MBE staví na individulálních službách
MBE je franšízová síť servisních center, kompletně vlastněná a řízená nezávislými podnikateli. Poskytují pronájem poštovních schránek, balící a doručovací služby. Poskytují také tiskové a kopírovací služby s přesahem do marketingu, například grafické návrhy, tisk a průmyslový tisk. V současné době existuje již 1800 těchto center ve 45 zemích. Jejich činnost i vize do budoucna nám představil master-franšízant Saša Cvetojević.
Můžete popsat svou cestu master franšízanta pro Mail Boxes Etc.?
První obchod MBE jsem otevřel v dubnu 2018 a za tu dobu se mi podařilo rozšířit podnikání v Chorvatsku na 24 podepsaných poboček ( 22 je již v provozu) a otevřít další 4 v jadranském regionu. MBE Adriatic byla oceněna jako nejrychleji rostoucí zahraniční franšíza v Chorvatsku pro rok 2021 a 2023.
Co odlišuje Mail Boxes Etc. od jiných příležitostí v oblasti franšíz a jaké výhody nabízí franšízantům na úrovni master?
Koncept MBE mě začal zajímat, když jsem zjistil, kolik možností budu mít pro rozvoj podnikání. Náš franšízant má několik zdrojů příjmů a díky tomu je mnohem méně zranitelný v krizi. Například během pandemie covidu naše prodejny ztratily téměř všechny zákazníky přímo v místě prodeje a tiskový a kopírovací byznys značně klesl, protože mnoho našich zákazníků bylo nuceno uzavřít své provozy. Oproti tomu ecommerce zažila silný vzestup. Takže náš segment B2B balení a odesílání značně posílil a naše služby byly velmi žádané. Pronájmu poštovních schránek se také dařilo, protože lidé méně cestovali a potřebovali pracovat na dálku.
Nejzajímavější je, že i nyní, jako již rozvinutá síť MBE, máme stále mnoho možností, kde zvýšit obraty. Téměř každý nový zákazník je příležitostí k učení a implementaci některých nových zdrojů příjmů. Stát se naším franšízantem, to znamená mít možnost vstoupit do logistického byznysu i bez předchozí zkušenosti. Logistika, zejména ta, kterou MBE poskytuje, je dnes potřebnější než kdy dříve, protože nabízí skutečně dobře zacílená řešení pro problémy klientů. V rušném světě logistiky, který je ovládán plně automatizovanými řešeními, ostatní poskytovatelé jednoduše nejsou schopni přizpůsobit se zákazníkovi a naplnit velmi specifické potřeby. Tento přístup, individuální a osobní, je v dnešní době těžké najít. Proto jsou mnohé společnosti ochotny ochotni platit vyšší cenu, aby své problémy opravdu vyřešili.
Takže jako místní franšízant – majitel MBE obchodu, můžete nastartovat podnikání v odvětví služeb. I když většinou pracujete s fyzickými předměty, jako jsou balíky, řešíte skutečné potíže, které někteří zákazníci mají. A nejenže za to zaplatí, ale také projeví vděčnost a někdy dokonce napíší osobní poděkování. Můžete vstoupit na trh vyzbrojeni know-how odvozeným z více než 40 let zkušeností nasbíraných z více než 1800 poboček rozmístěných po celém světě.
V čem je podle vás Mail Boxes Etc. atraktivní obchodní příležitostí pro potenciální master-franšízanty v České republice?
Pro master-franšízanta existuje příležitost k růstu sítě poboček a vytvoření silného národního hráče v oboru specializované logistiky. Samozřejmě, existují konkurenti, ale pro mě to vždy byla známka silného tržního potenciálu. Nemusíte vynalézat kolo, stačí lokalizovat a implementovat osvědčené postupy, které již byly ověřeny MBE v jiných zemích.
Vím něco málo o českém/slovenském trhu a vím, že e-commerce, doručování v den objednání, kurýři a další logistické společnosti jsou zde rozvinuté, ale já bych to viděl jako příležitost. MBE je jakýmsi zprostředkovatelem a je tu potřeba spojit služby většiny stávajících hráčů na trhu, aby bylo možné využít jejich rigidní postupy a nedostatečnou orientaci na individuální zákazníky. Toto je prostor pro MBE a s novými logistickými službami.
Pokud jde o růst a expanzi, jaké jsou krátkodobé a dlouhodobé cíle pro Mail Boxes Etc. v oblasti kolem Jadranu?
V nejbližších letech chceme otevřít několik dalších poboček v Chorvatsku, abychom byli schopni nabídnout síťové služby globálním a místním zákazníkům. Musíme se více zaměřit na exportní zásilky, protože za posledních pět let jsme se stali jedním z top 5 zákazníků největších národních kurýrů a patříme také do top 5 výběru pro majitele internetových obchodů (podle průzkumu provedeného Chorvatskou eCommerce Association).
Dlouhodobě se potřebujeme více zaměřit na růst MBE regionálně, především otevíráním nových poboček ve Slovinsku, Srbsku, Bosně a Hercegovině. Musíme pomoci našemu místnímu franšízantovi pro Severní Makedonii otevřít pilotní obchod ve Skopje a musíme zřídit alespoň jednu pobočku MBE v Černé Hoře a Kosovu.
PŘEČTI ČLÁNKY
V Bruselu se udílely ceny Evropské federace franšíz. Ze značek, které míří na náš trh, získali ocenění Mail Boxes Etc.
Největší veletrh franšízového podnikání ve střední a východní Evropě se letos koná od 19. do 21. října v Paláci kultury a vědy ve Varšavě. S námi máte vstupenku zdarma.
Společnost MBE dosáhla loni tržeb ve výši 1,3 miliardy eur. Velký podíl na tom mají i franšízové pobočky této globální sítě. Uspět chce i u nás.
„Školení a podpora našich master-franšízantů vychází ze 40 let zkušeností v byznysu," říká Maria Ilicheva, Worldwide Development Supervisor Mail Boxes Etc.
Pobočky společnosti MBE Worldwide vykázaly loni tržby vyšší než 1 miliardu eur. Stát se součástí sítě mohou i podnikatelé u nás.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
U solné terapie toto známé rčení skutečně platí. Franšízové Centrum Solné terapie CST ze Slovinska na tom staví úspěšný byznys. Nyní míří i na český trh.
Realitní trh v porovnání Česka, Evropy a Ameriky i metody moderního prodeje nemovitostí přibližuje v rozhovoru Mgr. Tomáš Jelínek, MBA, CEO franšízové společnosti Centrury21.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?