15.08.2014

Kolébka franchisy

Americké franchisové systémy vytvořily základ pro franchising v Česku. Další se u nás snaží prosadit.

Jak ukazuje Franchising Report za rok 2013, který zpracovala poradenská společnost PROFIT system, franchisové koncepty ze zahraničí u nás zaujímají 40 % na trhu. Avšak i když českých konceptů je v tuzemsku přece jen více, ty zahraniční se mohou pochlubit tím, že si dokázaly vytvořit dlouholetou tradici. Nejvíce takových franchisových systémů pochází z USA.

interier McDonalds

Franchisová síť McDonald’s patřila mezi první franchisové koncepty, které se u nás objevily. Dnes zde vede více jak 90 poboček, z čehož třetina je franchisových.

Největší úspěchy u nás ze zahraničí zaznamenávají franchisové koncepty z USA. Už po pádu komunismu se začaly americké firmy prosazovat na našem trhu, a tím vytvářeli základ pro franchising u nás. Dlouhodobě zde působí zejména koncepty z oblasti gastronomie jako McDonald’s, KFC či Subway  a realit jako RE/MAX, Century 21 či Coldwell Banker. „Česká republika je americkými firmami vnímána jako stabilní země s rozvinutou a prosperující ekonomikou. Sama je díky vysoce kvalifikované pracovní síle, ideální centrální poloze, rozvinuté infrastruktuře, ale i díky nižším nákladům ve srovnání se západní Evropou atraktivní destinací pro americké franchisové firmy,“ říká Jana Rückerová z amerického velvyslanectví.

USA určuje trendy

Americké firmy se snaží prosadit v Česku i přes větší konkurenci českých franchisových konceptů, které se díky „vlastenectví“ občanů prosazují mnohem více. Většinou se to podaří především těm, co přinesou na trh převratnou novinku. Například před dvěma lety přinesl revoluci franchisový koncept ABCHI Home Expert, jež se zabývá kontrolou nemovitostí při nákupu. Velký boom zažilo i cvičení pro ženy s kruhovým tréninkem Contours, jež pokryl už celou republiku.

Američané český trh ještě nezatracují, ba naopak. Nové franchisové koncepty se poohlíží po českém trhu a chtějí svou značku prosadit. „Amerika nám má stále co nabídnout. Existuje mnoho oborů, ve kterých se franchising na našem trhu dosud neprosadil, například v oblasti domácí péče o seniory a v dalších službách,“ dodává Jana Rückerová.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank