Rodinný byznys
První restauraci Subway si Oldřich Peprla spolu s Jaroslavem Kačírkem otevřel v říjnu 2009 v brněnské Olympii. Začátky jako u skoro každého podnikání byly těžké. Povědomí o značce bylo v Brně téměř nulové, oba franchisanti proto výrazně dbali na kvalitní zákaznický servis. Bylo potřeba potenciální zákazníky přesvědčit, že rychlé občerstvení není jen synonymem pro hamburgery a hranolky. Dnes si mohou říct, že se jim snaha povedla. Jak oba potvrzují, určitou výhodou pro začátek podnikání byl fakt, že na to byli dva. A to dokonce dva z jedné rodiny.
Geny nezapřeš
Ještě před třemi lety byl Oldřich Peprla Kačírkův podřízený. V té době starší z dvojice Jaroslav Kačírek pracoval jako ředitel velkoobchodu drogerie se sítí vlastních maloobchodních prodejen. Mladšího kolegu a budoucího společníka ale neznal jen z práce, je totiž jeho strýcem. Oba již delší dobu přemýšleli o vlastním podnikání. Neměli však jasno, do jakého odvětví se pustit. "Cíleně jsme nehledali gastronomii, to byla spíše náhoda. Každopádně hlavní problém bylo najít správnou díru na trhu, něco, co jinde funguje a stačí to pouze přenést na zdejší trh. Po různých pokusech a návštěvách veletrhů v zahraničí jsem na portálu FranchisingINFO.cz našel nabídku značky Subway, která splňovala naše představy, tedy přenesení v zahraničí úspěšného konceptu do České republiky," vzpomíná Oldřich Peprla. A Jaroslav Kačírek dodává: "Ve dvou se nám lépe rozhodovalo o tom, jak vlastně začít."
Franchising je pro začínající podnikatele ideální volbou
Ve chvíli, kdy se oba budoucí franchisanti rozhodli zkusit rozjet pobočku Subway, byli ještě stále zaměstnanci, kteří chodili do práce. Již za čtyři měsíce byli novopečenými podnikateli a franchisanty a otevřeli první restauraci. Jak sami podotýkají, šli do toho naplno a s nadšením. Rozjezdu provozovny věnovali veškerý volný čas. Dnes se jim to vrací. Rozhodně nelitují, že si vybrali právě franchising. Ten je přitom založen na tom, že franchisant neprovozuje vlastní podnik, naopak rozvíjí již zaběhnutý koncept, kde je nutno řídit se určitými korporátními pravidly, které se mnohokrát týkají nejmenších detailů. V případě Subway je nutno dodržovat nastavené parametry uskladnění zboží na regálech, postup mytí rukou nebo způsob, jakým obsluha nabízí jídelní a nápojové menu. Zároveň se ale člověk může spolehnout, že léty prověřené principy podnikání fungují. A pokud ne, firma pomůže s řešením problémů. Navíc síla značky omezuje ztráty při rozjezdu restaurace. "Zkrátka, proč zkoušet něco sám, když můžete využít úspěšný nápad někoho jiného? Z pohledu podnikatele je franchising výrazně bezpečnější způsob podnikání a určitě bych ho doporučil začínajícím podnikatelům. Jasné je, že musíte dodržovat pravidla hry. A ty určuje franchisor," vysvětluje Kačírek.
Když se daří, je čas na rodinu i koníčky
Oba podnikatelé ušli během posledních tří let velkou cestu. Od nejistých počátků rozjezdu restaurace po dnešní dobu, kdy už si pracovní tempo určují sami. Mnoho času tráví Peprla s Kačírkem analyzováním tržeb a jejich vývojem nebo například rozborem prodejnosti jednotlivých sendvičů v konkrétních restauracích. Nutné je také nastavit kontrolní mechanizmy. Od ledna 2012 se úspěšní franchisanti stali Development Agenty Subway pro Moravu a východní Čechy. Začali tak navíc řešit také problémy jiných franchisantů a zároveň hledat nové zájemce o provozování vlastní restaurace a vhodné lokality pro další restaurace. "Zpočátku jsme zhruba polovinu času trávili mezi zaměstnanci a druhou polovinu v kanceláři. Nyní, když jsme se stali navíc Development agenty, většinu času trávíme u počítače a na jednáních," říká Peprla. Vedle práce si dokážou udělat čas i na rodinu. Oba franchisanti jsou ženatí a mají děti, takže po práci většinou spěchají domů. Hodně cestují i relaxují s přáteli. Oldřich Peprla propadl vášni jménem motorky, takže mnoho volného času tráví na silnicích.
Budoucnost není ve hvězdách, ale v jasných číslech
Novopečení Development agenti Peprla a Kačírek mají s rozšiřováním sítě restaurací Subway velké plány. Během sedmi let chtějí mít otevřeno celkem 24 provozoven. Nyní pod ně spadá pět poboček, dvě z toho již fungují. Ještě letos by měli otevřít minimálně tři nové restaurace. Ani jeden nepochybuje, že se jim stanoveného počtu nepodaří dosáhnout. Vedle rozvoje v rámci řetězce chtějí expandovat i sami jako franchisanti. "Nepochybně bychom chtěli počet vlastních restaurací ještě v blízké budoucnu zvýšit minimálně o jednu až dvě. Jsme už nyní připraveni. Čekáme jen na nabídku, kterou nebude možné odmítnout," dodává s úsměvem Peprla.
Zobrazit v katalogu franšíz
PŘEČTI ČLÁNKY
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Vašek Hájek za tři roky, do kterých spadala éra covidu, stihl otevřít tři úspěšné franšízy Vosíme.cz. Proč uvěřil právě této pizze?
Chocafé je kavárna, kde proudí především belgická čokoláda. Co tento koncept nabízí franšízantům nám v rozhovoru přiblíží zakladatel značky Jan Novák.
Dva kamarádi Honza a Matěj postavili svůj koncept bistra na čerstvých těstovinách, které dovedou mimořádně rychle servírovat zákazníkovi. Nyní svůj nápad nabízí jako franšízu.
„Počty franšíz s vaflemi, palačinkami a lívanci rostou. Nyní cílíme na všechna krajská města“, říkají franšízoři Elvis Osmanović a Dino Pekez.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
U solné terapie toto známé rčení skutečně platí. Franšízové Centrum Solné terapie CST ze Slovinska na tom staví úspěšný byznys. Nyní míří i na český trh.
Realitní trh v porovnání Česka, Evropy a Ameriky i metody moderního prodeje nemovitostí přibližuje v rozhovoru Mgr. Tomáš Jelínek, MBA, CEO franšízové společnosti Centrury21.
Výživové poradenství franšízy Nutriadapt dává prostor a příležitost i začínajícím podnikatelům. Jak se dá naskočit mezi nejlepší ve svém byznysu už v poměrně mladém věku?
Populární na fóru
Dotazník regionální produkty a gastroturismus
Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...
Taco Bell na cestě k vrcholu
Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.
Úspěšný rok pro Subway
Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...
Subway vidí potenciál na benzinkách
Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....
Subway vidí potenciál na benzinkách
a
Franšíza McDonald’s? Doživotí
Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?
Sushi v Česku jde
Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.
Komunikace je základ
The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...