16.02.2017

Zaměstnanec základ úspěchu

Udržet kvalitní pracovníky považuje za naprostou prioritu 9 z 10 českých top manažerů. Jejich odchodu se bojí víc než konkurence. Umíte motivovat tým tak, aby s chutí odváděl ty nejlepší možné výkony?

Důležitost kvalifikované pracovní síly potvrzuje také to, že ji 69 % ředitelů považuje za nejdůležitější faktor pro konkurenceschopnost Česka. Vyplývá to z mezinárodního průzkumu KPMG Puls ekonomiky. České firmy vidí nedostatek kvalifikované síly jako hlavní překážku pro růst v roce 2017. Za problém číslo jedna jej označuje 65 %, což je o 12 % více než loni. Vnímají ho dokonce jako větší výzvu než souboj s konkurencí.

tym

Zaměstnanci jsou produktivnější a spokojenější, mají-li pocit, že pro vás nejsou jen bezejmenné tváře v davu. Nemusíte s nimi hned trávit svůj volný čas, nicméně občasné setkání mezi čtyřma očima dokáže zbořit mnohé komunikační hranice.

Česká republika má aktuálně nejnižší nezaměstnanost v Evropské unii. Zjištění naší studie potvrzují, že nábor a podpora kvalifikovaných pracovníků je velké téma nejen pro průmyslové podniky,“ uvedl Radek Halíček, řídící partner KPMG Česká republika. V letošním roce se chystá zvýšit počet zaměstnanců 41 % českých firem, polovina ho neplánuje měnit. V tříletém horizontu už chtějí nabírat téměř dvě třetiny českých šéfů (62 %).

Problém velké části firem ovšem netkví v tom, že by nedokázaly najít vhodné kandidáty na potřebná místa. K tomu jim kromě jiného mohou pomoci inzeráty i náborové firmy. S čím ovšem pomoci zvenčí nelze, je motivace zaměstnanců. Jak docílit toho, aby vám nejlepší a nejvýkonnější lidé z firmy neodcházeli? Jak si je udržet i v případě, kdy o ně na trhu roste díky úspěchu zájem, a snaží se vám je přetáhnout jiná společnost? Jak postupovat, aby byli dlouhodobě spokojení s platem, pracovními podmínkami, či spolupracovníky?

Řešením rozhodně není jednou za rok uspořádat firemní večírek, kde se všichni navzájem ujistí, že jsou lidmi sedícími na svých místech. Nezbytná je naopak existence a uplatňování firemní kultury, díky které cítí každý zaměstnanec uznání za dobře odvedenou práci a ví, že je za ni řádně odměněn. Pouze atraktivní mzda ale nestačí. Personalisté doporučují se soustředit na celkem 8 bodů a základních požadavků. Pokud se vám povede v daných oblastech zlepšit, nepozvedne se jen spolupráce uvnitř firmy. Stejně tak lze dosáhnout pověsti vysněného zaměstnavatele, kterému se budou o práci hlásit ti nejlepší dobrovolně a sami.

1. Dbejte na prestiž a delegujte pravomoce

Udělejte si čas na osobní pochvalu pracovníků, kteří odvedli dobrou práci. Někdy stačí ji vyslovit přede všemi na poradě, jindy zafunguje pozornost v den narozenin či oběd se šéfem. Pro celý tým lze řešit pochvalu jako odměnu například ve formě benefitů - vstupenek do kina, fitness centra, či na speciální firemní akce.

Nebojte se delegovat na své podřízené pravomoce. Opak bývá velmi častou manažerskou chybou. Dostatek volnosti a důvěry podpoří loajalitu vašeho týmu. Naslouchejte podřízeným, dejte na jejich názory a rady, a pokud s jejich pomocí uspějete, nezapomeňte jim zpětně poděkovat. Požádejte sami o zpětnou vazbu, coby úspěšný šéf týmu byste s dobře míněnou kritikou neměli mít žádný problém. Na stížnosti a pochvaly reagujte, nedělejte mrtvého brouka. Ukažte svým zaměstnancům, že důvěřujete jejich schopnostem úspěšně vykonávat svou práci a poučit se z případných chyb. Stejně jako u rodičů v tomto případě platí, že byste měli jít vzorem.

