06.02.2015

Drahý nezájem

Vysoké poplatky za master-franšízovou licenci odrazují podnikatele. Zahraniční firmy by se tak měly zamyslet, jak je chtějí snižovat.

Z posledního vydání Franchising Reportu poradenské společnosti PROFIT system vyplývá, že až 60 % franšízových konceptů pochází z tuzemska. Jejich počet rok od roku roste a růst zahraničních konceptů se zastavil a spíše stagnuje. Čím je to způsobeno? Češi jsou sice vlastenci a co je české, tomu dávají přednost, nicméně největší roli hrají peníze.

Broaster Chicken obrazek krabicky

Broaster Chicken investoval do marketingové kampaně v roce 2013 hodně peněz. Bohužel nakonec expanzi do Česka vzdal.

Mnoho zahraničních firem, které chtějí proniknout na český trh pomocí master-franšízové licence, nastaví za ni podobné poplatky do všech zemí, aniž by si uvědomovali, že každý trh je specifický a nemohou nastavit stejnou cenu například pro Německo a Česko. Hodně franšízových konceptů ze zahraničí si takto už vylámalo zuby.

Příkladem může být gastronomický koncept Broaster Chicken, který chtěl u nás expandovat. Za master-franšízovou licenci požadoval v přepočtu 10,3 milionu korun. Na tak konkurenčním trhu v gastronomii jako je Česká republika bohužel firma nedokázala žádného master-franšízanta najít a expanzi nakonec vzdala.  Podobně dopadla i portugalská společnost NBRAND s konceptem úklidových prací House Shine. Investicí 5 milionů korun podnikatele nenadchla.

Vysoké master-franšízové poplatky si účtují především firmy z USA a západní Evropy. I přesto, že sníží svůj poplatek na základě menších trhů jako je nejen Česko, ale i Slovensko, Maďarsko či Rumunsko, stále jej udržují na vysoké úrovni. To vede nejen k nezájmu podnikatelů, ale také firem se do takového podnikání pustit. „V zahraničí franšízový koncept funguje, ale to neznamená, že bude mít důvěru i u nás. Proto do takových vysokých částek investoři nejdou a spíše se zaměřují také na české koncepty,“ dodává Adam Rezek z poradenské společnosti PROFIT system.

V takových případech může zahraničním společnostem pomoci jiný druh spolupráce s tuzemskou firmou či podnikatelem než master-franšízing. Franšízor může využít například joint venture či vybudovat v zemi, kam chce expandovat, regionální franšízovou centrálu (dceřinou firmu) a realizovat strategii expanze na trhu tímto způsobem. Na prodej master-franšízové licence může přejít až po posílení své pozice. Podobně se u nás rozvíjejí firmy Starbucks, KFC či Burger King.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

1

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank