Odborný magazín Entrepreneur odhalil svůj žebříček TOP Global Franchise pro rok 2022. Najdeme na něm značky pocházející z USA, které hledají franšízové partnery mimo domácí trh. Prvenství mezi globálně působícími franšízovými systémy patří fastfoodovému gigantu KFC, který se se svými více jak 25 tisíci pobočkami po celém světě do čela žebříčku posunul z loňského 2. místa. Druhou příčku letos obsadil řetězec supermarketů 7-Eleven. Ten byl loni třetí. Až za nimi skončil loňský vítěz, fastfoodový řetězec McDonald´s s více jak 39 tisíci restaurací po celém světě. Mezi ně patří i ty, které franšízanti provozují v Česku.
Do první desítky se dostaly i další značky, které na našem trhu rozšiřují svou síť pomocí franšízových partnerů. Na šestém místě skončila síť pizzerií Pizza Hut, která se může pochlubit více jak 16,5 tisíci poboček. U nás a na Slovensku aktuálně funguje 16 provozoven této franšízové sítě. Desítku nejúspěšnějších amerických franšíz expandujících mimo domácí trh pak uzavírá realitní síť Century 21, loni značka obsadila 7. příčku. Úspěch ve srovnání franšíz zaznamenala i značka Re/Max, které patří v aktuálním žebříčku 19. pozice.
Volba podle pořadí
Při sestavování tohoto žebříčku byl použit vzorec pro tvorbu žebříčku Franchise 500. Ten byl upraven tak, aby měly větší váhu mezinárodní velikost a růst. Mezi další oblasti, které vzorec hodnotí, patří náklady a poplatky, podpora franšízantů, síla značky a finanční síla a stabilita. V úvahu byly brány pouze společnosti hledající nové franšízanty mimo USA, které měly k červenci 2021 otevřeno minimálně pět poboček v zahraničí.
Cílem tohoto každoročně publikovaného pořadí není podporovat, doporučovat nebo propagovat jakoukoli konkrétní franšízu. „Při výběru franšízového konceptu by bylo velmi neprozřetelné spolehnout se jen na jeho umístění v mezinárodním žebříčku, a to ať se chcete připojit k síti, která u nás již funguje, nebo přivést na trh zcela novou značku. Samozřejmě, může být určitým vodítkem při výběru, nicméně vždy záleží zejména na tom, jak je fungování té či oné franšízy nastaveno na konkrétním trhu. Pak je také potřeba pamatovat na to, že ne všechno, co funguje za oceánem, nebo třeba i v sousedním Rakousku, automaticky své zákazníky či klienty najde i u nás,“ upozorňuje Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system franchise services.
FRANCHISE NAME/RANK | CATEGORY/DESCRIPTION | INITIAL INVESTMENT | |
---|---|---|---|
PŘEČTI ČLÁNKY
Realitní trh v porovnání Česka, Evropy a Ameriky i metody moderního prodeje nemovitostí přibližuje v rozhovoru Mgr. Tomáš Jelínek, MBA, CEO franšízové společnosti Centrury21.
V roce 2023 u nás otevřel jeden ze světově nejznámějších franšízových řetězců fast foodu šest nových restaurací. Jaké mají další byznysové plány?
Realitní trh nabízí podnikatelské příležitosti neustále. Zároveň se ale jedná o silně konkurenční prostředí. S podporou franšízového partnera se v něm uspět dá.
Jak vypadá současný trh s nemovitostmi a co chtějí současní klienti v tomto oboru? Právě to nám přiblížil generální ředitel franšízové sítě realitních kanceláří Re/Max Jan Hrubý.
V okresních městech vidí realitní franšíza Century 21 velký potenciál. Během června zahájily provoz pobočky v Praze a Ostravě.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
U solné terapie toto známé rčení skutečně platí. Franšízové Centrum Solné terapie CST ze Slovinska na tom staví úspěšný byznys. Nyní míří i na český trh.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Jak se daří pobočkám nově otevřené Partners Banky a kde je šance pro nové franšízanty? Odpovídá Jan Brejl, obchodní ředitel finanční skupiny Partners.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI