22.05.2017

Díky franšízám naše značka sílí

Víno Hruška se rozšiřuje skrze franšízy již 10 let, svá odrůdová vína a cuvée francouzského typu nabízí ve více než 20 vinotékách. Nejen o vínu hovořil obchodní ředitel Martin Mikeska.

Jak dlouho se vaše firma rozšiřuje prostřednictvím franšíz, a proč jste se rozhodli pro tento způsob expanze?
Značka Víno Hruška vsadila na kvalitu svých vín a produktů. Od roku 2007 jsme vybudovali vlastní distribuční síť partnerských a franšízových vinoték s cílem co nejvíce uspokojit požadavky našich zákazníků přímou cestou. Naše síť umožnila přinést zákazníkovi co nejvyšší kvalitu a hodnotu našich produktů, která není krácena maržemi velkoobchodů či retailu. Když zákazník vstoupí do naší vinotéky, ví, že všechna vína v naší nabídce jsou špičkové kvality a žádnou volbou vlastně nemůže "šlápnout vedle". Franšízová síť jako celek nám otevřela také možnosti budování silné značky a tvorby regionální exkluzivity na prodej naší značky. Naše vína a další produkty tak nekoupíte v žádném supermarketu, ale výlučně v našich vlastních vinotékách, franšízách a partnerských gastro, spa a hotelových zařízeních.

Mikeska Víno Hruška Foto Víno Hruška

Našim franšízantům nabízíme skvělý základ pro jejich úspěch. Z pohledu obchodního máme unikátní produkt, z pohledu značky máme zkušenosti a tradici, a z pohledu zákazníka máme dobré jméno. Za posledních deset let jsme více jak ztrojnásobili rozlohy našich vinic.

Co vaši značku nejvíce charakterizuje? Co je pro ni zcela typické?
Tvorba vína začíná již na vinici, do každého hroznu vinné révy se otiskne celé unikátní terroir, v našem případě prostředí úpatí Bílých Karpat. O své vinice pečujeme v maximální možné míře. Díky vyšší nadmořské výšce, počasí, ale hlavně jižním větrům - „fénům“ - naše vinice netrpí plísněmi. Proto jsme snížili ve srovnání s konvenčními vinaři podíl chemických postřiků na méně než polovinu. Naše organická vína a vinice mají všechny předpoklady pro označení BIO. Zpracování hroznů probíhá šetrnými technologiemi, kdy nedochází k drcení stopek, ani zrnek v hroznech. Do chuti vína se tak nedostávají žádné negativní látky. Zásadně odmítáme jakékoliv doplňování taninů, konzervantů nebo enzymů. Při výrobě vína používáme technologie řízeného kvašení, přitom však je bráno na zřetel samotné víno, které svou chutí, vůní a kondicí napovídá, kudy má vinař při tvorbě vína jít.

Vyšší podíl přírodních kyselin v našich vínech udržuje víno dlouhodoběji ve vynikající kondici. Tuto svěžest a ovocitost vína u vybraných bílých a růžových odrůd podporujeme špičkovou technologií lahvování se zavedením šroubových uzávěrů, které zachovávají prvotní chuť a vůni mladých vín až dva roky. Pro potlačení více jak desítky škodlivých sloučenin ovlivňujících kvalitu ročníkových bílých a červených vín využíváme kvalitní korkové uzávěry, s technologií mikrosféry. Rovněž všechny typy lahví pro naše vína jsou vybírány především s ohledem na co nejvyšší kvalitu uchovávaných vín.

Pokud bych měl shrnout do jednoho slova všechno to, co naši značku charakterizuje, byla by to jednoznačně kvalita. Naším mottem je "Víno, které chutná" a tento slogan bez výhrady naplňujeme. Bohužel historicky měla řada lidí představu o víně jako o něčem, co může být kyselé a pije se jen občas. Jenže pokud se bavíme o skutečném víně, ne tom vyrobeném na cenu, tak je situace jiná. Víno je lék, víno se pije na radost a spokojenost, u vína se zpívá a tančí. To je charakterem našeho vína a celého našeho kraje, malebného moravského Slovácka.

Vinařství má v Čechách a na Moravě tradici, co vás odlišuje od konkurence? V čem jste výjimeční?
Na začátku našeho podnikání jsme si položili dvě jednoduché otázky, jednu pro sebe jako zákazníka: "Kdy naposledy jste pili dobré a levné víno?" a druhou pro sebe jako pro podnikatele: "Chceme tvořit kvalitní a špičková vína, nebo vyrábět levný alkohol?" Jsou to totiž dvě zcela rozdílné cesty a nelze jít po obou najednou. Každý vinař, který opravdu tvoří krásná vína, nikdy levné víno nevytvoří a do supermarketu ho neprodá. To je bohužel častým důvodem, proč řada menších vinařů končí. Ti šikovnější raději prodávají zákazníkovi přímo z vinného sklepa. My jsme v našem modelu podnikání prodloužili prostřednictvím franšízové sítě pomyslná vrata našeho sklepa až k zákazníkovi a zaměřili jsme se na radost z vína, a na víno jako dárek samotné. Naše výroba a chráněná dílna dokáže vytvořit překrásné, originální a hodnotné dárky a dárkové kazety pro zákazníky i korporátní klientelu.

Co všechno by měl znát a mít potenciální nový franšízant Vína Hruška?
Potenciální zájemce, franšízant, by měl být schopen přijmout filozofii našeho podnikání, mít v hluboké úctě zákazníka a měl by mít rád víno. Snad slovo bon vivant by bylo na místě.

Je nezbytné odborné vzdělání ve vinařství nebo jiném směru?
Samozřejmě máme vlastní systém vzdělávání v oboru, máme špičkové sommeliery a enology, nabízíme řady odborných kurzů o víně, vinařství a také obchodu. Každá zkušenost je jistě vítána.

S čím mívají v začátcích vaši franšízanti největší potíže? Jak případné problémy řešíte?
Nemyslím, že by se dalo něco označovat za potíže. Určitě ale ladíme provoz prodejny, organizaci provozu, marketing a komunikaci se zákazníky. V těchto oblastech nabízíme poradenství i pomoc našich manažerů.

Mikeska Víno Hruška vinice

Rodinné vinařství VÍNO HRUŠKA buduje svůj úspěch značky na partnerství a nadstandardních vztazích, říká Martin Mikeska (uprostřed).

Kontrolujete nějakým způsobem pravidelně provoz všech 15 franšíz?
S našimi partnery jsme v úzkém kontaktu, budování franšízové sítě, stejně jako budování vztahu k zákazníkům, je výsledkem společného úsilí.

Nabízíte několik druhů konceptů, který je volen franšízanty nejčastěji? Znáte důvod jejich volby?
Oba základní koncepty jsou ověřeny praxí a formovány poptávkou zákazníků. Koncept "Vinotéka a dárková prodejna" je zaměřena na zákazníky, kteří vína či delikatesy nakoupí s tím, že si je chtějí užít na akci s přáteli nebo k domácí pohodě.

Druhý koncept "Vinotéka a vinný bar" je naopak zaměřen na prodej vín s posezením, kdy si zákazník může objednat služby navíc, například ochutnávku se sommelierem, firemní večírek či rodinnou oslavu. V každém obchodním modelu ale prodáváme celé portfolio vín a to včetně sudových, zprostředkujeme objednávku a vydání jakékoliv zakázky, delikates, dárků a dárkových kazet.

Jak velké město podle vašich zkušeností "uživí" jednu vinotéku? Existují jistě rozdíly v lokalitách, kde máte nejvíce věrných zákazníků?
Neexistují žádná jednotná měřítka. Je to spíš o tom, kolika zákazníkům dokážete naše produkty nabídnout, osm z deseti zákazníků se do našich vinoték vrací zpátky. Pro naše víno si jezdí zákazníci z okruhu 30 kilometrů. Našimi zákazníky pak nejsou jen koncoví spotřebitelé kvalitních vín, ale pro náš reklamní program také firemní zákazníci, neziskové organizace i jiné instituce. Trh si vždycky najde cestu.

Pro jaká místa a oblasti konkrétně nyní hledáte nové franšízanty?
Rádi bychom se podívali do Plzně, Tábora a řady jiných měst, ovšem ne nutně v tomto pořadí. Platí, že hledáme tři až maximálně pět nových partnerů, a chceme být opravdu dobře připraveni na sezónu září až prosinec, kdy budeme začínat burčákem, svatomartinskými a mladými víny, bílými víny, rosé a po novém roce víny červenými. Přijďte naše vína ochutnat na festivaly, akce či do našich vinoték a franšíz. Všude vás bude čekat dobrá nálada a příjemný zážitek.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank