Investice? Češi věří nemovitostem

Každý zhruba osmý zástupce mladých považuje za investici své vlastní podnikání, což je o 7, respektive o 6 procentních bodů více než u obou zbylých generací. Nejstarší lidé, zhruba každý šestý, více vnímají jako vhodnou investici starožitnosti, umění a známky.
Středa
09.05.2018
Obyvatelé ČR mezi 20 a 60 lety vidí jako nejvýhodnější investici nemovitost, následují akciové fondy. Starší lidé věří i zlatu, mladí naopak preferují kryptoměny, a za investici považuji i založení vlastní firmy.
 

Jak na investování nahlížejí současné generace dvacátníků, čtyřicátníků a šedesátníků, zjišťovala v průzkumu společnost Broker Consulting. Všechny tři skupiny se shodly jen na jedné oblasti, která pro ně jednoznačně představuje investici – nemovitost (průměrně 65 %). U ostatních oblastí se objevily výrazné generační rozdíly.

Akciové fondy jako investici označilo téměř 63 % mladých mezi 20 až 29 lety, ale u nejstarší generace mezi 60 až 69 lety to bylo už jen 46 %. Lidé ve středním věku (40 až 49 let) považují za investici akciové fondy z 52 % a podílové a dluhopisové fondy ze 44 %, což u druhé jmenované varianty je téměř o deset procentních bodů více než u obou ostatních generací.

Je dobře, že mladí lidé spoléhají na akciové fondy, protože u nich platí pravidlo, že kvůli vysoké kolísavosti se do nich nevyplatí investovat na krátkou dobu. A právě nejmladší generace může čas využít ve svůj prospěch,“ vysvětluje Jan Lener, ředitel komunikace Broker Consulting, a pokračuje: „Mezi poněkud překvapivá zjištění patřila shoda generací právě v oblasti nemovitostí jako investice. Investiční nemovitost je vhodná jako doplnění portfolia pro zkušené investory. Totéž se týká i zlata, kterým lze investici také diverzifikovat a doplnit. Zlato ani nemovitost by ale neměly být jedinou formou investice.

Staří věří zlatu, mladí bitcoinu

Zlato jako synonymum investice vnímají častěji nejstarší, a to více než třetina z nich (36 %). U střední generace je to jen o procentní bod méně a u nejmladších je sice obliba nejmenší, ale pořád dosahuje vysokých 29 %. Každý pátý zástupce lidí ve věku 20 až 29 let také uvedl jako vhodnou investici kryptoměny.

Důvěra mladých v tak zvané kryptoměny vlastně příliš nepřekvapila, jedná se o generaci zvyklou na virtuální svět. Z toho pohledu lze chápat volbu tohoto druhu investice. Z hlediska faktů se jedná o vysoce rizikové spekulace, které mají mnohá úskalí, jež nemusí být na první pohled zřejmá. Ukazuje to i vývoj v posledních několika měsících. Snaha najít nějakou zázračnou investici a rychle zbohatnout spíše vede k naprosto opačným výsledkům,“ varuje Lener a dodává: „Data z průzkumu ukázala, že s příchodem mladších generací se znalost jednotlivých typů investic v tuzemsku příliš nezlepšuje. Očekávali jsme, že se v náhledu na investování budeme přibližovat vyspělým ekonomikám, ale konvergence je výrazně pomalejší.“

Vědomosti jako investice

Průzkum také zjišťoval, zda jednotlivé generace vnímají vzdělání jako investici. Nejvíce si ho cení nejstarší generace, a to 23 % jejích zástupců, kdežto nejmladší jen 16 %.

Průzkum také potvrdil jednu více méně zřejmou domněnku: s klesajícím věkem rapidně klesá důvěra ve státem podporované penzijní produkty jako vhodnou investici. V nejstarší generaci jim důvěřuje 18 %, ve věku od 40 do 49 let už jen 11 %, a u nejmladších je to pouze každý zhruba patnáctý. Celkově má státem podporované doplňkové penzijní spoření nízkou podporu. Vzhledem k současnému demografickému vývoji právě na bedrech mladé generace leží odpovědnost se na penzi zajistit i vlastními silami a nespoléhat se jen na státní důchod. A jednou, nikoli jedinou z variant právě může být třetí pilíř se státním příspěvkem,“ dodává Jan Lener.

Průzkum byl realizován v březnu 2018 přes aplikaci Instant Research společnosti Ipsos.


Populární na fóru

Kolik může stát pronájem v nákupním centrum?

Dobrý den, souhlasím s Darsi... Já se zajímala o pronájem v Avionu a tam mě byla nabídnutá cena 61000 Kč za 52 m2. Nakonec jsem to teda nevzala, protože bysme to...

3 komentář(e)
posledni 14.10.2018
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Učesaný byznys

Při zakládání mého kadeřnictví jsem investovala i do tvorby webových stránek, které mi moc pomohly k nalákání nových zákazníků a tedy zvýšení popularity...

1 komentář(e)
posledni 17.10.2017
Barva webu rozhoduje

Kombinace vhodných barev má určitě vliv na první dojem a je zajímavé, jak až moc. U prodejních webů je to ale i spousta dalších maličkostí - jako třeba barva a...

1 komentář(e)
posledni 24.08.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

https://www.facebook.com/Student-Agency-Bojkot-1812481502329777/?view_public_for=1812481502329777

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017