Franšízová bitva o černochy

"Jsem v rozpacích, stydím se. Myslím, že co se stalo, by měli odsoudit všichni," řekl Howard Schultz poté, co zaměstnanci firmy vyhodili z kavárny dva černošské hosty. "Beru si to velice osobně, stejně jako všichni v naší společnosti, a jsem odhodlán podobné chyby neopakovat."
Středa
25.04.2018
Kavárny Starbucks vyškolí zaměstnance k rasové toleranci po skandálu s vyhozenými hosty. Na kauze může vydělat McDonald’s.
 

Amerikou zahýbal v posledních dnech skandál ohledně chování zaměstnanců kavárenské franšízové sítě Starbucks. Ti odmítli vpustit na toalety dva muže tmavé pleti, kteří si v pobočce ve Philadelphii nic neobjednali. Argument, že čekají na svého známého, nepomohl. Incident skončil přivoláním policie, část veřejnosti posléze nařkla společnost Starbucks z rasismu. V květnu proto vedení franšízové sítě na několik hodin uzavře více než osm tisíc poboček v USA. Namísto vaření kávy čeká na baristy a číšníky školení o rasové diskriminaci, aby se tak zbavili vžitých stereotypů a předsudků.

Výkonný ředitel Starbucks Kevin Johnson navíc přislíbil, že se oběma postiženým osobně omluví, čímž potvrdil, že rozhodnutí zaměstnanců mělo skutečně rasový podtext. Afroameričané a další minoritní skupiny tvoří podle vedení Starbucks asi 40 % jejich amerických zaměstnanců. Kavárny Starbucks ale bývají podle údajů analyzovaných společností Bloomberg umístěné v poměrně bohatých, "nepřiměřeně bílých oblastech", což neodpovídá firemnímu marketingu, který hlásá rasovou rozmanitost. A černochů v kavárnách pracuje pouze 9,9 %, což zase neodpovídá populaci USA, kde obyvatelé tmavé pleti tvoří 12,1 %.

Bude to stát miliony dolarů

Na kauze by tak mohl vydělat konkurenční McDonald’s, píše LA Times. Jeho restaurace totiž v USA podle analýzy skutečně prezentují všechny vrstvy obyvatelstva, a to včetně jejich barvy pleti. Ve franšízovém řetězci McDonald’s pracuje 13,2 % černochů, což je dokonce víc, než kolik jich žije v americké populaci. Od počátku 70. let působí v rámci sítě společnost organizovaná skupinou černošských franšízantů. Na tuto "koalici" dohlížel Herman Petty, který v roce 1968 založil v Chicagu první pobočku coby afroamerický majitel. McDonald’s svou bitvu o černochy nad Starbucks dlouhodobě vyhrává, a aktuální kauza mu jen nahrává do karet.

Starbucks se přitom také snaží, od 90. let za pomoci společnosti Magic Johnson Enterprises investoval po celém světě do výstavby nových poboček v méně lukrativních městských čtvrtích, aby se nejen ve Spojených státech dostal mezi chudší vrstvy obyvatelstva. Zatím poslední z těchto franšíz má vyrůst v britském Birminghamu. "Každý z těchto obchodů prospívá," uvedlo vedení Starbucks, které sídlí v Seattlu. "Podniky mají plnit svou roli a nést zodpovědnost za řešení společenských výzev," tvrdí. "Bude to stát miliony dolarů, ale investice do našich lidí a společnosti jsem nikdy nepovažoval za náklad," dodal ředitel Starbucks Howard Schultz.


Populární na fóru

Prodej podniku - nápadu

Jukněte na www.gastroreality.cz tam můžete vaši nabídku inzerovat. Je to portál zaměřený na prodej gastrorealit

3 komentář(e)
posledni 04.09.2018
Franšíza McDonald’s? Doživotí

Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?

1 komentář(e)
posledni 03.02.2018
Prodej podniku - nápadu

To s vámi soucítím. Také jsem měla jeden celkem úspěšný projekt, ale stál mě veškerý čas, takže už mě ke konci ani tolik netěšil... Společnost se určitě...

3 komentář(e)
posledni 24.11.2017
Sushi v Česku jde

Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.

1 komentář(e)
posledni 29.10.2015
Komunikace je základ

The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...

1 komentář(e)
posledni 21.09.2015
Lidé jsou základ

Promiňte, ale zas jednou článek o ničem.... A co se týče hlavního motta článku: V "restauracích", které jsou v jídelních sekcích nákupních center to opravdu...

1 komentář(e)
posledni 15.07.2015
Prodej podniku - nápadu

Dobrý den, mám podnik v gastronomii, je to jedinečný nápad založený v srpnu 2014, na facebooku máme přes 10tis fanoušků a nemáme problém, co se týče...

3 komentář(e)
posledni 16.06.2015
Fast food franchises

Dobrý den, protože ráda cestuji, dovolím si říct, že jsem viděla řadu zajímavých konceptů, které mají po světě řadu poboček - nevím, jestli zrovna...

3 komentář(e)
posledni 19.11.2014