2. Udržujte ve firmě pozitivní atmosféru

Vytvořte z kanceláře a firemního sídla místo, kde lidé chtějí dobrovolně trávit svůj čas. Zbavte je pocitu otravné povinnosti a denní rutiny. Inspirujte, motivujte a veďte svůj tým. Buďte tvůrčí a přátelští. Vystupujte pozitivně a přesvědčivě, aby vás zaměstnanci následovali. Zadávejte i náročné úkoly, které tým zaměstnají tak, aby se nenudil. Zaměstnanci budou mít šanci se zdokonalit a naučit nové věci.

3. Nebrzděte profesní růst

Většina zaměstnanců by raději odešla, než aby stagnovala na pracovní pozici bez možnosti profesního růstu, uvádí společnost Robert Half, zabývající se od roku 1948 vyhledáváním a udržením kvalifikovaných pracovníků. Využijte možnost povýšit své zaměstnance, kdykoli je to možné. Vytvořte s nimi plány profesního rozvoje, které jim posléze pomáhejte plnit. Vzdělávejte své zaměstnance. Povzbuzujte je k účasti na seminářích, kurzech či pracovních schůzkách s odborníky. Buďte zkušeným, klidným a spolehlivým rádcem. Dejte zkušenějším zaměstnancům možnost pomáhat méně zkušeným kolegům, půjdou ve vašich stopách.

prada šéf nadřízený

Vaši podřízení budou akceptovat i sebevětší nároky na práci, když budou znát důvody, budou vědět kam vaše společné snažení směřuje, a budou mít pocit, že s vámi i přes dílčí neúspěchy stále plují na jedné lodi. Pokud se firma začne potápět, půjdete tak jako tak ke dnu společně.

6. Peníze nejsou všechno, ale pomáhají

Nastavte a udržujte mzdy, prémie a zaměstnanecké benefity mírně nad stávajícím průměrem. Vaši podřízení se těžko budou cítit úspěšní pokud jim za práci dobře nezaplatíte. Zamyslete se nad možností vytvořit plán podílů na zisku a umožnit tak zaměstnancům těžit z úspěchu společnosti. Často přehodnocujte mzdy zaměstnanců tak, aby zůstaly konkurenceschopné.

7. Buďte spravedliví

Nikdy neprotěžujte vybrané osoby, to vám může zcela zničit těžce budovanou autoritu i celý tým. Neprosazujte pravidla pouze tehdy, když se vám to hodí. Vždy jednejte slušně a poctivě. Sledujte u každého zaměstnance úroveň stresu. Je-li tlak v důsledku pracovní zátěže vysoký, zvažte přijetí dalších zaměstnanců, kteří odlehčí pracovní zátěž a zlepší pracovní morálku. Nikdy neodepírejte pochvalu při prokazatelně dobře vykonané práci. Nepřehlížejte ale ani zásadní chyby.

8. Nestresujte vlastní tým

Kritizujte s citem a zásadně netrestejte. Pamatujte si: Cílem kritiky je změna výsledků, nikoli potrestání chyb. Zajistěte, aby vaše kritika byla vždy konstruktivní. Nedělejte ukvapené závěry, zjistěte vždy co se stalo, proč k tomu došlo, a změňte své pokyny tak, aby se selhání už neopakovalo. Kritizujte práci a výkon, nikoli osoby jako takové. Nikdy nesmíte vzbudit pocit, že váš podřízený je neschopný a na svoji práci nestačí. Tím mu navždy zavíráte cestu k úspěchu. Definujte problém jasně, aby zaměstnanec přesně pochopil, co je třeba změnit. Snažte se společně nalézt vhodné řešení, neprosazujte pouze svůj návrh. Vysvětlete zaměstnanci, jak je cenný pro vaši společnost.

A pokud i přesto váš nejlepší zaměstnanec zvažuje, že firmu opustí, dejte mu šanci na návrat. Rozejděte se přátelsky a se ctí. Držte emoce pod kontrolou a poděkujte mu za spolupráci a výsledky. Poučte se z vlastních chyb a berte odchod svojí jedničky jako příležitost ke zlepšení některých procesů uvnitř společnosti.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank