27.02.2017

Franšíza McDonald’s? Doživotí

Pracovala ve financích, a toužila po McDonald’s. Dnes Silvie Muranská provozuje 2 restaurace na Černém mostě v Praze.

Drobná blondýna s plachým úsměvem při osobním setkání rozhodně nepůsobí jako velký "boss". Málokdo by asi hádal, že řídí chod hned dvou poboček McDonald’s na Černém mostě v Praze. Ještě před pár lety přitom pracovala ve financích, a do sítě restaurací se žlutým logem se chodila pouze najíst. V té době ale již spořila peníze, které chtěla investovat do vlastního podnikání. "Šlo o poměrně velkou sumu, kterou jsem potřebovala mít k dispozici," říká paní Muranská s tím, že půjčovat si přesto musela.

McDonald's franšízantka Černý most Foto PROFIT system

Průměrná vstupní investice do pobočky McDonald’s činí asi 18 milionů korun. Přesto prý Silvie Muranská neváhala. Dočetla se kdesi, že McDonald’s je "Rolls-Royse mezi franšízami". Bez váhání nyní dodává, že podle jejích zkušeností je to pravda.

Vůči značce, s níž se rozhodla spolupracovat, je očividně loajální, byť současně přiznává, že podnikání s McDonald’s je náročné. Na Černém mostě jí patří kromě restaurace v obchodním centru i tzv. drive pobočka pro motoristy. Do gastronomie vstupovala bez jediné předchozí zkušenosti v oboru i podnikání. "Už někdy před 15 lety jsem snila o tom, že mít franšízu McDonald’s by bylo super," vzpomíná, usazená v nápadném žlutém křesle své pobočky. Uvažovala prý mezitím i o jiné franšíze, která by byla méně finančně náročná.

Největší franšízová síť na světě u ní vyhrála prý proto, že poskytuje nejlepší podmínky na trhu, a o své franšízanty se náležitě stará. Vzhledem k nulovým zkušenostem se prý nezalekla ani povinného ročního tréninku. Naopak. "Nedovedu si představit, že bych převzala franšízu bez roční tréninkové praxe, neměla jsem ani ponětí o gastronomickém provozu," přiznává. Na začátku Silvie Muranská vyplnila dotazník, který našla na internetu. Po prvním kontaktu s firmou trvalo ještě rok, než nastoupila do samotného provozu, aby získala praxi.

Mladý kolektiv jako motivace

Rok schůzek, vyjednávání, shánění dalších peněz. A po něm následovala nikoliv odměna, ale tvrdá práce v restauraci. Přesto všechno ani na chvíli nezaváhala. "Zas tak hrozné to nebylo," směje se. Benefitem pro ní byla práce v mladém kolektivu. "Pro mě je fantsatické, že se v našich restauracích setkávají různé věkové kategorie lidí, z různých částí společnosti. A to samé se týká i personálu," dodává Silvie Muranská. Ačkoliv měla za sebou roční trénink, vyhráno ještě nebylo. Praxi musela absolvovat bez toho, že by měla v ruce nějakou jistotu, podepsanou smlouvu, přislíbenou nabídku. Konečné rozhodnutí padne vždy až poté. "Nelitovala bych ani v případě neúspěchu, byla to skvělá zkušenost," ujišťuje.

McDonald's franšízantka Černý most

Několik měsíců vstávala ve čtyři hodiny ráno, aby se seznámila s provozem restaurace - jak se říká - od píky. "Začínala jsem opravdu jako zelená jmenovka, vyzkoušela si postupně na restauraci všechna stanoviště, procházela různými školeními, vedla různé výrobní úseky, abych viděla vše na vlastní oči. Naučit se všechnu tu práci za jediný rok možné samozřejmě není," tvrdí Silvie Muranská.

McDonald’s ji nicméně přijal za franšízantku. Jako každý z nových franšízantů dostala k dispozici tzv. provozního a byznys konzultanta. Ti prý fungovali a fungují jako přátelé na telefonu, a to celých 24 hodin denně. Poradit uměli se vším, navíc díky nim získala potřebnou jistotu. Zřejmě největší problémy jí způsobil personál. "Dnes, po roce provozu, mohu říci, že 90 % personálu restaurací se za mého vedení změnilo," říká. Jasná pravidla na fungování samotné restaurace jí osobně vyhovují, centrála společnosti se prý nebrání novým nápadům a podnětům, které franšízanti mohou prezentovat při pravidelných setkáních.

Původní personál odešel. Nový už si s šéfovou rozumí

Pobočku na Černém mostě si její franšízantka sice nevybírala sama, nicméně si ji chválí s tím, že to je skvělé místo, které přitahuje zajímavé zákazníky. "Jsem stále ve fázi přerodu, už tady nemohu být denně, protože mi přibyla další restaurace," vysvětluje paní Muranská s tím, že s větším počtem poboček počítala od samého začátku. Zároveň se stále postupně sbližuje s personálem, který prý už ví, že "jim za chybu nikdo hlavu neutrhne, a plat jim také na konci měsíce přijde". Kolik peněz do poboček sama investovala? "Řeknu vám to takto: průměrná investice do pobočky McDonald’s činí asi 18 milionů korun, a je v tom vše včetně vybavení restaurace," dodává ještě Silvie Muranská s tím, že návratnost investice bývá kolem 10 let.

Vzhledem k tomu, co vše člověk musí podstoupit a co musí investovat, podle ní ale ani nelze uvažovat v tomto směru v krátkodobém horizontu. "Rozhodně jsem do toho šla s tím, že chci budovat rodinný byznys, a že do toho půjde i celá moje rodina. Je fakt, že jsme si asi všichni představovali, že to bude jednodušší. Bez podpory rodiny by splnění tohoto snu vůbec nebylo možné," končí své povídání Silvie Muranská. Myšlenkou, že by koncept a provozovny opět předala časem nějakému jinému franšízantovi, se dosud vůbec nezabývala s vědomím, že podnikání se značkou McDonald’s bude zřejmě záležitostí na celý následující život. Případné "doživotí" pro ni ovšem bude znamenat jedno velké vítězství.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank