Zodpovědnost franšízantů / „Franšízing je u nás o tom, že chcete mít na prodejnách lidi, kterým bude patřit a oni se o ni budou náležitě starat,“ říká Petr Adámek, franšízový specialista značky Náš chléb, vaše pekárna.
pondělí
12.06.2023
„Celý náš byznys je postavený na lidech, jsou to nejcennější, co máme," říká Petr Adámek, franšízový specialista značky Náš chléb Vaše pekárna.
 

Jak se v současné době franšíze Náš chléb Vaše pekárna vede?

V současné době je podnikání zejména o tom, přizpůsobit se dané situaci. My, vzhledem k tomu, že jsme pekárna s vlastní prodejní sítí a franšízami, jsme trochu chránění tím, že nejsme limitovaní cenami určovanými prodejními řetězci. Díky tomu je pro nás zvládnutí současné situace jednodušší. I když i my jsme samozřejmě vlivem externích faktorů museli některé produkty zdražit. Nicméně mohu říct, že vše zvládáme dobře. Zatím máme zafixované ceny energií, takže uvidíme, co se stane, až fixace skončí. Toto je podle mého názoru v současné době největším problémem pekařů, kteří mnohdy od elektrických či plynových pecí přechází na LTO. Zásadním úkolem pro nás všechny je tak současnou krizi přežit. Nám podle mého názoru pomáhá překonat tuto dobu i franšízing, protože každý z našich franšízantů, majitelů provozoven, má vztah se svými zákazníky, díky němuž k němu chodí pravidelně nakupovat.

Jak se vám daří růst? Kolik aktuálně na tuzemském trhu funguje poboček? Kolik z nich je v rukách franšízových partnerů?

Na konci loňského roku jsme dokončili naši vlastní pobočku v Rokytnici nad Jizerou. Zároveň jsme ale pracovali i na rozšiřování franšíz – v Trutnově a Červeném Kostelci. Na konci roku 2022 jsme tak měli 103 prodejen. Jejich počet se ale neustále mění. Měsíčně nám totiž přibývají v průměru dvě nové pekárny.

To je poměrně dynamický růst. Co za ním stojí?

Lidé. Pravdou totiž je, že celý náš byznys je hodně postavený na lidech, jsou to nejcennější, co máme. Za tu dobu, co fungujeme, máme vybudovaný tým technického úseku, který efektivně prodejny staví. V současnosti jsme schopní prodejnu postavit za 2 týdny. A to od začátku. To, co nám velmi ulehčuje expanzi je fakt, že si vše umíme udělat sami – pobočku od podlahy až ke stropu. To nám nejen pomáhá expanzi urychlit, ale do jisté míry i zlevnit. Čím rychleji jsme totiž schopní pobočku postavit, tím dřív ji můžeme otevřít a ona může začít generovat tržby. Tohle vnímáme jako základní věc. Tou další pak je dobře fungující komunikace mezi obchodním oddělením, technickým úsekem a vedením firmy. Výsledkem toho je, že od vytipování vhodných prostor do otevření prodejny uběhne, v případě, že jde vše bez problémů, zhruba měsíc.

Kolik poboček z oné stovky je v rukách franšízových partnerů?

V tuto chvíli má u nás franšízing více podob. Franšízing u nás je o tom, že naším cílem je mít na prodejnách lidi, kterým bude patřit a oni se o ni budou náležitě starat. Chceme tak do naší sítě zahrnou lidi, kteří se budou opravdu aktivně podílet na chodu pobočky. Ke konci roku 2022 jsme měli 15 franšízových prodejen včetně těch v Trutnově, Červeném Kostelci a Hořicích.

Jaký je váš recept na hledání franšízantů? Pro některé koncepty je to složité…

Snažíme se prodejny nabízet zejména těm lidem, kteří aktuálně v našich prodejnách pracují a vidíme v nich potenciál, že by si tu prodejnu mohli vést jako svoji vlastní. To je jedna z variant, která u nás funguje. Takový člověk s námi do franšízy může jít i v momentě, kdy nemá dostatek finančních prostředků na počáteční investici. Dá se to řešit splátkovým kalendářem, který se nastaví dle výše investice.

Franšízantům tedy nabízíte dva typy spolupráce. V čem se liší?

V podstatě se bavíme o plné a poloviční franšíze. Je pravdou, že tyto názvy jsou trochu zavádějící, ale interně je máme takto nastavené. Rozdíl mezi oběma variantami je v tom, zda franšízanti investují do pobočky vlastní peníze, nebo ne a jdou cestou například toho splátkového kalendáře. Jsme totiž toho názoru, že základem je sehnat dobré lidi. A pokud člověk má potenciál, vidíme ho v něm, chceme mu dát příležitost bez ohledu na to, jestli ty finance má. Klíčový je pak také výběr správné lokality. Všechny musí projít naším schvalovacím procesem, v jehož rámci si uděláme interní analýzu, zda zamýšlený prostor odpovídá tomu, co potřebujeme. Pokud ano, jdeme do toho i se zájemcem o licenci, který nemá kapitál. To je právě ta tzv. poloviční franšíza, v níž jdou počáteční náklady za námi a franšízant je v prodejně de facto v podnájmu. My ručíme za to, že se bude platit včas nájem a franšízantovi jsme schopni garantovat i nějaký příjem v případě, že by to ekonomicky nevyšlo. Franšízant nám totiž v tomto momentě nahrazuje do jisté míry prodavače či prodavačku.

Na druhou stranu plná franšíza spočívá v tom, že zájemce o franšízu do prodejny investuje sám. Provozuje ji tak na vlastní IČO a veškeré vybavení a prodejna jako celek je jeho. On si ji prostě koupí a v tom případě mi odpadá ta měsíční splátka investice, neplatí nám žádný poplatek. Podmínkou však i v tomto případě je, že na pobočce bude sám fungovat. My totiž nesháníme investory, ale lidi, kteří ji chtějí provozovat a být v kontaktu se zákazníky.

Musí mít uchazeči o licenci zkušenosti z oboru?

Zkušenosti z oboru jsou vždycky vítané, ale nejsou tím nejdůležitějším. Mnohem důležitější je, zda lidé, kteří se chtějí stát našimi franšízovými partnery, mají pro tento byznys cit. Jestli mají ten zápal, to nadšení, protože lidi chodí za lidmi. Máme s tím zkušenost, naši trutnovští franšízanti pracovali dlouhou dobu na manažerských pozicích v automotive. Rozhodli se však budovat něco svého, náš koncept se jim líbí. Chybí jim tedy zkušenost z oboru, ta je však vynahrazena chutí, kterou mají. Je vidět, že jsou do podnikání pod naší hlavičkou opravdu zapálení. Naším cílem tak je pomoci k tomu být úspěšní. Dostanou tedy od nás prodejnu na klíč a mezitím, co ji budeme stavět, budou se zaučovat v jedné z našich již existujících poboček. Díky tomu budou moci pochopit, jak provoz funguje, poznat, jaký byznys to je. Často jsou naši noví franšízanti překvapeni, jak těžká práce to je. Ráno musíte brzy přijít do práce a vše připravit na otevření. Otevíráte sice v šest, ale vy v prodejně musíte být už ve čtyři, abyste přijali čerstvé zboží, zkontrolovali ho a vyskládali na pult. Ta kontrola je opravdu důležitá, může se totiž stát, že se vyexpedovalo něco, co bychom zákazníkům prodat nechtěli. Je tedy nutné mít dostatečnou časovou rezervu. V tomhle je pekařina specifická.

Co se týče zkušeností, nejblíže je tomu asi gastroobor. Takže tyto zkušenosti opravdu vítáme a podporujeme i aktivitu našich franšízantů. Pečete vlastní dorty? Určitě si je můžete zahrnout do své nabídky. Vnímáme toto obohacení nabídky jako cestu, jak si vytvořit bližší vztah se zákazníky. V mé pobočce v Libochovicích mám sortiment obohacený i o čerstvé jídlo, které vaříme, děláme chlebíčky, pečeme i vlastní produkty. Základ nabídky však tvoří to, co je upečené v pekárně.

Vašim franšízovým pobočkám se daří i v menších městech. Podle čeho hodnotíte místo vhodné pro otevření pobočky?

Těch faktorů je vždycky víc. Síť našich prodejen funguje zhruba 25 let a my jsme v průběhu času zjišťovali, v jakých lokalitách je nejpravděpodobnější, že uspějeme. Vidíme, že někde jsou to centra větších měst, kde však s tím jdou ruku v ruce vysoké nájmy, konkurence apod. Následně jsme se tak vydali cestou měst menších, protože náš byznys vnímáme mimo jiné i jako službu lidem. Realitou dnešní doby je, že z menších obcí prodejny mizí, častokrát tam najdete jen Večerky, ale pekárny ne. Lokalitu jsme tak vytipovávali podle toho, kolik mají zhruba obyvatel, zda je tam konkurence. Následně nás zajímá, zda se dá u obchodu zaparkovat, jestli mají velké výlohy, zda vnitřní dispozice odpovídají našim potřebám, zda je to zkolaudované pro potravinářský provoz, nebo nás čeká rekolaudace apod. Ani ta však pro nás není problém.

Jak velká je investice do pořízení franšízy Náš chléb Vaše pekárna?

