10.02.2017

Dokonalý obchodník? Příroda

Mezi franšízami sklízí úspěch "zelené" koncepty. Zdravá výživa, k přírodě šetrné mytí aut, či léky z konopí. Ekologii lze skvěle prodat.

Naturhouse, Svět zdraví, Sklizeno, ale i UGOva čerstvá šťáva, Konopná lékárna či No-H2O. Ekologie a péče o životní prostředí se staly součástí výnosného byznysu. Trendem je vyznávat ohleduplnost k přírodě i vlastnímu zdraví. Návrat k přírodě zasáhl také svět podnikání, kde sklízí úspěch značky orientované právě na čistě přírodní suroviny a produkty.

priroda clanek penize byznys

Stále více podnikatelů staví své koncepty na ekologické produkci, přírodních surovinách a šetrnému přístupu k životnímu prostředí.

V oblasti zdravé výživy působí v Česku hned několik franšízových sítí. Snaží se tvořit protipól dietám, kdy mají hubnutí zajistit "zázračné" pilulky, či drastická a často i velmi zdraví škodlivá omezení běžného jídelníčku. Naturhouse vychází při svém podnikatelském konceptu přímo z předpokladu, že hubnutí může zajistit jednoduše i správné stravování. Od roku 2008 otevřel v ČR na 90 provozoven, a patří tak mezi největší franšízové sítě v daném oboru. Letos se z velkých měst hodlá rozšiřovat i do obcí s 5 tisíc obyvateli.

Na rostlinné extrakty, minerály a vitaminy sází také Svět zdraví, kde dietologové v poradnách stanovují jídelníček podle biochemického rozboru krve. Původně česká franšízová síť se také nepotýká s nezájmem ze strany klientů, právě naopak. Loni jejich počet narostl o 40 %, značka v tuto chvíi provozuje více než 70 poraden, další již společnost Sunkins otevírat neplánuje. Soustředit se letos chce na expanzi do Maďarska.

EKOlogicky myslet znamená žít EKOnomicky

K životu beze stresu odkazuje i koncept franšízové sítě restaurací a prodejen Sklizeno. Zákazníkům zajišťuje dodej kvalitních potravin od malých, středních výrobců a farmářů. Kromě jiného by tak měla být zaručena absence chemikálií či nezdravých léčiv, běžně používaných např. k hnojení či prevenci nemocí u chovných zvířat. Sklizeno se loni spojilo se společností Náš grunt s více než 20 prodejnami. Vznikající síť, do níž patří také značka My Food, má ambice se stát lídrem na rostoucím trhu farmářských potravin. Bude mít téměř 50 prodejen, letošní obrat má dosáhnout téměř půl miliardy korun.

Podobně přímo od pěstitelů přímo z Nepálu lze dnes v Evropě koupit také čaje. Dováží je třeba německá společnost TeaGschwendner s 60% podílem organických čajů v nabídce. V roce 2011 zahájil velkoobchodní prodej prostřednictvím e-shopu a před dvěma lety otevřel první pobočku v centru Prahy. Síť má v tuto chvíli na 140 obchodů po celém světě. Mezi sedm zemí, kde je koncept aktivní, patří Brazílie, Saudské Arábie a USA.

NO-H2O

Specifický přístup k ochraně přírody vyznává franšízová síť na mytí automobilů No-H2O, která od loňského roku otevřela v Česku dvě nové franšízy.

Na stejném principu funguje také populární Ugova čerstvá šťáva. Pobočky této firmy se soustředí na nabídku čerstvých a kvalitních potravin, které mají tzv. jasný původ. Zeleninu a ovoce tak UGO odebírá pouze přímo od zemědělců, díky čemuž se může soustředit také na jejich sezónní prodej. Že tahle cesta vede díky současným trendům i v oblasti rychlého občerstvení rychle k úspěchu, dokazuje kromě jiného neustále stoupající počet fresh barů a salaterií Ugova čerstvá šťáva. Loni uvedla značak do provozu 12 nových poboček, letos má následovat dalších 15. Ugova čerstvá šťáva tak patří mezi nejrychleji rostoucí české franšízy.

Nekompromisním návratem k přírodě se může chlubit i další úspěšná česká franšízová síť Konopná lékárna. Jak je jasné již z názvu, zpracovává při výrobě léčiv výhradně konopí, a stává se tak právoplatnou součástí alternativní medicíny. Stále rostoucí zájem umožnil vlastníkovi Carun Pharmacy loni otevřít lékárny v Českých Budějovicích, Brně, Českém Těšíně, Hlučíně a pražských Modřanech. V Polsku otevřela společnost 2 nové franšízové lékárny a celkem jich tam vlastní již 8, novou pobočku vlastní také ve Spojených státech.

Důvěru zákazníků už nezajistí jen zelené logo

Zcela specifický přístup k ochraně přírody vyznává franšízová síť na mytí automobilů No-H2O. Unikátní technologie šetří vodu, produkty určené k čištění vozidel jsou záměrně velmi snadno biologicky odbouratelné. Neobsahují rozpouštědla ani kyseliny, a tím se významně odlišují od většiny konkurenčních výrobků. Značka byla v roce 2007 založena v Irsku, a od té doby se díky master-franšízových licencím a zájmu klientů rozšířila po celém světě. Od konce loňského roku mohou No-H2O využívat i čeští řidiči díky 2 novým franšízantům.

Důraz na ekologii se ve 21. století vyplatí snad v každém oboru. I "zelený" průmysl ale prošeI během desetiletí překotným vývojem. Ekologické výrobky tak již dnes musí konkurovat na trhu těm neekologickým cenou i kvalitou. Pouhá ekologie obsažená ve firemním logu již k získání důvěry zákazníků nestačí. Tzv. zelená výroba či zelený průmysl stále častěji přinášejí na trh také koncepty, které kvalitu upřednostňují před spotřebou. A na stejných principech vlastně stojí i celý podnikatelský svět. Tedy alespoň jeho úspěšnější část.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank