27.05.2014

Exportéři porovnají úspěchy

Již posedmnácté se vývozci z řad malých a středně velkých firem utkají o Exportní cenu DHL UniCredit.

Také v letošním roce budou oceněni nejlepší tuzemští exportéři v rámci Exportní ceny DHL UniCredit, a to v kategoriích malá společnost a Středně velká společnost. Úplnou novinkou je kategorie Globální exportér, která zvolí českou společnost vyvážející do nejvíce zemí světa. Zachována zůstala kategorie Exportér teritoria, kde volba padla na Afriku. Soutěž i letos probíhá pod záštitou vládní agentury CzechTrade.

Porota, Exportní cena DHL UniCredit Foto Agentura Helas

Zakladatelem soutěže Exportní cena je společnost DHL Express. Jejím pořadatelem je agentura Helas. Mediálním partnerem je i portál Franchising.cz.

„Věřím, že postupné oživování české i globální ekonomiky mělo už v loňském roce pozitivní dopad na naše exportéry, a že se projeví také v nárůstu počtu soutěžících firem. Přistoupili jsme proto k úpravám některých kategorií, abychom více zviditelnili ty malé a střední firmy, které exportují skutečně globálně a nebojí se ani méně tradičních teritorií,“ vysvětluje změny v kategoriích Luděk Drnec, obchodní ředitel DHL Express CZ a CEU.

Do soutěže Exportní cena DHL UniCredit se mohou přihlásit vývozci, kteří splňují podmínky vlastnictví a hranici minimálního vývozu. Základní hodnocení vývozců vychází z indexu vypočítaného jako násobek meziročního růstu exportu (rok 2012 a rok 2013) a podílu exportu na obratu firmy. Na základě získaných výsledků jsou společnosti rozděleny do kategorií a je určeno jejich konečné pořadí v soutěži. „U malých a středních firem se vyzdvihují vždy vlastnosti jako je pružnost reakce či dynamika vývoje, což je činí odlišné a dává jim i jistou konkurenční výhodu ve srovnání s velkými globálními společnostmi. Exportní cena letos opět vyhledá a ocení právě takové malé a střední firmy, které umí úspěšně expandovat do zahraničí a obstát v globální konkurenci. V nové kategorii Globální exportér pak uspěje ten, kdo exportoval, ve srovnání s ostatními účastníky soutěže, do většího počtu zemí,“ doplňuje Martin Růžička, Country Manager Coface Czech, zástupce odborného poradce soutěže.

Afrika jako bublina

V rámci kategorie Exportér teritoria bude letos oceněna firma, která vyváží do Afriky. Podle Milana Ráže, pověřeného řízením agentury CzechTrade, je letošní teritoriální zaměření Exportní ceny na Afriku je do určité míry výzvou pro české exportéry. „Africké země totiž zatím znamenají pro českou firmu bariéru, kterou je potřeba překonat, podpořit vedle subdodávek i samotný vývoz zboží a služeb, a svézt se tak na vlně ekonomického růstu vybraných afrických zemí. Nicméně vzestup Afriky, jak je mnohdy uváděno, je možná trochu přehnaný. Někdy se dokonce mluví o tom, že je médii uměle vytvořený,“ říká Milan Ráž s tím, že v Africe je stále mnoho politicky a ekonomicky nestabilních států a pouze země s velkými vývozy přírodních zdrojů dosahují zajímavého ekonomického růstu.

 „Ačkoliv export ČR do afrických zemí roste, je třeba ho výrazně podpořit společnými projekty i individuální asistencí v místě. I proto zde má Ministerstvo průmyslu a obchodu a CzechTrade již tři zastoupení - v Egyptě, JAR a Maroku a otevření čtvrtého se připravuje v Keni.  Černý kontinent je zajímavý pro firmy, které mají zkušenosti a vědí přesně, které země si vybrat. Říká se, že kdo chce zvládnout Afriku, musí znát zákazníky, ne jen trh,“ dodává Milan Ráž.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank