27.03.2017

Franšízanty si vybíráme pečlivě

O výhodách e-shopu pro franšízanty, i potížích při hledání vhodných kandidátů, hovořila majitelka firmy s dětským oblečením Skibi Kids Kateřina Princová.

Měli jste loni v plánu otevírat franšízy ve velkých městech, podařilo se?
Dáváme si s výběrem franšízantů velkou práci. Pokud se rozhodneme s někým spolupracovat, chceme, aby byl kandidát opravdu co možná nejlepší. To je pro nás při rozvoji franšízové sítě naprostý základ, vycházíme přitom i ze zkušeností jiných franšízových společností. Máme nyní v jednání franšízu v Plzni, která je ve fázi před podpisem smlouvy. Tam jsme našli paní, která se nám opravdu velmi líbí. Z rodinných a dalších jiných důvodů se obchod otevře ale až v září 2018.

Skibi Princova Foto Skibi Kids

Záleží nám především na kvalitním zákaznickém servisu, a předpokládáme, že když náš partner bude na provozu obchodu sám zainteresován, tak bude dosahovat dobrých výsledků, říká Kateřina Princová

Trvají přípravy obyvkle tak dlouho?
Dopředu říkáme, že přípravná fáze před otevřením prodejny trvá 8 až 10 měsíců. Děláme předobjednávkky zboží půl roku dopředu, s tím je třeba počítat. Objednávky na zimní zboží na tento rok jsou už například uzavřené, takže kdyby franšízant chtěl otevírat nový obchod dříve, nebylo by to reálné, respective ideální.

Jaký tip podnikatele se tedy hodí pro váš koncept? Musí to být zkušený obchodník, nebo spíše nadšenec?
Moje představa je taková, že by to neměl být pouhý investor, ale měl by se podílet na denním chodu prodejny. Měl by mít samozřejmě obchodního ducha, ale zkušenosti v oboru ani podnikání mít nemusí. Myslíme si, že jsme schopni předat kompletně celé knohw how naší společnosti, zaškolit ho, naučí se od nás logistiku i jak zajistit chod prodejny, práci se zaměstnanci, předáme mu naše letité zkušenosti. Klidně to tím pádem může být i člověk z jiného oboru, kterého třeba omrzela práce pro velké korporace, a chce pracovat na něčem vlastním.

Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že podnikání i s naší podporou je složité a náročné. Zabývám se také velkoobchodem, a vím, jak fungují některé provozní a vedoucí našich vlastních prodejen. Přesně tak vím, co všechno práce v našem obchodě obnáší. Kromě samotného provozu k tomu totiž patří lokální marketing jako jsou plakáty a letáky, ale i třeba práce s IT a technikou, málokdo to nakonec zvládne dělat kvalitně.

My franšízantovi můžeme po otevření prodejny poskytnout možnost podílet se na prodeji skrze e-shop s tím, že v tomto směru se opět nemusí vůbec o nic starat. Stejně tak děláme firemní marketingové kampaně, máme člověka na mailingy, na sociální sítě. Z mého pohledu by měl mít franšízant klid na práci v obchodě. Na starost o zaměstnance, zboží na obchodě, správnou obsluhu zákazníků, což je zase těžké obsloužit na dálku z centrály. To vše by tedy měl franšízant zvládnout sám.

Jaké problémy nejčastěji zabrání podpisu nové franšízové smlouvy?
Je to asi kombinace nedostatečných financí ze strany franšízanta, a zkreslených představ o podnikání jako takovém. Přihlásilo se nám více zájemců, jejich mylné představy často odhalí již první dotazník. Třeba si paní představovala, že půjde na Uřad práce, kde si na všechno půjčí. Část financí by měl mít kandidát vždy vlastních, část si lze samozřejmě půjčit.

Čím více si ale v počátku půjčíte, tím hůř vám poté vycházejí obchodní kalkulace. To je také častý problém. Je to prostě stejné, jako když si jdete koupit byt, jdete si koupit obchod. Nemůžete předpokládat, že ho dostanete za nic, a půjčit si na něj bude také vždy méně výhodné, než když do podnikání vložíte vlastní prostředky.

Skibi Princova

"Skibi brzy oslaví 10 let na trhu. Pocházíme ze Ski a BikeCentra Radotín, odtud i název Skibi. Můj táta začínal s podnikáním ještě před revolucí, takže máme v tomto směru opravdu bohaté zkušenosti. Díky nim se obvyklým problémům v našich obchodech dokážeme vyhnout," shrnuje Kateřina Princová výhody podnikání s její značkou.

Berete zboží od různých výrobců, mají franšízanti možnost vybrat si zboží, nebo je to striktně dáno?
Určitě si můžou vybrat. Některé zahraniční zboží prochází naším e-shopem, kde si může franšízant vybrat značky oblečení i konkrétní kusy. Velkou výhodou pro franšízanty může být fakt, že v našem oboru je třeba mít přehled o trhu, proto my navštěvujeme různé výstavy a veletrhy, kde děláme předvýběr zboží. Máme profesionální nákupčí, kteří tyto akce objíždějí, a dávají dohromady sortiment Skibi podle naší filozofie a představ. V rámci této naší nabídky si pak franšízant bude moci zboží vybrat. Současně bude zaučován jak naskladnit zboží, předobjednat, doobjednat, sledovat trendy, a podobně. Ušetříme mu tak spousty chyb a asi 5 let získávání nutných zkušeností. Malé obchody se často potýkají s tím, že žijí nikoliv z obratu, ale ze zisku. O to těžší je pak si celý byznys propočítat tak, aby měl podnikatel vždy k dispozici nějaké cash flow.

Když jste hovořila o e-shopu, bude mít franšízant svůj vlastní, nebo se stane součástí centrálního?
Stane se součástí. Některé věci jsou na osobním jednání. Franšízant může i nemusí být součástí e-shopu, já jsem samozřejmě ráda, když se rozhodne spolupracovat, protože v tom vidím výhodu a velkou přidanou hodnotu. Pod našima stránkama se vždy otevře stránka příslušného obchodu. Může se třeba stát, že si franšízant neobjedná do skladu zboží, a zákazník o něho projeví zájem. Díky e-shopu bude moci prodat i tyto věci z naší objednávky, čímž se mu rozšíří nabízený sortiment.

Stejně tak naopak když franšízant něco neprodá, může ho systém spojit se zákazníkem, který zboží poptává. Ten si jej pak může vyzvednout na prodejně, nebo nechat poslat poštou. To může pomoci i v začátcích, kdy franšízant bude teprve testovat svůj lokální trh. Na e-shop také máme vlastní tým, takže ani tam se franšízant nemusí o nic starat. Paradoxně si myslím, že franšízant může být úspěšnější než naše prodejny. Může se věnovat jedné prodejně, my jich musíme obsloužit vícero.

Kolik franšíz byste ráda v budoucnu otevřela?
Nejsme nuceni franšízy otevírat, chceme si dát čas na výběr franšízantů. Myslíme si navíc, že je na trhu nějaká kapacita, která má své hranice. Ve velkých městech bychom jich rádi měli kolem deseti.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank