Zbyněk Frolík: Peníze se musí točit

Zbyněk Frolík je zakladatelem a generálním ředitelem společnosti Linet zaměstnávající zhruba tisícovku lidí, která se specializuje na výrobu zdravotnických lůžek sofistikovaných řešení pro péči o pacienty. V roce 2011 převzal z rukou prezidenta Václava Klause Medaily Za zásluhy za zásluhy o stát v oblasti hospodářské.
Pondělí
10.11.2014
Také tímto heslem se řídí Zbyněk Frolík, zakladatel a generální ředitel výrobce zdravotnických lůžek Linet. Jak sám říká, většinu svých vydělaných peněz investuje do dalších firem tak, aby dále vydělávaly.
 

Společnost Linet jste spolu se svým kolegou založili v roce 1990. Jaká byla z Vašeho pohledu v tehdejším Československu situace pro začínající podnikatele?

Obecně to byla velká výzva a příležitost, protože se jednalo o zlomový okamžik. Najednou se podnikat mohlo. Jedinou otázkou zbývalo, jak podnikat. Člověk si mohl leccos přečíst, řídit se selským rozumem. Výhodou bylo, že všichni byli najednou nadšení a chtěli pro úspěch něco udělat. Když se například sháněli zaměstnanci, lidé byli ochotni pro rozjetí firmy něco obětovat. Chtěli se realizovat. Všude byla cítit obrovská energie. Dalo by se to přirovnat k poválečné situaci v Německu, kde se všichni zasadili o to, aby se co nejrychleji vzpamatovalo z válečných ztrát. Rozbité Německo tak velmi rychle dali obyvatelé do kupy tak, že již 15 let po válce bylo dáváno za vzor úspěšné ekonomiky.

Jak jste se na to díval z pozice začínajícího podnikatele vy?

Pro mne nebylo podnikání ničím příliš novým. Podnikal jsem již pár let před revolucí. Pracoval jsem v Akademii věd jako technik u počítače a měl jsem docela dost volného času. Začal jsem podnikat v oblasti pěstování a prodeje řezaných květin. K této branži jsem měl určitý vztah, protože moje rodina pochází ze zemědělství a moje maminka navíc pracovala v Sempře. Postavil jsem tedy skleníky a začali jsme v malém pěstovat květiny. Postupně jsme se rozšiřovali, až jsme měli jedno z největších soukromých květinářství v 80. letech v republice. Produkovali jsme několik set tisíc řezaných květů ročně, prodávali jsme to různě na tržištích, dodávali jsme květiny i pražským podnikům. Na významné svátky, jako tehdy bylo třeba MDŽ, jsme měli propachtované stanice metra. Dá se říci, že jsme z tohoto podnikání měli poměrně veliký příjem.

A jaké byly začátky Linetu?

Období, ve kterém jsme začínali, tedy na začátku 90. let nebylo úplně výhodné pro výrobní aktivity, které jsme chtěli dělat. Chyběl prostor, do kterého by bylo možné výrobu zasadit. Postupem času se situace zlepšovala. Jsme tak příklad toho, že se sehnat daly. V Želevčicích jsme našli statek s velkým dvorem, který byl veden jako stavební pozemek. Patřil k němu i barokní špejchar tehdy v dezolátním stavu. Památkáři však chtěli, aby byl opraven. Majitelem těchto nemovitostí byl Státní podnik Zlonice, který do této ruiny nechtěl investovat a tak je vrátil původním vlastníkům.  Ti zcela logicky neměli prostředky na opravy a tak jsme se s nimi domluvili, že pozemky koupíme. Tím jsme se dostali k prostorům, ve kterých byly polorozpadlé kravíny, stodoly a dvůr. Díky tomu, že jsem byl tehdy nebojácný a měl jsem šikovné kamarády, vrhli jsme se do opravy kravínu a jedné ze stodol, abychom v nich mohli začít vyrábět. Potom to šlo poměrně rychle. Začali krachovat různé zemědělské výroby, které postupně rozprodávaly svoje nemovitosti a také stroje. Levně jsme se tak dostávali k dalším prostorám a základním výrobním technologiím.  

Jedním z Vašich odbytišť je i Rusko a Ukrajina. Jak se Vám tam momentálně daří?

Na Ukrajině se nám momentálně nedaří vůbec, resp. veškeré obchody se zastavily. Dokonce nám zde jedna zakázka i zbyla. A kdy se to změní, je ve hvězdách. Nicméně náš byznys na Ukrajině nebyl nijak zvlášť dramatický, řádově by to mohlo být několik desítek milionů.

Celý rozhovor najdete v magazínu Vlastní firma FRANCHISING 04/2014.


Populární na fóru

Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Učesaný byznys

Při zakládání mého kadeřnictví jsem investovala i do tvorby webových stránek, které mi moc pomohly k nalákání nových zákazníků a tedy zvýšení popularity...

1 komentář(e)
posledni 17.10.2017
Barva webu rozhoduje

Kombinace vhodných barev má určitě vliv na první dojem a je zajímavé, jak až moc. U prodejních webů je to ale i spousta dalších maličkostí - jako třeba barva a...

1 komentář(e)
posledni 24.08.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

https://www.facebook.com/Student-Agency-Bojkot-1812481502329777/?view_public_for=1812481502329777

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017