11.05.2017

4 tipy pro silné franšízy

Jak vytvořit prosperující franšízovou síť? Přinášíme rady a tipy jak zajistit hladký provoz sítě, a docílit dlouhodobého úspěchu.

Patříte k nováčkům mezi franšízory, či se chystáte franšízovou síť vybudovat? Pokud je vaše odpověď kladná, musíte si hned v prvním okamžiku uvědomit, že stávající podoba vaší společnosti nebude pro vytvoření sítě poboček téměř jistě dostačující. Řízení, provoz, marketing. Všechno se bude muset více či méně změnit.

firma_podnikani_muzi_kravata_oblek

Manažeři společnosti, kteří školili své podřízené, pravděpodobně nebudou mít dostatečnou odbornost, potřebnou pro přípravu franšízantů. Ti přitom často dávají v sázku své celoživotní úspory, či se zadluží na mnoho let dopředu, a očekávají proto alespoň nějaké podnikatelské jistoty.

Funkční reklama na koncové zákazníky vám například těžko pomůže s náborem franšízantů, musíte skrze marketingové nástroje oslovit jinou cílovou skupinu a to kvalifikované osoby, které disponují kapitálem. Úspěšný franšízor musí také dohlížet na rozložení pracovních sil tak, aby společnost zůstala i přes případný rychlý růst v rovnováze. Fatální bývají také velká očekávání, kdy si podnikatel najme drahé lidi, najde drahou reprezentativní kancelář, a pak mnohdy zcela marně čeká, kdy se mu "přefouknutá" investice vrátí. Utrácet firemní peníze za zbytečnosti si nemohou dovolit ani ti nejlepší podnikatelé.

Stručně řečeno, vaše předchozí zkušenosti a znalosti o podnikání nemusí nutně fungovat ve chvíli, kdy se rozhodnete pro rozšiřování značky prostřednictvím franšíz. Nemyslete si, že změny budou jen okrajové.

Na začátku si proto určitě zodpovězte otázku, v čem je vaše společnost pro franšízanty výjimečná, a proč by si pro podnikání měl vybrat právě vás, a investovat do vaší značky svůj vlastní čas a peníze. Tento krok vám pomůže kromě jiného při výběru vhodných nástrojů při jejich podpoře. Jak franšízorovi coby poskytovateli licence, tak franšízantům, by měla spolupráce přinést rostoucí zisky a nižší náklady. Jak této kýžené situace dosáhnout? Existuje několik způsobů, jak skrze spolupracovníky vybudovat silnou franšízovou společnost.

1. Vzdělávejte současný personál

V mnoha případech mohou být stávající zaměstnanci skvělí i při budování franšízové sítě, spíše se ale připravte na opačnou situaci. Klíčové zaměstnance, bez nichž se stěží obejdete, byste měli být schopní identifikovat sami. Střežte se ale vytváření nových pozic jen proto, že si někdo třeba povýšení po letech poctivé práce zaslouží. Pokud vytvoření nových pracovních míst není pro společnost aktuálně výhodné, infrastrukturu společnosti pouze upravte do žádoucí podoby.

Pro každou pozici ve firmě vytvořte stručný popis práce tak, aby si byl každý zaměstnanec jistý svými právy a povinnostmi i po přechodu na nový obchodní systém. S každým si promluvte jednotlivě mezi čtyřma očima. Váš tým nesmí získat pocit, že hodláte měnit podobu celé firmy za jeho zády. Zároveň se ovšem ujistěte, zda jsou příslušní lidé dostatečně kvalifikovaní, nadšení, a loajální. A že jsou ochotní se na změnách uvnitř firmy skutečně podílet.

2. Najměte zkušený personál

Další možností je zaměstnat lidi, kteří již pracovali pro jinou franšízovou síť, a mají tak v tomto směru již nějaké zkušenosti. Při hodnocení uchazečů o nové franšízy důkladně kontrolujte zkušenosti, ale zhodnoťte i jejich povahové vlastnosti, a například znalost zákonů, které se týkají franšízingu jako takového.

Najmout zkušené profesionály může být ale poměrně nákladné, a pro menší společnosti nemusí být tento krok naprostou nutností. Existuje mnoho menších franšízových sítí, kde franšízor (byť třeba jen zpočátku) zvládá administrativu, řízení společnosti, i firemní marketing. Pokud ve svých plánech počítáte jen s omezeným firemním růstem, upřednostněte vzdělání současného personálu. Snížíte tím v počátcích finanční rizika.

3. Spolupracujte se specialisty

Často doporučovaným způsobem spolupráce ve franšízové síti je najmout franšízové specialisty v oblasti práva, školení, reklamy, PR a marketingu, kteří budou poté spolupracovat s jednotlivými franšízanty. Odborníci by měli být také schopni vyhodnotit ze svého pohledu vaše reálné potřeby, a poradit či vytvořit řešení přímo na míru vaší značce. Tím byste měli být ušetřeni dalších velkých a zbytečných finančních výdajů.

4. Zapojte víceúčelového manažera či poradce pro franšízy

Velmi účinné řešení zejména v případě malých společností. I třeba externí konzultant by pro vás měl být podporou při budování sítě, měl by vám poskytnout rady a pokyny, které váš růst urychlí a usnadní. Ujistěte se, že vámi najatý poradce má zkušenost s úspěšnou franšízovou klientelou. Pomoci vám může také při tvorbě provozní příručky pro franšízanty a realizaci vašeho podnikatelského plánu.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank