18.06.2013

Štiky českého byznysu odstartovaly

Začíná hledání firem, které loni výrazně rostly. Vybírá se z celé republiky.

S cílem identifikovat české prudce rostoucí podniky a podniky s předpoklady pro další rust založila v roce 2005 společnost Coface žebříček Štiky českého byznysu.V letošním roce se uskuteční již 10. ročník této akce, která se stejně jako v loňském roce koná pod záštitou Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Hlavním partnerem je společnost EMUN Partners. „Štiky českého byznysu mají větší potenciál využít krizi ve svůj prospěch,“ řekl na tiskové konfereci v hotelu Grand Majestic Plaza Martin Růžička, Country Manager skupiny Coface v České republice.

Stiky ceskeho byznysu, Jury Foto Agentura helas

Kritérii zařazení do žebříčku jsou dosažené ekonomické výsledky po sobě následujících 3 let, obrat vyšší než 10 milionů EUR ročně v každém hodnoceném roce, alespoň jeden kladný hospodářský výsledek a schopnost společnosti dostát svým závazkům.

„Vycházíme z dosavadních zkušeností všech předchozích devíti ročníků žebříčku Štiky českého byznysu, které potvrzují, že vybrané firmy mají vysoký stupeň vlastních zdrojů tj. nad 60 procent a zachovávají si i vysoké hodnoty likvidity nad úrovní 2,5 (obecné učebnicové pravidlo hovoří o rozmezí 1,5-2,5). Štika musí být rovněž zisková, a to více než je úrok běžného spotřebního úvěru,“ doplňuje dále Růžička svoji úvahu o firmách umisťujících se v žebříčku Štik českého byznysu.

Do předchozích ročníků se kvalifikovali nejvíce firmy ze zpracovatelského průmyslu, dále z výroby a oprav automobilů a ze stavebnictví. „V letošním roce bych očekával snížení počtu firem z oboru stavebnictví, kvůli vleklé krizi tohoto oboru, rovněž bych očekával pokles počtu firem ze zemědělsko-potravinářské branže,“ naznačuje Martin Růžička problematická odvětví letošního roku.

Žebříček Štiky českého byznysu je unikátní také tím, že po prvotní kvalifikaci pak v celkovém hodnocení nehraje žádnou roli velikost podniku a na předních místech se tak mohou umístit i méně známé menší firmy. "Průzkum PwC mezi významnými českými podnikateli či šéfy jejich firem ukázal, že největší růstové příležitosti se pro stále více tuzemských podniků nacházejí v zahraničí. Třetina dotázaných uvedla, že jim český "rybník" již připadá malý, a proto hodlají letos expandovat do ciziny či posílit svou přítomnost za hranicemi naší země. Dalším tématem budou letos zaměstnanci. Na trhu je sice půl milionu lidí bez práce, české firmy se ale potýkají jak s nedostatkem kvalifikovaných odborníků, tak absolventů s výučním listem a aspoň základní znalostí angličtiny,“ říká David Borkovec, partner PwC Česká republika.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank