Chyby, které mohou stát úspěch

Výběr jako základ
Výběr jako základ / Řízením své nové provozovny strávíte spoustu času, proto se ujistěte, že se v ní co perfektně orientujete a rozhodně nezapomeňte, že si vybíráte franšízu, která vyhovuje vám a vašim zájmům.
Čtvrtek
22.06.2023
Jistotu úspěchu vašeho franšízového podnikání vám nezaručíme. Můžeme vás ale upozornit na chyby, kterých je třeba se vyvarovat.
 

Pro mnoho lidí s podnikatelskými ambicemi je franšízový model praktickým způsobem, jak se stát vlastním šéfem a dosáhnout rychlého úspěchu. Seriózní poskytovatel franšízových licencí vám však nikdy nezaručí 100% úspěch.

Snad v každé franšízové síti se totiž dříve či později objeví franšízanti, kteří budou mít problémy, často i ti, kteří své podnikání pod hlavičkou zavedeného franšízového konceptu ukončí. Příčin může být hned několik. Často je to však způsobeno chybami franšízantů, kterých se dopouští hned na samém vstupu do franšízy. Většinou se jim ale lze vyhnout. Pojďme se na některé z nich podívat…

Základem je, že jako franšízanti byste neměli předpokládat, že když vám franšízor poskytuje veškeré know-how, školení a podporu, bude to stačit k tomu, abyste dosáhli velkého finančního úspěchu. Je třeba vzít v úvahu, že i při vysokých ziscích se nemusíme cítit spokojeni, pokud se zabýváme podnikáním, které nás nenadchne. Ve skutečnosti nás to může rychle odradit. Pokud tedy máte zálibu ve sportu, investujte třeba do vlastního fitness centra. Jestli je vaší vášní cukrařina, proč se nestát majiteli některé z franšízových cukráren či kaváren?

Spokojenost jako kritérium volby

Začít podnikat je vždy riskantní a franšízing není výjimkou, i když investujete do značky, která je dobře známá a má rozvinutý systém. Šance na úspěch jsou však podstatně vyšší, pokud se zavedený produkt nebo služba spojí s tvrdou prací, odhodláním a dobře financovaným plánem. K neúspěchu dochází nejčastěji tehdy, když nemá franšízor dobře nastavené financování rozvoje sítě nebo má špatně sestavený podnikatelský plán, který nebyl důkladně prověřen. Neúspěch přichází také tehdy, když poskytovatel franšízy nekvalitně proškolil své franšízanty. Velký díl odpovědnosti však nese i sám franšízant. Přílišná lehkomyslnost, protože věříte předem připravenému vzorci, nesledování inovací a předpoklad, že nemusíte tvrdě pracovat – to vše může způsobit úpadek vašeho franšízového byznysu.

Bohužel neexistuje nic takového jako zaručený úspěch. Jako franšízant byste měli být aktivní, starat se o vlastní propagaci a rychle reagovat na to, co se děje na trhu. Koneckonců, je to vaše investice, která je v sázce.

Nedostatečný průzkum

Během setkání s potenciálním franšízorem získáte mnoho důležitých informací a rad o franšíze, které musíte vzít v úvahu. Je však nezbytné si uvědomit, že to obvykle nestačí. Důležitým kritériem pro výběr správné franšízy a vyhnutí se nástrahám by měl být váš vlastní individuální průzkum trhu. Abyste nevstoupili do špatného podnikání, vyplatí se analyzovat vlastní profesní zkušenosti, dovednosti a úroveň znalostí o oboru, ve kterém se chcete několik následujících let pohybovat. Je také dobré vysledovat, která odvětví mají v blízké budoucnosti největší perspektivu.

Dobrá rada nad zlato platí dvojnásob

Jakmile pro sebe najdete ideální franšízu, budete muset samozřejmě podepsat smlouvu. Právní kontrakty mohou být matoucí a těžko pochopitelné, takže další fází je zde vyhledání zkušeného franšízového právníka.  Franšízoví poradci přesně vědí, na co se v aktuálních právních dokumentech zaměřit, a pomohou vám odhalit možné podmínky nebo skryté klauzule, které by mohly poškodit vás i vaše podnikání. Dobrý právník vám poskytne solidní rady o tom, jaké jsou vaše povinnosti a práva vyplývající z dané smlouvy, a také vám pomůže s finančními dokumenty a úvěrovými smlouvami.

Nebojte se do služeb dobrého právníka investovat. Dobrá odborná rada je samozřejmě nákladná, nicméně chyba, která vede ke špatnému obchodnímu rozhodnutí, by se mohla stát pro vaše podnikání osudnou.

Seznamte se s franšízorem a jeho plány

Řízením své nové provozovny strávíte spoustu času, proto se ujistěte, že se v ní maximálně orientujete - a nezapomeňte, že si vybíráte franšízu, která vyhovuje vám a vašim zájmům. Ve stejném duchu věnujte čas tomu, abyste se seznámili s obchodním modelem franšízora, jeho historií a rozsahem podpory, kterou nabízí. Toho lze dosáhnout intenzivní komunikací s franšízorem a rozhovory s ostatními franšízanty o jejich zkušenostech. Při zvažování nabídky franšízy by se měl podnikatel pustit do podrobného zkoumání finanční situace franšízora, ověřit si, do jaké míry franšízor provedl průzkum trhu, a posoudit, jak dobře systém na trhu funguje.


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017