Chystáme expanzi u nás i v zahraničí

Cena za úspěch / Zájemce o podnikání s franšízou Waf-Waf se musí v první fázi připravit na uhrazení franšízového poplatku ve výši 750 tisíc Kč. Investice do otevření samotné pobočky pak činí cca 1,5 až 6,5 milionu Kč dle typu provozovny.
pondělí
14.11.2022
„Naši franšízanti profitují z vyšších marží, se kterými pracujeme. Franšíza je tak pro ně zajímavou příležitostí," říká Jonáš Basel, zakladatel konceptu Waf-Waf.
 

Jak se značce Waf-Waf v Česku daří?

Aktuálně mohu říct, že dobře. Po konci pandemie a s ní spojených restrikcí je to lepší a lepší. Zákazníci se vracejí ve větším počtu. Díky tomu, že jsme v období první covidové vlny na začátku roku 2020 zavedli rozvozy, rebrandovali obaly a zajistili si přepravní společnosti, se nám podařilo navýšit tržby. Stále nám tak narůstá nejen počet zákazníků, kteří zamíří do našich poboček, ale i těch, kteří si WAF WAF vezmou domů.

Rozvozy mohou ve svých pobočkách realizovat i franšízanti?

Ano. Například v Brně, kde máme franšízu, využívá náš franšízant pro rozvoz platformy jako je Wolt, Dáme jídlo apod. Od nás tak franšízanti mají přednastavené veškeré produkty, ceny. Námi vytvořený systém rozvozu se tak jen překlopí i na franšízové pobočky. Vytvořili jsme jej totiž tak, aby byl jednoduše přenositelný, což se nám podařilo.

V Česku fungují zatím čtyři pobočky Waf-Waf. Kolik z nich je franšízových?

Franšízovou pobočku máme zatím jenom jednu, a to v již zmíněném Brně. Tři zbývající, které najdou zákazníci v Praze, provozujeme sami jako franšízor. Před rokem 2020 jsme také podepsali další dvě smlouvy o budoucích franšízách, které se měly nacházet v Plzni a v Karlových Varech. Rozjednané jsme měli i další lokality, nicméně příchod covidu všechna jednání takřka zastavil. Nyní je situace o mnoho lepší, evidujeme větší počet zájemců o franšízové licence z různých míst nejen z Česka, ale i ze zahraničí. V příštím roce tak máme v plánu otevřít pobočku v Chorvatsku. Zajímají nás ale i další trhy jako je například Slovensko, Rakousko apod. Všude tam totiž vidíme velký potenciál pro naše produkty.

Podařilo se Vám obnovit jednání se zájemci z Plzně a Karlových Varů?

Ano, podařilo. Aktuálně tak řešíme prostory v těchto dvou městech. Pravdou totiž je, že místa, která jsme měli vybraná v roce 2020 už nejsou k dispozici. Řešíme tak alternativy. Díky tomu, že se trh otevřel novým příležitostem, objevilo se více lokací. Franšízanti tak mají více možností při výběru vhodného prostoru pro jejich podnikání.

Jak je to s cenami za pronájem?

Řekl bych, že ceny pronájmů poklesly. Poptávka přeci jen už není taková, jako byla v roce 2019.

To vám z hlediska expanze hraje do karet…

Stoprocentně. Je to jedna z věcí, která nám nahrává. Nicméně je řada věcí, které nám expanzi a fungování vůbec ztěžují. Typicky jsou to samozřejmě ceny energií, inflace a apod. Na druhou stranu, náš produkt má velmi dobrou marži a tím pádem se stává pro franšízanty velmi zajímavým. Pracujeme totiž s nějakou nákladovostí a základní marží a když franšízant vidí, jaký poměr mezi nimi může být, je to něco, co ho může zaujmout.

Je to tak, že Prahu si jako poskytovatel licence nechat pro sebe, nebo i zde má šanci otevřít pobočku franšízant?

Pokud přijdou se zajímavou lokalitou, není problém jednat i o otevření franšízové pobočky v Praze.

Jak těžké je v současnosti je nalézt ty správné franšízanty? Mají zájem v této ne zcela přehledné ekonomické situaci investovat do rozjezdu podnikání?

Máte pravdu, že současná ekonomická situace není úplně přehledná. Ale jak už jsem říkal, náš produkt je specifický. A to nejen z pohledu zákazníka, ale i franšízanta.  Pracujeme totiž s opravdu velmi dobrou marží, a i přes stoupající provozní náklady, je to pro franšízanta stále velmi zajímavé. Nevidím problém v tom, že by franšízanti nechtěli investovat do vlastního podnikání, myslím si, že na trhu je stále dostatek volných peněz pro investice. Naopak si myslím, že se začátkem covidu začali lidé šetřit, teď přemýšlí a hledají možnosti, jak tyto našetřené peníze využít – kam je uložit, do čeho je investovat, aby se ochránili před inflací.

Investice do pobočky Waf-Waf je poměrně vysoká. Jste jako franšízor schopni a ochotni perspektivním uchazečům o licenci pomoci při získávání prostředků na financování, např. při jednání s bankou?

Osobně si nemyslím, že by investice do pobočky Waf-Waf byla vysoká, vždy totiž záleží hlavně na tam, jaký prostor si franšízant pro své podnikání zvolí. Od toho se pak samotná výše investice odvíjí. V porovnání s dalšími gastronomickými franšízami, patříme k těm „levnějším“. Co se týče pomoci se získáním úvěrů, tak ano, máme nakontaktované bankovní instituce a zároveň jsme v roce 2018 skrze platformu Fundlift emitovali dluhopisy, díky nimž se nám během hodiny a půl podařilo vybrat 2,5 milionu Kč. Ty jsme investovali do dalšího rozvoje značky. Existuje tak více způsobů, jak můžeme pomoci s financováním našim franšízantům.

Co všechno franšízanti za svou investici dostanou?

V rámci licence získávají možnost využívat vše, co nabízíme. Od grafiky, přes kompletní zpracování prostoru pobočky. Franšízanti mohou využívat naše barvy, naše vizuály, loga. Dostane kompletní manuály k tomu, jak provoz našich poboček funguje, jak se připravují jednotlivé pobočky, normy, postupy, receptury. Je to manuál nejen pro franšízanta, ale také pro manažera prodejny či personál. V podstatě jde o kuchařku, kterou když bude franšízant dodržovat, bude se mu byznys fungovat. Další částí investice jsou pak ty spojené s vybavením samotné provozovny – nábytek, gastrozařízení apod.

Bude to fungovat i franšízantovi bez předchozích zkušeností z oblasti gastronomie?

Myslím si, že ano, ale otázka je to, zda se tomu chce alespoň částečně věnovat, nebo jestli dá od samotného provozování pobočky ruce pryč a najde si někoho, kdo mu ji povede. Obě cesty jsou možné. Může to fungovat i člověku, který nemám zkušenosti z gastronomie. O tom je ta franšíza – my vám dáme instrukce, pokyny, které když budete následovat, poběží váš byznys dobře.

Jaký potenciál pobočkové sítě v Česku vidíte?

Myslím si, že obrovský. Paradoxně jsem toho názoru, že potenciál je pro nás větší v menších městech, než je Praha – například v Plzni, Liberci, Českých Budějovicích, Olomouci nebo Zlíně. To jsou podle mě města, která by ocenila otevření takového konceptu jako je ten náš. Nevím, že by totiž na našem trhu existoval koncept, který by ve formě fastfoodu nabízel palačinky, vafle, sladké či slané, to vše z čerstvých surovin poté, co si to objednáte. S využitím více jak 50 přísad si můžete složit vafli nebo palačinku podle vlastní chutě. Některé receptury jsou ryze naše, takže je nikde jinde nenajdete. To si myslím, že dohromady tvoří něco, co nejen na českém trhu chybí.

Dáváte prostor franšízantům využít jejich kreativitu?

Myslím si, že ano. Pokud uvádíme na trh nové produkty, nebo řešíme obměnu přísad, chceme zpětnou vazbu i od franšízanta a jeho zaměstnanců, manažerů. Jsme rádi, když se od nich dozvíme, jak zákazníci na produkty a doplňkové ingredience reagují. Věřím, že to je cesta i do budoucna. V momentě, kdy bude franšízantů více, vidím jako správné realizovat čas od času malý průzkum a zjistit, co jim funguje, co méně, jakou má zpětnou vazbu od zákazníků. Tomu je pak dobré přizpůsobit vývoj našich produktů a nabídku té či oné franšízové pobočky. Samozřejmě franšízantům dáváme instrukce, jak má nabídka jejich pobočky vypadat, ale je dobré si to předem společně projít. Nechceme jen slepě dávat příkazy.

Když jste s Waf-Waf začínali, chtěli jste vybudovat lovebrand. Povedlo se Vám to?

No, to je dobrá otázka. Myslím si, že se to pozná podle toho, že když zákazníci přijdou k nám do provozovny a objednají si své jídlo, během čekání se nám tady fotí s naším logem. A to se často v restauracích nevidí. Své fotky pak sdílí na sociálních sítích, čímž nám pomáhají lovebrand budovat. Rádi pak chodí za novinkami, za tím, co jsme pro ně připravili. Mají rádi náš merch, třeba naše hrnečky. S velkým úspěchem se setkal i náš věrnostní program, který jsme spustili na jaře.

Jak funguje?

Zákazník si koupí, to je důležité říct, že koupí, věrnostní kartičku, díky níž může využít slev na našich produktech. Během prvních čtyř měsíců, co program funguje, se nám jich podařilo prodat opravdu hodně. Vnímáme to jako známku toho, že zákazníci chtějí využívat výhody, chtějí s námi být ve spojení. 


2v1 / „Našim zákazníkům nabízíme nejen skvělé produkty, ale i zážitky. Naším mottem je: 'Radost pro všechny!',“ říká Jonáš Basel, zakladatel franšízy Waf-Waf.