Výše investice se samozřejmě liší podle prostoru. Pevný je však franšízový poplatek, který je aktuálně 50 tisíc Kč. Stanovili jsme ho tak, aby byl pro zájemce přijatelný, ale aby zároveň také pokryl náklady, které se zaškolením franšízantů máme. To je první věc, kterou musí franšízant uhradit. Na základě vybraného prostoru se pak udělá 3D návrh a kalkulace na jeho úpravu. V tuto chvíli se minimální investice pohybuje okolo 0,5 milionu Kč v momentě, kdy jde o plnou franšízu. Za poslední rok se nám v průměru zvýšily náklady o cca 200 tisíc Kč, což jsme museli promítnout i do investic franšízantů.  Potom je třeba počítat zhruba se 100 až 150 tisíci Kč na zásoby. Celková investice s licenčním poplatkem začíná na 700 tisících Kč.

Současná doba je pro podnikatele poměrně složitá. Stoupající ceny provozních nákladů, inflace a snaha lidí šetřit ovlivňují snad každý byznys. Jak je tomu u Vás? Do jaké míry Vás současná ekonomická situace poznamenává?

Ovlivňuje nás to stejně jako ostatní. Náklady na produkty se zvedají, a to nejen ty na výrobu, ale i ty provozní jako energie, pohonné hmoty apod. U nás je to cítit poměrně hodně. Máme totiž více jak 100 poboček, které musíme pravidelně 2x denně zavést výrobky. To se bohužel muselo odrazit i v cenách, které máme na prodejně. Jsem velmi rád, že máme skvělé zákazníky, kteří k nám chodí i přesto, že ekonomická situace je složitá. Bohužel nám nic jiného nezbývá než se přizpůsobit tomu, co se děje. Myslím si, že v této době nás drží zejména to, že máme stabilní síť prodejen a zákazníky, kteří jsou nám věrní. Faktem ale je, že se šetření lidí podepsalo na všech prodejnách, vidíme to na výkyvech jejich tržeb.

Pomáháte nějak franšízantům s tím, aby vše zvládli bez větších problémů?

Pomáháme jim zejména v tom, aby měli dostatečné tržby. Podpora prodeje z naší strany je marketingová, kdy se snažíme promovat jednotlivé prodejny v daných regionech – na farmářských trzích, pořádáme ochutnávky apod. Pak jim pomáháme i ekonomicky, kdy s nimi sestavujeme plán, aby věděli, jak by se jejich pobočka měla ekonomicky chovat, jakých dosahovat tržeb. Pokud se jim nedaří tyto plány naplňovat, opět jsme připraveni jim pomoci. V začátcích jim pomáháme zejména s odpisem. Chceme totiž, aby na svých prodejnách měli zejména v začátku, kdy si teprve v nové lokalitě dělají jméno, velké zásoby a s tím jde ruku v ruce i to, že jim často něco zbývá. My jim tak říkáme, že se odpisů nemusí být, že s nimi jde efektivně pracovat. Využívat ho pro marketing. Když prodáváte na prodejně, víte, jak to asi na konci dne dopadne – víte, že například tenhle chleba už dneska s největší pravděpodobností neprodáte. Ale můžete ho marketingově využít – nakrájet na půlky a rozdat zákazníkům jako dárek k nákupu. Hodně pečiva jsme například věnovali ukrajinským uprchlíkům, když sem přicházeli a než si našli své pevné místo v našich městech a obcích. Někde to děláme dodnes. Běžně se s tím nechlubíme, ale je to cesta, jak efektivně s odpisem pracovat. Ani nám by se nelíbilo, kdybychom museli naše chleby a pečivo vyhazovat. Tohle učíme naše franšízanty, protože i to je cesta, jak si vybudovat a posilovat vztah se zákazníky.

Co se další podpory týká. Máme regionálního manažera, který jezdí po našich pobočkách a ví tak, co se děje. Případné nastalé komplikace řešíme operativně.

V současné době vznikají franšízové provozovny kvůli závozu z centrální pekárny v perimetru 130 km od Jablonce nad Nisou. Co zbytek republiky?

To je věc, kterou již nějaký čas řešíme s vedením společnosti. My si spolu povídáme v Terezíně, který je de facto na kraji toho prstence okolo Jablonce. Řešíme rozšíření prodejní sítě například na Louny, přemýšlíme, jak to dělat. Máme pár variant, mezi něž patří například mezisklady, které využíváme i například pro farmářské trhy apod. Druhá varianta samozřejmě je vymyslet koncept, který nebude závislý na dojezdové vzdálenosti od centrální pekárny. To by si však vyžádalo jiné nároky na provozovny, protože i v nich by se pak muselo péct, využívat naše receptury. Bylo by ale možné vykročit za onu hranici 130 km. Základním předpokladem pro tuto větší expanzi je, abychom v týmu a v síti měli kvalitní lidi. V současnosti tak perimetr platí, nicméně stále si myslím, že je zde příležitost v podobě měst a obcí, ve kterých ještě pobočky nemáme.  


Energie vs praxe / Zkušenosti z oboru jsou podle Petra Adámka vždy vítané, ale nejsou tím nejdůležitějším. Mnohem důležitější je, zda lidé, kteří se chtějí stát našimi franšízovými partnery, mají pro tento byznys cit.