"Každopádně platí, že franšíza na Pont Market je především pro rodinné podnikání, ačkoliv si umím představit, že si i externí partner dokáže vybudovat větší síť obchodů. Je to čistě na každém z nich a na jeho podnikatelském duchu," vysvětluje majitel značky Pont Market.
pondělí
08.05.2017
Síť obchodů PONT market slaví 20 let. O smůle na franšízanty i náročných zákaznících, s nimiž je třeba držet krok, hovořil zakladatel a majitel značky Marek Cagášek.
 

Kolik máte v tuto chvíli ve své prodejní síti franšíz? Stále je vlastníkem většiny obchodů Pont Market společnost JPServis?
V současné době máme 25 provozoven a většina z nich funguje v naší režii. Franšízy máme jen dvě. Zájemci se sice průběžně ozývají, ale pečlivě si vybíráme, s kým do spolupráce půjdeme. Partnerům, kteří chtějí mít svůj vlastní Pont Market, samozřejmě do začátku pomáháme. Na zřízení nového krámu se ale musí sami finančně podílet, aby byli motivovaní se o něj dobře starat. Investice se pohybuje v rozmezí jeden až tři miliony korun.

Vím, že jste šli i cestou, že jste pobočky nabídli zaměstnancům. Tento postup generoval lepší výsledky?
Určitě ano. Je to případ naší franšízové pobočky v Opavě. Přestože je to od Prahy, kde máme centrálu, poměrně daleko, opavský obchod funguje ke spokojenosti na obou stranách. Jako franšízu jej řídí jedna naše bývalá zaměstnankyně. Velká výhoda je, že má fungování Pontu „pod kůží“, zná naše nároky i požadavky zákazníků, kteří u nás nakupují. Mezi tím jsme ale další franšízy nijak masově nenabízeli a stávající provozy v naší režii již ani moc nabízet nechceme.

Ale když přijde zájemce, který bude mít předem vybraný vlastní prostor, jsme kdykoliv připravení s ním možnou spolupráci projednat. Hlavními podmínkami jsou vhodnost prostoru, obchodní zkušenosti externího partnera a samozřejmě již zmíněné spolufinancování stavebních úprav a zařízení nového Pontu. Bez toho novou franšízu neposkytneme a několik zájemců jsme kvůli tomu již odmítli. Jejich případný neúspěch může poškodit značku, což nechceme riskovat.

Kde by tedy měl ideálně stát nový Pont Market?
To souvisí s filozofií celého konceptu Pont Marketů. Nejdůležitější je, aby se jednalo o místo s velkým pohybem lidí. Naše obchody patří mezi tzv. convenience store. Jsou určené pro impulzivní nákup. Když jde člověk kolem, měl by v nich rychle pořídit, co právě v tu chvíli potřebuje. Ideální jsou tak pro nás například přestupní uzly hromadné dopravy, vlaková a autobusová nádraží, zdravotnická zařízení, ale také kancelářská centra, byť jsou zde určitá specifika.

Je nějaký obchod, který vás samotné překvapil, že prosperuje?
Obchod v Liberci na nádraží, který běží naprosto perfektně, přestože jsme mu původně moc nevěřili. Příjemně nás překvapil zájem zejména cizinců, kteří do města jezdí vlakem o víkendech. Naše služby však vyhovují i lidem, kteří tam dojíždějí z okolních obcí za prací nebo do školy.

Liší se v obchodech Pont Market také sortiment podle toho, na jakém místě stojí? Nebo lidé v nemocnici poptávají stejné zboží jako třeba právě na nádraží?
Máme 4 základní skupiny zboží, které nám ve všech pobočkách dělají takřka 80 % celkového obratu. Patří mezi ně lahůdky, pečivo, nápoje a cukrovinky. V některých obchodech ale chybí v sortimentu alkohol a nově k němu přibydou i cigarety. Tabák se sice podílí na obratu také poměrně velkou měrou, ale je z něj malá marže a výdělek z prodeje je minimální.

