27.02.2017

Mladí franšízoři mají zelenou

Mladí franšízoři dobývají svět, o slovo se hlásí milleniálové. Franšízové koncepty začínají mít díky nim modernější podobu i u nás.

Ještě před pár lety neexistovala jediná franšízová síť, která by při výběru nových franšízantů upřednostňovala mladé lidi do 30 let. Trendy se ale mění, a mnozí majitelé proslulých značek zjistili, že mladá podnikatelská generace je v mnoha směrech jiná než ty předchozí. Zkušenosti starších dokáže nahradit svou chytrostí, adaptabilitou, a pracovitostí. Přestože mnohé psychologické průzkumy jim připisují i egocentričnost a lenost, franšízoři si generaci tzv. milleniálů chválí. A roste mezi nimi i nová generace zakladatelů franšízových sítí.

Mladí podnikavci představují naději pro dynamický rozvoj franšízingu, na trh přinášejí čerstvý vítr. Zleva Romana Tvarůžková, Petra Kovandová, Kamila Zárychtová a Petr Kořínek.

Pokud už v něco uvěří, dokáží být prý i vůči sobě velmi tvrdí. Více než třetina těchto mladých lidí do 35 let také proto uvažuje o vlastním podnikání. Jak naznačil průzkum HSBC Bank v 9 zemích, jsou v podnikání také úspěšnější než generace předchozí. Cílem jejich podnikání nejsou jen finanční zisky, ale touha pozitivně ovlivňovat okolí.

V roce 2012 vyhrála Rozjezdy pro začínající podnikatele Romana Tvarůžková, která stála za zrodem Novodobé Sanitky. Firma zajišťuje převoz nemocných, seniorů i handicapovaných, kteří nemají nárok na sanitku. Poté, co firmu prodala, založila další franšízovou síť. Tentokrát se second hand prodejnami Déja Vu s italskou módou. Rozjetou firmu Tvarůžková opět prodala, novým majitelem mladé značky je Dominik Paťha. Jistě ne shodou okolností je ještě mladší než jeho předchůdkyně.

Čím více bude českých značek, tím více bude mladých podnikatelů

"Spolu s úspěšným rozvojem podnikání pod zavedenou značkou v České republice poroste i podíl mladých franšízorů (zakladatelů franšízových konceptů), tak franšízantů, kteří si jejich licence zakoupí," říká Lenka Nováková z poradenské společnosti PROFIT system franchise services. V současnosti v Česku působí přibližně na 230 franšízových sítí. "Jinak řečeno čím větší bude podíl českých franšíz bude na trhu, tím více v nich bude působit mladých lidí, kteří představují naději pro dynamický rozvoj franšízingu," dodává s tím, že nyní české značky tvoří asi 65% franšízového trhu.

Ve 20 letech začala podnikat také například Petra Kovandová z Tábora. Své soukromé podnikání odstartovala tím, že vyhrála za milion korun samoobsluhu v dražbě. Po 5 letech začala dovážet slovenské sušenky a skončila otevřením vlastní bonbonárny. Síť obchodů Bon Bon je již osmým rokem stabilní součástí českého trhu a přírůstky momentálně zaznamenává hlavně na Slovensku, kde centrála zprovoznila dvě nové pobočky a o dalších dvou se momentálně jedná. Petra Kovandová se mezitím podílí raké na rozvoji sítě kaváren Budík.

Dalším ze zástupců nastupující generace je Petr Kořínek, který ve svých 29 letech zakládal a následně úspěšně prodal franšízovou síť fitness center pro ženy Expreska. Spoluzakladatel sítě občerstvení Poe-Poe Martin Kovářík letos oslaví 25 let. Obrat jeho franšízové sítě stále roste, zájemci o licenci se hlásí i třeba z Chorvatska. V zahraničí zahájila svou kariéru ve franšízingu tehdy 27letá Kamila Zárychtová. Ve Velké Británii se v roce 2005 seznámila s konceptem Business for Breakfast, který pomáhá podnikatelům získat nové kontakty, doporučení a obchodní příležitosti. Kluby ji zaujaly natolik, že se je rozhodla zavést i u nás. V současnosti působí jako ředitelka české sekce, která má na 600 členů, a provozuje 70 podnikatelských klubů.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank