Hudební byznys se stále mění

Velká vydavatelství už nemají tu sílu udělat mezinárodní hvězdu z každého interpreta. pro kterého se rozhodnou, říká hudebník a producent Jan P. Muchow. Proto mají šanci uspět i menší studia.
Pondělí
01.05.2017
Distribuci hudby dominuje digitální prostředí, mnoho umělců pracuje raději pro menší vydavatele. Přední skladatel a producent Jan P. Muchow popisuje hudební průmysl.
 

Již na střední škole jste se začal věnovat hudbě a česká veřejnost Vás zná zejména jako zakladatele skupiny The Ecstasy of Saint Theresa. Kdy přišlo rozhodnutí začít „fungovat“ i jako producent?
Fungovat jako producent jsem začal, když mě opakovaně oslovovali jiní interpreti, abych produkoval jejich nahrávky. Mě samotného by to nikdy nenapadlo. Dřív jsem se vždycky překvapeně ptal, proč zrovna já. Většinou jsem se dozvěděl, že se jim líbí moje předchozí nahrávky. Teď už se neptám.

Na české hudební scéně působíte již řadu let, jak se v průběhu času fungování v tuzemském hudebním průmyslu změnilo?
Od doby kdy jsem vydal svoji první nahrávku, v roce 1991, se tuzemský hudební průmysl změnil výrazně. Je sice například méně spontánní, ale zároveň mnohem víc profesionální. I propojení se zahraničím je dnes mnohem výraznější a přirozené. Dnes už je celkem běžné spolupracovat na domácí nahrávce například s producenty ze zahraničí nebo i celou nahrávku vytvořit třeba ve studiích Abbey Road. To by v roce 1991 znělo jako sci-fi.

Jak se dnes podniká v hudební branži?
Hudební průmysl prochází již několik let poměrně turbulentním obdobím, kdy digitalizace mění jeho podobu skoro každý týden. Umožňuje to hledat nové způsoby nejen distribuce hudby, ale i vlastně celkového fungování hudebního interpreta. Zvláště pro ty, kteří už nechtějí pracovat se zavedenými velkými vydavatelstvími, která se mimochodem také teprve snaží v této digitalizací pozměněné době zorientovat.

Určitě můžete porovnat český hudební byznys s tím zahraničním. Jak si na tom v porovnání ten náš stojí?
Tuzemský hudební průmysl se o ten zahraniční zajímá, ovšem ten zahraniční o tuzemský vůbec. Ale hlavně, tuzemský hudební průmysl je hlavně hudební. A až dlouho potom je to průmysl. Není schopen generovat podobné obraty, jako třeba ve Švédsku, které má skoro stejný počet obyvatel. A bohužel ani jako třeba v Norsku, které má obyvatel o polovinu méně než ČR.

Co vidíte jako největší problém dnešního hudebního průmyslu z pohledu producenta?
Nevím, jestli bych to úplně nazval problémem, ale hudba všeobecně dnes výrazně prohrává v pozornosti s dalšími odvětvími zábavního průmyslu. Především herní průmysl dnes nad hudebním výrazně vítězí. A díky tomu, z pohledu producenta, chybí nejen posluchači, ale i dostatek nových talentů.

Umělci jsou podle mého názoru často rádi, stojí-li za nimi velké vydavatelství. Mají podle Vás šanci uspět na trhu i ta menší?
Tady bych si dovolil polemizovat. V dnešní době, kdy distribuci hudby dominuje digitální prostředí, mnoho umělců preferuje pracovat s menšími vydavateli. A nezřídka si i nahrávky vydávají sami. Mají vše pod kontrolou a digitální distribuci řídí z jednoho počítače ve vlastní ložnici. Velká vydavatelství už nemají tu sílu udělat mezinárodní hvězdu z každého interpreta, pro kterého se rozhodnou.

Podle čeho si vybíráte projekty, na nichž se podílíte jako producent?
Základní předpoklad je, že jsem přesvědčen o talentu daného umělce a materiálu, který chce se mnou nahrávat. Víte, že budete muset do projektu vložit velkou investici vlastního času a energie, někdy i vlastních finančních prostředků. Proto musíte být přesvědčen, že to stojí za to. A nemyslím tím obchodní úspěch dané nahrávky, ale že výsledek bude pro vás mít hodnotu svou uměleckou kvalitou.

Celý rozhovor najdete v magazínu Vlastní firma FRANCHISING 01/2017.


Populární na fóru

Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Učesaný byznys

Při zakládání mého kadeřnictví jsem investovala i do tvorby webových stránek, které mi moc pomohly k nalákání nových zákazníků a tedy zvýšení popularity...

1 komentář(e)
posledni 17.10.2017
Barva webu rozhoduje

Kombinace vhodných barev má určitě vliv na první dojem a je zajímavé, jak až moc. U prodejních webů je to ale i spousta dalších maličkostí - jako třeba barva a...

1 komentář(e)
posledni 24.08.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

https://www.facebook.com/Student-Agency-Bojkot-1812481502329777/?view_public_for=1812481502329777

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017