02.01.2012

Český trh je pro Američany atraktivní

O expanzi amerických franchis do ČR jsme si v Rozhovoru týdne povídali s Janou Rückerovou z amerického velvyslanectví.

Na český trh se chystá mnoho amerických franchis. Ve kterých oborech?
USA je kolébkou franchisingu a škála oborů, ve kterých ve Spojených státech úspěšně působí franchisové koncepty, je skutečně velmi široká. Sahá napříč téměř všemi obory. To se odráží i v nabídce amerických franchisových konceptů, které mají zájem vstoupit na český trh. Z fastfoodových řetězců například Dairy Queen, Texas Chicken, u nás méně známé, ale v Americe velmi oblíbené řetězce amerických preclíků Pretzelmaker, zmrzlin Marble Slab Creamery či amerických sušenek Great American Cookies. Zájem vstoupit na český trh mají ale i velmi rozšířené řetězce amerických restaurací jako Applebee’s nebo Carl’s Jr.

jan ruckerova

Podle Jany Rückerové z amerického velvyslanectví bude amerických značek v ČR přibývat.

Jaké jiné typy konceptů kromě gastronomických míří do ČR?
Například největší americký prodejce mobilních telefonů a spotřební elektroniky RadioShack, síť profesionálních autoservisů Precision Tune Auto Care či koncept nabízející zcela novou službu na českém trhu – inspekce nemovitostí - A Buyer’s Choice Home Inspections. V oblasti vzdělávání se o Českou republiku zajímají americké franchisy s celosvětovou působností, jako je Crestcom či Dale Carnegie Training, ale také třeba méně známý koncept výuky matematiky lákavou formou Mathnasium. Z dalších oblastí mohu jmenovat například obor wellness a značku Planet Beach Contempo Spa, organizátora akcí Plan Ahead Events či značky působící v oblasti marketingu a reklamy Sign-A-Rama, EmbroidMe či Billboard Connection.

Proč je pro americké franchisy český trh atraktivní? Přece je to menší trh než například ruský nebo polský.
Americké franchisové značky vidí příležitosti, které český trh pro jejich koncepty poskytuje. Na příkladu McDonald’s, KFC nebo Century 21 vidíme, že tyto koncepty u nás úspěšné jsou. Mnohé americké značky vnímají Českou republiku jako bránu do střední a východní Evropy, chtějí si zde zřídit své centrum a pronikat na další trhy v tomto regionu. V mnoha ohledech je český trh pro americké značky dostupnější než třeba francouzský, německý nebo španělský, kde je jednak již obrovská konkurence a americké koncepty nejsou vždy vnímány pouze pozitivně. Čeští podnikatelé tak mají ideální možnost využít příležitostí na českém trhu pro rozvoj nové franchisové sítě.

Jak ovlivnila celosvětová krize vstup těchto značek na český trh?
Řada studií ukazuje, že franchising má větší šanci na úspěch oproti ostatním formám podnikání v době recese. V USA během posledního desetiletí rostly franchisové firmy rychleji než mnoho jiných oborů. I na našem trhu můžeme sledovat odolnost dobře zavedených franchisových značek v době hospodářského poklesu. Příkladem může být realitní trh, na kterém americké značky RE/MAX a Century 21 posílily své pozice na trhu během let realitní krize. Ta donutila mnoho malých firem ukončit podnikání nebo hledat záštitu těchto velkých zavedených a úspěšných řetězců. Pro zájemce o nákup licence nové značky může být doba recese výhodná z hlediska nižších nákladů na rozjezd nového konceptu. Pro některé americké koncepty je již americký trh nasycen a hledají příležitosti k zopakování svého úspěchu na nových trzích. Zájem o český trh tudíž trvá i v době ekonomické recese.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank