jejich licence zakoupí," říká Lenka Nováková z poradenské společnosti PROFIT system franchise services. V současnosti v Česku působí přibližně na 230 franšízových sítí. "Jinak řečeno čím větší bude podíl českých franšíz bude na trhu, tím více v nich bude působit mladých lidí, kteří představují naději pro dynamický rozvoj franšízingu," dodává s tím, že nyní české značky tvoří asi 65% franšízového trhu.
Ve 20 letech začala podnikat také například Petra Kovandová z Tábora. Své soukromé podnikání odstartovala tím, že vyhrála za milion korun samoobsluhu v dražbě. Po 5 letech začala dovážet slovenské sušenky a skončila otevřením vlastní bonbonárny. Síť obchodů Bon Bon je již osmým rokem stabilní součástí českého trhu a přírůstky momentálně zaznamenává hlavně na Slovensku, kde centrála zprovoznila dvě nové pobočky a o dalších dvou se momentálně jedná. Petra Kovandová se mezitím podílí raké na rozvoji sítě kaváren Budík.
Dalším ze zástupců nastupující generace je Petr Kořínek, který ve svých 29 letech zakládal a následně úspěšně prodal franšízovou síť fitness center pro ženy Expreska. Spoluzakladatel sítě občerstvení Poe-Poe Martin Kovářík letos oslaví 25 let. Obrat jeho franšízové sítě stále roste, zájemci o licenci se hlásí i třeba z Chorvatska. V zahraničí zahájila svou kariéru ve franšízingu tehdy 27letá Kamila Zárychtová. Ve Velké Británii se v roce 2005 seznámila s konceptem Business for Breakfast, který pomáhá podnikatelům získat nové kontakty, doporučení a obchodní příležitosti. Kluby ji zaujaly natolik, že se je rozhodla zavést i u nás. V současnosti působí jako ředitelka české sekce, která má na 600 členů, a provozuje 70 podnikatelských klubů.
PŘEČTI ČLÁNKY
Franšízový koncept networkingových setkání Business for Breakfast slouží k navazování kontaktů při neformální příležitosti snídaní. Jak se mu u nás daří?
Franšízový fastfood chce svůj koncept cenově dostupného jídla rozšířit i mimo Moravu. Co mohou novým franšízantům nabídnout?
S franšízovou sítí Business for Breakfast se Regina Vondrová setkala před sedmi lety. Co ji přimělo stát se její součástí a rozjet vlastní podnikání?
Bistra Poe-Poe se pomalu, ale jistě vracejí na předcovidová čísla. Cílem franšízora je další expanze, zaměřit se chce zejména na oblast Čech.
Rok 2021 osobnímu setkávání příliš nepřál. I přesto si ale podnikatelé v Business for Breakfast zprostředkovali zakázky v hodnotě 64,8 milionu Kč.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
U solné terapie toto známé rčení skutečně platí. Franšízové Centrum Solné terapie CST ze Slovinska na tom staví úspěšný byznys. Nyní míří i na český trh.
Realitní trh v porovnání Česka, Evropy a Ameriky i metody moderního prodeje nemovitostí přibližuje v rozhovoru Mgr. Tomáš Jelínek, MBA, CEO franšízové společnosti Centrury21.
Výživové poradenství franšízy Nutriadapt dává prostor a příležitost i začínajícím podnikatelům. Jak se dá naskočit mezi nejlepší ve svém byznysu už v poměrně mladém věku?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI