18.01.2011

Nelituji, že jsem se pustil do prodeje sendvičů

David Biskup, jeden z prvních provozovatelů franchisy Subway, začal o podnikání pod cizí značkou přemýšlet už v roce 2002. O dva roky později otevřel svoji 1. pobočku a dnes provozuje tři restaurace.

S provozem své vůbec 1. restaurace začal v roce 2004, ale rozmýšlel se už v roce 2002: „Chtěl jsem se spojit se silnou značkou. Po několika měsících jsem se rozhodl pro světovou jedničku Subway. Půl roku jsem porovnával různé systémy, vyhodnocoval. Nakonec padlo rozhodnutí na Subway. Kamarád mi poslal časopis, na jehož titulní straně byl vyobrazen Subway - nejlepší franchisa na světě. A mě rozhodlo!“

subway david biskup franchisant

David Biskup se stal jedním z vůbec prvních franchisantů Subway v České republice. Nyní provozuje 3 restaurace s rychlým občerstvením.

Žádný začátek není jednoduchý

Nejprve si myslel, že s rychlým občerstvením Subway byl na českém trhu první, ale pak se ukázalo, že jako první vstoupila do České republiky v roce 2003 jiná skupina, která přišla z USA a otevřela restauraci v Karmelitské ulici.

Další kroky za jeho snem o vlastním podniku byly takové, že na několik mailů nedostal žádnou odpověď, ale nenechal se odradit a nakonec vytrvalost donutila americkou centrálu odpovědět. „Svojí neodbytností jsme je totiž přesvědčili, že máme o podnikání skutečný zájem. Pak to šlo celkem rychle. Připravili jsme byznys plán a šest měsíců komunikovali. Poté co jsme získali licenci, jsme absolvovali intenzivní trénink v USA a s certifikátem v kapse jsme otevřeli naši první restauraci. Věděli jsme, co nás čeká, a tak jsme se pustili do práce,“ popisuje nelehké začátky David Biskup. První restauraci otevřeli po 7 měsících intenzivních příprav.

Vše kolem provozu restaurace

Některé provozní náležitosti zajistí franchisor, s některými si ale musí franchisant poradit sám. Dodavatelé u systému Subway fungují tak, že jsou předem nasmlouvaní a jak uvádí Biskup: „Je to velká podpora ze strany franchisora, nemusíme se starat, kdo nám dodá jaké zboží.“ Každý franchisant, který se připojí k systému, dostane seznam dodavatelů, který se skládá z dodavatelů místních i zahraničních. Všichni jsou certifikovaní, proto se partneři nemusí starat o to, kdo dodá nejlepší kvalitu za dobrou cenu.

Vybavení provozovny, nakládané okurky a cookies jsou originální výrobky z USA. „Zbytek je mix globálního nadnárodního řetězce, který zřejmě putuje po celé zeměkouli. Pečivo je z Německa, od dodavatele, který peče vše pouze pro Subway pro celou Evropu,“ vysvětluje franchisant.

Energetická hodnota jídla zatím na výrobcích uvedena není. „Ale lze říci, že máme zdravější variantu rychlého občerstvení. Zákazník má možnost výběru komponentů do svého sendviče, používáme velké množství zeleniny, patříme k fast foodům se zdravějším jídlem. Mohli bychom deklarovat minimálně 7 sendvičů, které mají méně, než 6 gramů tuku,“ dokládá Biskup.

Ze všech ingrediencí, které jsou k dispozici, je možné udělat dva miliony druhů sendvičů. V nabídce je 17 - 18 sendvičů, které jsou předem určené, a pak je možnost 4 národních a jeden, který má v nabídce každá restaurace zvlášť. „Mezi naše speciality patří unikátní sendvič s uzeným lososem, který je velmi poptávaný a druhý je krabí, který je rovněž velmi oblíbený. To je potvrzení toho, že Češi jedí rádi dobře i zdravě,“ usuzuje David Biskup.

Hygienická nařízení Subway jsou přísnější než česká norma, jak dokládá nabyvatel licence: „České hygienické standardy se projevují spíše při stavbě, kde jsou nařízeny různé typy dveří, které jsou pak v praxi stejně pořád otevřené. Přísné hygienické podmínky SUBWAY myslí na všechno.“

Zákaznickou podporu tvoří věrnostní program – za každý nákup dostává klient známku, za malý sendvič jednu, za velký dvě, když jich má osm, dostane nápoj a malý sendvič zdarma. Je to stěžejní celosvětový program, v některých zemích mají již elektronické kartičky, které jsou bezpečnější. Místní podpora trhu probíhá formou kupónů, po 15. hodině mají zákazníci možnost k jednomu sendviči druhý zdarma.

Sankce za reklamní poutač

O tom, že se i reklamní poutač může stát terčem útoků, vypráví: „Netradiční reklama nás stojí pevné nervy a odolnost vůči úřadům. Hodí se jim to jako cíl. Bránili jsme se soudně, ústava nám zaručuje svobodně propagovat svoje podnikání, zatím to uznalo i ministerstvo průmyslu. Nemám velkou iluzi o tom, že nebudou pokračovat a dávat další a další pokuty. Výsledek reklamy stojí za to. V současné době je to spíše potvrzení si principu a také ukázka odvahy pro ostatní podnikatele, že nemá cenu se nechat odradit v případě poctivého podnikání. Jsme lépe zasažitelným cílem, než naháněči do night klubů, kteří operují po Václavském náměstí, dělají nelegální činnost a nikdo to neřeší.“

Plány do budoucna

Po zprovoznění třetí restaurace, která je umístěna na letišti, se soustředí na přesun svých dvou provozoven do atraktivnějších míst. „Chceme posílit tým zaměstnanců a rádi bychom pokračovali v otevírání dalších restaurací,“ plánuje David Biskup.

Poznámka redakce

Subway je celosvětovou jedničkou ve franchisingu v segmentu restaurací s rychlým občerstvením. Své prvenství potvrdil na konci roku 2010, kdy s počtem 33 749 poboček v 95 zemích světa předčil i McDonald´s. V České republice jich provozuje 9.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank