30.04.2013

Franchising nabírá na obrátkách

Vyplývá to z Reportu o franchisingu 2012, který vydává poradenská společnost PROFIT system franchise services. Na trhu působí přes 200 franchisových konceptů.

Trh franchisingu i v loňském roce ukázal, že jeho rozvoj neskončil, ba naopak zažívá větší boom. Počet konceptů působících na českém trhu se vyšplhal na 200, což je o 19 % více než loni. Vyplývá to z Franchising Reportu Česká republika 2012, který sestavila poradenská společnost PROFIT system franchise services. Firma trh monitoruje od roku 2010. Nově vstupující značky, které působí na základě franchisy, také dopomohly ke zvýšení počtu franchisových poboček. Celkem jich loni bylo provozováno 5300. Ty provozovalo přes 4180 franchisantů.

graf report 2012 pobočky Foto PROFIT system

Počet franchisantů vzrostl o 974 a počet franchisových provozoven o 933. Z toho vyplývá, že někteří franchisanti otevírali více než jednu pobočku. Franchisoři také nezaháleli a otevírali více i vlastních jednotek.

PROFIT system zjistil, že franchising v ČR nadále ovládají tuzemské koncepty a jejich podíl vůči zahraničním se zvětšilna 60 %. Konkrétně jejich počet v roce 2012 činil 119, což je o 30 % více než v roce 2011. „Zvyšující se podíl tuzemských konceptů je pozitivní zprávou z trhu. Znamená to, že v České republice vzniká řada zajímavých systémů, které mají ambici se rozšiřovat za pomoci malých a středních podnikatelů. A právě oni jsou hybnou silou každé ekonomiky,” hodnotí situaci na trhu Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system franchise services. Na bázi franchisingu začaly loni působit například vzdělávací agentura Orange Academy, prodejci farmářských potravin Sklizeno a Statkářův dvůr, fitnesscentrum DietFitness či kosmetická síť DepilConcept. Podle poradců PROFIT system by na konci roku mohl počet franchisových konceptů dosáhnout 240, z čehož podíl českých by měl nadále růst.

Realitní služby u franchisingu krizi necítí

Největší rozmach franchisových systémů byl zaznamenán v oblasti služeb, kde působilo 124 konceptů, což je o 22 % více než v roce 2011. Nejvíce se zde zvýšil počet firem z kategorie realit, kterých bylo meziročně o 25 % více. „V oblasti realit panuje tvrdá konkurence, klade se větší důraz na kvalitu. Franchisový trh s realitami tak začal ovlivňovat především vstup firem, které se zabývají kontrolou nemovitostí, než realitky samotné. Trendem jsou tzv. domácí inspektoři, kteří sledují kvalitu nemovitostí. Na trh v roce 2012 takové firmy vstoupily 2 a začaly podnikat formou franchisingu,“ říká Marek Halfar. Konkrétně se jedná o firmy ABCHI Home Expert a Real Inspekt. V podílu Realitní služby dohánějí nejoblíbenější Gastronomii, která se opět stala nejvíce rozšířenou kategorií v oblasti služeb a zaujímala 14 %.

Rok 2012 byl také ve znamení otevírání dalších nových franchisových poboček. Téměř 55 % konceptů otevřelo loni novou provozovnu, za jejíž chod jsou odpovědní franchisoví partneři. Důvodem je i vstup nových franchisových značek, kterých bylo více než 19. Nejvíce provozoven otevřely firmy Jumping, Teta drogerie a FLOP. Tyto firmy též měly nejvíce franchisantů podnikající pod jejich licencí.

 

Vzrůstá počet českých systémů, které podnikají na bázi franchisingu. V roce 2012 jich bylo 119 a podle prognóz PROFIT system bude jejich počet nadále růst.

Oblíbené zůstává Slovensko

Stále více českých firem se chce prosadit i na zahraničních trzích. V roce 2012 za hranicemi působilo 41 franchisových systémů, což značí nárůst o 8 %. Nejvíce společností si vybírá jako první destinaci Slovensko, kde podniká 36 značek původem z Česka. Je to dáno především tím, že Slovensko je nejbližší českému trhu a díky neexistenci jazykových bariér. Do zahraničí loni vstoupily Hany bany, Bageterie Boulevard či Extra stěhování. Dalšími státy, kam společnosti expandují, jsou Německo a Polsko. Především sousední státy si vybírají proto, že jsou bližší ČR a jsou zde nižší náklady na logistiku.

 

Co je franchising?

Franchising znamená udělení licence jednou osobou (franchisorem) druhé osobě (franchisantovi). Tato licence opravňuje franchisanta k provozování podniku pod značkou/logem franchisora a k používání celé licence, která zahrnuje všechny elementy nezbytné pro založení firmy novou osobou, a k podnikání při trvalé pomoci franchisora, kterou poskytuje podle dříve stanovených zásad.

Zpráva byla publikovaná v týdeníku Ekonom, na serverech aktuálně.cz, cianews.cz, businessinfo.cz, czech-franchise.cz nebo ve vysílání ČT24, které můžete shlédnout na www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika (37:33 až 41:53 min).

Sdílej článek

Komentáře na fórum

2

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank