25.04.2014

Franchising ukazuje sílu

Franchisový trh loni opět ukázal, že jeho obliba se stále zvětšuje. Počet systémů využívajících k podnikání franchisovou licenci vzrostl na 219.

Jak rozjetý vlak se chová franchising v nepříznivém prostředí ekonomiky. Rok 2013 opět ukázal růst franchisových konceptů, kterých na trhu působilo okolo 219. To značí nárůst oproti roku 2012 o téměř 10 %. Na základě vývoje, který jsme zaznamenali v prvních třech měsících letošního roku, lze předpokládat, že i v roce 2014 se dočkáme růstu českého franchisového trhu. Důkazem je rostoucí zájem o franchisový rozvoj ze strany firem, které se tímto způsobem doposud nerozšiřovaly.

graf franchisových systémů Foto PROFIT system

Graf vyjadřuje počet franchisových systémů, které působily v ČR od roku 2010 do roku 2013.

To, co v roce 2013 také rostlo, je počet franchisových jednotek. Ten se zvýšil o více jak 16 % a dosáhl počtu 6152. Jejich podíl na úkor vlastních přesáhl 50 %. Vyplývá to z Franchising Reportu 2013, který vypracovala mezinárodní poradenská společnost PROFIT system.

Obchod válel, služby propadly

Franchising i přes menší meziroční růst představoval stále atraktivnější způsob podnikání, který si podnikatelé vybírají. Je to dáno především pokračující nepříznivou situací na trhu. Ekonomická situace ani v roce 2013 nebyla příliš přívětivá, což vedlo podnikatele k tomu, aby vsadili na osvědčený koncept, který už funguje. Největší rozmach zažila oblast Obchodu, kde vzrostl počet systémů o 29 % na 98. Nejvíce se uchytily především obchody s potravinami a smíšeným zbožím. Naopak kategorie služeb poprvé klesla o 6 % na 121 franchisových systémů.

Trendem posledních let byl rozvoj franchisových systémů v oblasti služeb. Loni se však situace razantně změnila. Směr určovala kategorie Obchodu. „O obrovský rozmach kategorie Obchodu se zasloužily především malé obchody s potravinami nebo se s míšeným zbožím, které se začínají přesouvat tzv. do ulic přímo k lidem,“ dodává Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system. Jedná se například o franchisové koncepty Daily Fresh Stores, Můj obchod, Sapelli, Konopná lékárna nebo Rodas.

Zato služby poprvé klesly od jejich dynamického růstu. „Velký rozvoj služeb zapříčinil zvýšenou konkurenci, která postupně konsolidovala franchisové koncepty v této oblasti, což vedlo k odchodu neúspěšných konceptů z trhu,“ doplňuje Marek Halfar. Dokazuje to i trend, že ve službách se uchytily především koncepty, které přinesly originální nápad, který na trhu chyběl. Zmiňme například společnosti zabývající se suchým mytím vozidel iDry nebo reklamami na tašky na pečivo BK Solutions. 

Zahraničí ještě není tak v kurzu

I v loňském roce čeští franchisoři poráželi ty zahraniční. Celkově se počet konceptů původem z Česka ustálil na 132, což značí zvýšení o 11 % a přesáhnutí podílu 60 %. „V Evropě počet franchisových systémů, které mají domácí původ, dosahuje 70 %, proto předpokládáme, že počet českých společností ve franchisingu bude nadále růst,“ odhaduje Marek Halfar, ředitel společnosti PROFIT system. Zahraniční systémy si udržovaly svůj konstantní růst. Nejvíce jich pochází z USA, Itálie a Německa.

graf poboček za rok 2013

Vývoj počtu franchisantů a jejich poboček od roku 2010

Expanze za hranice však zatím stagnuje, v zahraničí loni působilo 40 franchisových systémů z Česka, což je téměř stejný počet jako v roce 2012. „Důvodem je především mnoho mladých franchisových systémů, které vznikly během posledních 3 let a soustředí se především na rozvoj na tuzemském trhu. Pokud se chystají na expanzi, spíše si vyhlížejí Slovensko, případně ostatní trhy, kde by se jejich koncept uchytil,“ uzavírá Marek Halfar.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank