4 chyby, které zničí váš sen

Za obchodním úspěchem malých firem stojí vždy spousta práce a úsilí, a franšízing není výjimkou. Pouze podnikatelé, kteří přijmou rizika, najdou správné lidi a zabrání tomu, aby je ohrožovaly zásadní chyby, mohou přežít. Informace mají větší cenu než zlato. Čím lépe jste o síti, ale i celém trhu informovaní (a čím vážněji se věnujete podnikání), tím větší máte šanci vytrvat.
Pondělí
07.05.2018
Franšízing není snadnou cestou k zisku. Vyhněte se běžným chybám a zabraňte neúspěchu vlastní franšízy hned v začátcích.
 

Zapomeňte na tvrzení, že franšízing je sázkou na jistotu. Vlastnictví firmy a provozování jakéhokoliv podnikání je tvrdá práce a přeměna investic v dlouhodobý zisk vyžaduje jak úsilí, tak i čas. Struktura franšízových sítí poskytuje jejich členům jisté výhody, bez řádné spolupráce a kontroly ale nikdy nedojde k jejich skutečnému využití. Nákup franšízy vás navíc rovnou nenaučí jak řídit vlastní firmu, investice z vás ještě nedělá úspěšného podnikatele. Ba právě naopak, pokud podlehnete hned v prvním roce euforii z rychlého a úspěšného startu, může vám stejně rychle dojít dech.

Naučit se řídit podnikové finance a investovat, či vést vlastní tým a vytvořit si podnikatelský plán, to vše bude vyžadovat zcela jistě osobní snahu a aktivitu. Podnikání na základě franšízové licence neodstraňuje vaši osobní zodpovědnost za každodenní chod a prosperitu vlastní firmy. Pokud chcete zajistit, aby vaše franšíza dlouhodobě fungovala a vydělávala, nesmíte zapomínat na základní pravidla a zásady franšízingu. Bez nich se totiž nikdy nestanete fungujícím ozubeným kolečkem ve spokojeně tikajícím strojku. Dejte si pozor především na 4 nejčastější chyby, které dělají noví majitelé franšízových poboček. Poradíme vám, jak se jim vyhnout.

1. Nespoléhejte výhradně na své instinkty

Láska na první pohled, při níž až během vztahu poznáváte povahu a vlastnosti svého partnera, v podnikání většinou nefunguje - což ovšem neznamená, že nemůžete mít svou firmu a značku ze srdce rádi. Než se ale rozhodnete vstoupit do obchodního vztahu, měli byste objekt svého zájmu dobře znát, stejně jako podmínky a pravidla vzájemné spolupráce. A to obzvlášť pokud si pořizujete franšízu, která je součástí již fungující obchodní sítě.

Stejné je to v podnikání s instinkty - je dobré je neztratit, ale zároveň jim nelze zcela podléhat. Mohlo by se vám jinak stát, že špatně odhadnete míru rizika, a uděláte chyby, které budou mít pro vás katastrofální následky. Snažte se coby podnikatelé stát pevně nohama na zemi, a maximum svých rozhodnutí činit na základě reálných poznatků, faktů a zkušeností. Začněte se přátelit s čísly. Snění se samozřejmě nezakazuje, jen pozor na tvrdé pády, po kterých je vždy těžší znovu vstát. Odvaha riskovat se snadno může zvrhnout ve zbytečný hazard.

2. Zajistěte si předem dostatečné finance

Čím více peněz do podnikání investujete, tím větší jsou vaše šance na stálý příjem i v budoucnu. Pokud pro pořízení a prvotní provoz franšízy nezískáte dostatečnou finanční sumu, a přesto do podnikání vstoupíte, nejenže vás budou čekat těžké a složité časy, ale pravděpodobně vám také uniknou příležitosti k získání výhodného postavení na trhu i v rámci celé sítě. Jiná firma (či franšíza) si bude moci dovolit třeba drahou reklamu, a během pár dní vás překoná sedmimílovými kroky. Ani půjčka tento problém zcela neřeší, protože splátky bance budou dlouhodobě zatěžovat váš firemní rozpočet.

Mnozí začínající podnikatelé nad touto radou mávli rukou a spoléhali na štěstěnu v podobě nenadálých vysokých příjmů či vlastní výjimečnost. Tím si ovšem nevědomky namalovali úplně jinou budoucnost, než o jaké původně snili. Bez vstupního kapitálu nelze zahájit chod žádného podniku, a stejně tak nemůže firma žít například z jednoho nákupu zboží celého půl roku. Překážku v podobě potřebných financí skutečně nelze obejít ani podlézt, takže to raději vůbec nezkoušejte. Pravděpodobnost následných ztrát - a nejen finančních - je příliš vysoká.


evropa banner

Počítejte vždy s tím, že než se franšíza naplno "rozjede", trvá to pár měsíců. Během nich si nemůžete být jisti ani vlastní pravidelnou odměnou, mějte proto vždy finanční rezervy, které pokryjí váš provoz cca na prvního půl roku. Pokud nejste schopni si tento "polštář" zajistit, s koupí franšízové licence raději vyčkejte na lepší časy.

3. Počkejte si na ideální lokalitu

S rostoucí konkurencí se stává alfou i omegou úspěchu lokalita a umístění franšízové pobočky. I tady přitom platí, že zdánlivě přijatelný kompromis může vyústit ve fatální chybu. Z pohledu majitelů franšízových sítí je právě špatný výběr místa a prostor nejčastějším důvodem, proč se s franšízantem na podpisu smlouvy nakonec nedohodnou. Dobře vědí, proč tak činí. Než centrále oznámíte svou volbu či rozhodnutí, dejte si čas na rozmyšlenou. Aktuální situace způsobila, že někteří franšízanti čekají na uvolnění prostor nebo místa jiným nájemcem. Je určitě lepší otevření franšízy o pár měsíců odsunout, než slevit z přísných požadavků na její umístění. I proto, že tuto chybu lze zpětně napravit jen velmi těžko, pokud vůbec.

Pro franšízové sítě, které se specializují na maloobchodní prodej, bývají ideálním místem velká obchodní centra, ale ani tohle pravidlo nemusí platit za všech okolností. Základní podmínkou je v tomto směru především dobrá viditelnost sídla firmy či obchodu. Zastrčená pobočka - byť i v rámci OC - má tak menší šanci uspět, než obchod či restaurace na hlavní třídě, kolem něhož projdou během dne (i opakovaně) tisíce potenciálních zákazníků. Odlišná je i jejich skladba a zájmy, do obchodních center lidé často směřují již za konkrétním nákupem, na ulici je tak paradoxně jednodušší zaujmout jejich pozornost a oslovit je něčím novým. Určitě se poraďte s centrálou či majitelem celé sítě, i přestože to výslovně nevyžadují.

4. Nezapomeňte, že jste součástí franšízové sítě, v níž působí další podnikatelé

Vůbec nejčastější chybou franšízantů je ignorování osvědčených postupů a know-how majitelů franšízové značky. S koupí licence si franšízanti nekupují pouze právo podnikat pod zavedenou značkou, nýbrž se přímo zavazují k plnění společných pravidel. Pokud podmínky spolupráce neberou dostatečně vážně, opět tím snižují svou šanci na dlouhodobou prosperiitu. Značka a její reputace mají franšízu ochraňovat. Čím více se její majitel odchyluje od předepsaných strategií, operací, marketingu, školení a služeb, tím pravděpodobněji bude mít s jejím provozem potíže. Přečtěte si proto coby franšízant opakovaně svou franšízovou smlouvu i manuál, a pokuste se pro srovnání získat i informace o dalších franšízových pobočkách v síti.

Zjistěte si také, jak vypadá vzorová franšízová smlouva, co obsahuje, jaké bývají obvyklé provozní náklady, obraty, zisky, příčiny neúspěchů. Snažte se co nejlépe pochopit, co se od vás v rámci sítě očekává, abyste mohli tato očekávání rychle a úspěšně splnit. Nebojte se v případě potřeby přivolat na pomoc právníka nebo jiného specialistu na franšízing. S jeho pomocí se vám spíše podaří vyjednat si úpravu podmínek podle vašich individuálních potřeb a možností ke spokojenosti obou stran. V zájmu majitelů franšízových sítí je, aby všichni franšízanti měli (pokud možno) stejné podmínky i pravomoce, a všichni byli úspěšní. Berte na jejich potřeby ohled, pokud budou spokojeni oni, bude se lépe dařit i jejich franšízám.

Poradci PROFIT system franchise services.


Populární na fóru

Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Učesaný byznys

Při zakládání mého kadeřnictví jsem investovala i do tvorby webových stránek, které mi moc pomohly k nalákání nových zákazníků a tedy zvýšení popularity...

1 komentář(e)
posledni 17.10.2017
Barva webu rozhoduje

Kombinace vhodných barev má určitě vliv na první dojem a je zajímavé, jak až moc. U prodejních webů je to ale i spousta dalších maličkostí - jako třeba barva a...

1 komentář(e)
posledni 24.08.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

https://www.facebook.com/Student-Agency-Bojkot-1812481502329777/?view_public_for=1812481502329777

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017