01.06.2016

Kvazi-franšízing: byznys budoucnosti?

Ve světě franšízingu se začíná prosazovat nový model. Majitelům lokálních firem dopřává větší volnosti a profitují z něj i franšízoři.

V rámci podnikatelských modelů je klasický franšízing zavedeným typem podnikání jak ve světě, tak v Česku. Podnikatelé totiž rádi využívají výhody podnikání pod zvedenou značkou, která jim nabízí osvědčené know-how nebo možnosti centrálního marketingu v rámci sdílené sítě. V podnikatelském světě se však začíná prosazovat takzvaný kvazi-franšízing, který kromě výhod franšízové spolupráce zavádí do klasického modelu některé novinky.

rozcestník podnikání Foto Pixabay.com

Dosud jsme se ve franšízingu setkávali hlavně se dvěma způsoby spolupráce mezi franšízorem a franšízantem, hard a soft, podle přísnosti dodržování pravidel. Mezi nejznámější systémy přísnějšího typu hard patří McDonald´s, typ soft spolupráce využívá síť realitních kanceláří Remax.

Kvazi-franšízing je novým typem podnikatelské spolupráce, která zjednodušuje klasický franšízový model a obohacuje ho o flexibilní prvky. Systém podnikání a marketing zůstávají beze změny, co se však mění především, je pružnější typ řízení, v němž mohou majitelé franšíz bez konzultací s centrálou řešit problémy vyplývající z podmínek lokálního trhu. Korporátní struktura přitom zůstává a funguje nadále jako bezpečnostní síť. Nově je však na rozhodnutí franšízora, která rozhodnutí ponechá na majitelích poboček.

Více volnosti v rozhodování o otázkách lokálního trhu má za následek větší efektivitu firem jak ve vztahu k zákazníkům, tak v řešení vnitřních záležitostí. Volnější ruka při rozhodování ve franšízantech rovněž rozvíjí větší citlivost vůči lokálnímu trhu. Přepuštění části rozhodování na lokální úroveň tak umožňuje, že jsou rozhodnutí implementována mnohem rychleji, což vede k intimnější vazbě mezi podnikateli a zákazníky, kteří se v důsledku cítí více připoutáni k příslušné značce, protože se rychlými rozhodnutími vychází vstříc jejich identitě.

Z rozhodnutí ponechat franšízantům na lokální úrovni volnější ruku však nemusí profitovat jen sami podnikatelé na místní úrovni, ale i franšízové systémy samotné. Systém kvazi-franšízingu totiž umožňuje společnostem rozšiřovat značku, aniž by museli vyřizovat příliš mnoho lokální administrativy, která leží na bedrech franšízantů.

"Přestože se kvazi-franšízing jeví jako progresivní typ spolupráce, je jeho účinnost podmíněna vyspělostí národních trhů. Tento model může fungovat jen pod podmínkou, že s většími pravomocemi jsou podnikatelé připraveni převzít i větší míru odpovědnosti. Proto se vzhledem ke stupni vyspělosti českého franšízového trhu, který má zatím relativně krátkou tradici, dá předpokládat, že nástup nového typu franšízingu je spíše otázkou horizontu příštích let," hodnotí nový trend ve franšízingu jednatel poradenské společnosti PROFIT system Marek Halfar.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank