Litva dává příležitost novým franšízám

Daleko před námi / Už v roce 2001 byla v Litvě zavedena samostatná právní úprava franšízingu přijetím nového občanského zákoníku. Česká legislativa problematiku franšízingu dodnes samostatně neřeší.
Pondělí
27.08.2018
Zahraniční značky tvoří v Litvě 80 % franšízového trhu. Funguje zde více jak 750 poboček řízených franšízanty.
 

V současné době se dá stav litevského franšízového trhu vyjádřit slovem rostoucí. Nebylo tomu tak vždy. První světové franšízové koncepty se o tuto pobaltskou zemi začaly zajímat v roce 1990. tedy v roce, kdy Litva po dlouhých Letech získala zpět svou nezávislost poté, co byla jedním ze států Sovětského svazu. Tyto značky však na počátku 90. let „jen“ vyčkávaly a analyzovaly rizika spojená se vstupem na postsovětský trh.

Za fakt, že dnes na litevském trhu působí zhruba 160 aktivních franšízorů a dalších 20 až 30 má zájem na něj vstoupit, mohou Litevci děkovat několika „odvážlivcům“, kteří se po roce 1990 rozhodli na tamní trh vstoupit a uspět. Patří mezi ně zejména synonymum franšízingu, americký McDonald´s a také módní značka United Colours of Benetton. Další příliv franšízových sítí zaznamenala Litva s expanzí výstavby a otevírání obchodních center na počátku 21. století.

Tato vlna s sebou přinesla značky jako KFC, Hugo Boss, Zara nebo Mango. Tedy ty, které mají s franšízingem bohaté zkušenosti. V té době se však o franšízový způsob rozvoje začínají zajímat i litevští podnikatelé. Vznikly tak koncepty jako Pizza Jazz, autoservisy Kemi nebo Kesko Semkai, síť prodejen pro stavebníky a kutily, která je dnes největším původně litevským franšízorem.

Inspirováni úspěchem

Třetí fáze rozvoje franšízového trhu v Litvě odstartovala na konci první dekády tohoto století. Souviset může se založením Lithuanian Franchise Center v roce 2008. Díky aktivitám tohoto centra se řada vrcholných manažerů a majitelů litevských firem začala seznamovat s franšízingem jako životaschopným obchodním modelem, díky němuž mohou efektivně rozšiřovat svůj byznys. Malé, ale úspěšné litevské společnosti, které se inspirovaly úspěšnými mezinárodními franšízory, se tak rozhodly budovat svůj byznys s pomocí franšízantů.

Každé podnikání i každá expanze na zahraniční trh s sebou nese určitá rizika. Nevyhýbají se ani těm, co si pro svou budoucnost zvolili cestu franšízingu. „Na litevském trhu si na počátku svého působení vylámaly zuby sítě, které všude jinde dosahují úspěchu bez větších komplikací. Příkladem může být „selhání“ prvního vstupu na tamní trh takových značek jako KFC nebo Pizza Hut v polovině roku 2000. Americká síť Subway musela zavřít svou první restauraci uprostřed vilniuského Starého města," říká říká Ilja Malkin, zakladatel litevské pobočky, která je partnerem franchisingové konzultační skupiny PROFIT system. Pozitivní zprávou však bylo, že firmy, kterým se první pokus nezdařil, braly odpovědnost na sebe a neobviňovaly franšízing jako takový.

Signál, který momentálně Litva vysílá směrem k zahraničním sítím, naznačuje, že na jejím franšízovém trhu je stále prostor pro nové koncepty. Vysoká kupní síla Litevců a jejich chuť vyzkoušet nové výrobky a služby pro ně může být velkým příslibem budoucího úspěchu.

Máte franšízový koncept a přemýšlíte o expanzi do zahraničí? Zaujala vás Litva? Můžeme vám pomoci, stačí nás kontaktovat na emailu redakce@franchising.cz.


Největší mezi všemi / Držitelem největšího počtu franšízových licencí je na litevském trhu obchodník s módou Appanga Group, síť prodejen Kesko Senukai je pak největším poskytovatelem licencí původem z Litvy.

Populární na fóru

Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Učesaný byznys

Při zakládání mého kadeřnictví jsem investovala i do tvorby webových stránek, které mi moc pomohly k nalákání nových zákazníků a tedy zvýšení popularity...

1 komentář(e)
posledni 17.10.2017
Barva webu rozhoduje

Kombinace vhodných barev má určitě vliv na první dojem a je zajímavé, jak až moc. U prodejních webů je to ale i spousta dalších maličkostí - jako třeba barva a...

1 komentář(e)
posledni 24.08.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

https://www.facebook.com/Student-Agency-Bojkot-1812481502329777/?view_public_for=1812481502329777

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017