Může si franšízant či vedoucí obchodu může vybrat sám, co bude či nebude prodávat?
Ano, ale ten poměr je opět podobný. Asi 80 % sortimentu všech našich obchodů je součástí smluv s dodavateli, takže jej musí odebírat všechny pobočky. Zbylých 20 % mají vedoucí ve vlastní kompetenci a mohou reagovat na aktuální poptávku svých zákazníků v daném místě.

Jakým způsobem prodejny kontrolujete?
Využíváme mystery shopping, který probíhá jednou měsíčně na každé naší provozovně. K tomu máme speciálně najatou agenturu. Současně kontrolujeme samozřejmě výši obratu a prostřednictvím našich oblastních vedoucích provádíme pravidelní interní audity. Máme tak díky tomu dokonalý přehled o stavu našich prodejen.

"Sami zákazníci nám říkají, co chtějí a co bychom měli změnit. Jsou náročnější, ale my s jejich přáními držíme krok. Postupně také roste konkurence, která nás nutí být lepší a poskytovat kvalitnější služby. Vždyť v roce 1995 tady podobný typ obchodu vůbec neexistoval, snad s výjimkou benzinových pump, které jejich nabídku suplovaly. Dnes je situace zcela jiná. Doba se zkrátka změnila," říká Marek Cagášek.

Vše společnost vlastní kromě značky Pont také Minit a Bio Point. Jsou na sebe nějak napojené?
Snažíme se je propojovat a umísťovat vedle sebe. V Praze na Hlavním nádraží je například obchod Minit vložený v Pont Marketu jako shop-in-shop. V Kolíně nám fungují značky samostatně na jednom nádraží vedle sebe. Naše společnost je také členem skupiny JLV, což ještě podstatně rozšiřuje možnost kombinování produktů. Pro partnery z řad pronajímatelů prostor tak dokážeme společně zajistit velmi zajímavý prodejní mix, který si však vzájemně nekonkuruje.

Využíváme toho například v nemocnicích, kdy vedle sebe stojí PONT, BioPoint, kavárna a fast-restaurant Momento nebo na autobusovém nádraží v Praze na Florenci, kde vedle sebe fungují naše další značky PONT, Minit, bageterie Pappata a restaurace BurgerKing.

V zahraničí tento druh prodejen doplňuje často ještě i vybraná služba. Uvažujete o něčem podobném vyjma Sazky?
Pokud jde o oblíbené sázení, tak jsme před časem vyslyšeli přání zákazníků a nabízíme jim širší portfolio her ve spolupráci s Fortunou. Velmi atraktivní doplňkovou službou v našich prodejnách je možnost vyzvednutí zboží, které si zákazníci objednali a zaplatili na eshopu společnosti Datart. Plus umožňujeme prodej některých léků a osvědčil se nám i prodej jízdenek na vlaky nebo autobusy. Samozřejmostí je pak prodej jízdních dokladů místních dopravních podniků.

Váš koncept Pont Marketů funguje již 20 let. Změnil se za tu dobu hodně?
Určitě se výrazně změnil. Sami zákazníci nám říkají, co chtějí a co bychom měli změnit. Jsou náročnější, ale my s jejich přáními držíme krok. Postupně také roste konkurence, která nás nutí být lepší a poskytovat kvalitnější služby. Vždyť v roce 1995 tady podobný typ obchodu vůbec neexistoval, snad s výjimkou benzinových pump, které jejich nabídku suplovaly. Dnes je situace zcela jiná. Doba se zkrátka změnila. Třeba se stále modernizují platební metody a prim začíná hrát čas.

Lidé pospíchají, chtějí být rychle obslouženi a strávit nakupováním co nejméně času. I proto potřebují vědět, kde najdou přesně to, co hledají. K nám míří pro neustále čerstvé pokrmy či produkty zdravé výživy. Také díky nim nám počet zákazníků neustále stoupá. Loni to bylo přes 9,5 milionů lidí za rok. Takže lze říci, že během roku u nás nakoupila, co se týká počtu platebních transakcí, skoro celá Česká republika. To je myslím jasný důkaz, že jsme na změny poptávky našich zákazníků připraveni a náš koncept je pro ně stále zajímavý.