12.11.2012

Český export čeká stagnace

V ČR ubývá firem, jejichž objem exportu roste. Vyplývá to z Exportního průzkumu DHL, kterého se zúčastnilo přes 300 českých vývozců.

Naopak se zvýšil podíl těch českých firem zabývajících se exportem se stabilním vývozem. Na základě těchto zkušeností očekává v horizontu následujících dvanácti měsíců nárůst objemu exportu 39 procent všech oslovených exportérů, což je o pět procentních bodů méně než loni. Pro stagnaci se vyslovila celá polovina oslovených firem, čímž tato kategorie vzrostla o 11 procentních bodů oproti podzimu 2010.

Business, opasek, anim

Ve srovnání s loňskem přibylo vývozců, kteří očekávají, že nová vlna recese bude trvat déle než jeden rok (nárůst o 9 procentních bodů na 42 procent).

Zajímavým ukazatelem vývoje českého exportu je takzvaný Index dlouhodobého exportního sebevědomí, tedy rozdíl procenta kladných a záporných odpovědí v rámci průzkumu. Ten se i nadále pohybuje v kladném pásmu, meziročně však došlo k jeho poklesu o dva body. Oproti roku 2010 se snížil o 10 bodů – tedy z 44 na 34. „Vývoj indexu exportního sebevědomí potvrzuje, že nejistota exportérů a obavy z dalšího ekonomického vývoje pokračují. I když je index stále relativně vysoký, došlo oproti loňskému roku k dalšímu poklesu a zřejmě můžeme očekávat další oslabení tempa růstu exportu, které je především dáno nejistým ekonomickým vývojem na našich klíčových trzích,“ říká Luděk Drnec, obchodní ředitel společnosti DHL Express.

Z geografického hlediska zůstávají pro 94 procent exportérů klíčovými trhy státy EU, obdobně jako v předchozích sledovaných obdobích. Ve srovnání s minulými lety došlo k výraznému nárůstu podílu firem exportujících mimo oblast EU, přičemž nejvýznamnější oblastí je Rusko a další země bývalého Sovětského svazu. Rostoucí očekávání ale směřují i do Číny a Jihovýchodní Asie, která zaznamenává nárůst o 24 procentních bodů na 40 procent.

Exportní výzkum DHL, který v letošním roce realizovala společnost GfK Czech, dlouhodobě mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců na aktuální události nejen v České republice, ale i v zahraničí. Cílem výzkumu je zjistit trendy, očekávání a názory exportérů v oblastech vývoje exportu, klíčových trhů pro české exportéry, aktuálních událostí s možným vlivem na export, sebedůvěry českých exportérů, faktorů a podmínek exportu z ČR a jejich hodnocení.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank