Největší chyby franšízorů
Za 30 let, co se společně s kolegy ze zahraničí pohybujeme v prostředí, kde pomáháme franšízovým systémům expandovat, jsme se stali svědky celé řady někdy až kuriózních situací. Od majitelů franšíz jsme slyšeli nejen o největších úspěších jejich franšízových partnerů, ale i o takových franšízantech, kteří neváhali zavřít svoje pobočky v době, kdy by měly nejvíce vydělávat – například během předvánočního období, a udělali si volno.
Aktuálně se však zdá, že roste počet případů, kdy franšízoři do své sítě přijali „špatného franšízanta“. To lze označit za jednu z největších chyb, kterých se franšízor může dopustit. Stát se to však může velmi snadno. Zejména pro majitele společnosti, která se nedávno změnila na franšízu, může být lákavé, když se mu ozve zájemce o licenci ochotný investovat své peníze. Často se pak stává, že i když možná zpočátku cítí, že tento uchazeč není tím pravým, něco mu na něm nesedí, přesvědčuje franšízor sám sebe, že s trochou školení a podporou, bude nový franšízant fungovat. Nedostatek obchodních dovedností nebo chybějící komunikační a organizační schopnosti jsou pak často ignorovány, protože franšízor už vidí další vlaječku na mapě Česka, kde si bude moci odškrtnout novou pobočku a ukázat, jak jeho síť dynamicky roste.
Cesta do záhuby
Výsledkem toho všeho je uzavřená smlouva, poskytnuté školení a pomoc se startem podnikání. Zanedlouho však často začnou zvonit telefony s dotazy, jak to, že se franšízantovi nedaří tolik, jak si sám představoval, co má dělat apod. A tyto telefonáty nepřestanou.
V praxi to pak vypadá tak, že franšízor takovým franšízantům poskytuje maximálně možnou podporu a ve snaze zachovat klid, odkazuje je (tento týden už podesáté) na provozní příručku, která odpovídá doslova na každou jejich položenou otázku. A pak je najednou ticho. Franšízor si oddechne a usoudí, že se franšízant vzpamatoval a začal pracovat na svém podnikání, místo toho, aby si neustále stěžoval.
Bohužel tomu tak není. Ticho nastalo proto, že se franšízant rozhodl svůj podnikatelský nezdar řešit s právníkem, kterému vylíčil, jak špatně se mu s tou či onou značkou daří. Společně si tak udělají názor, že na vině neúspěchu je poskytovatel licence. Ten tak mnohdy pozdě zjišťuje, že investice od problémového franšízanta mu nepokryje ztráty, které mu v souvislosti s jeho tréninkem a začleněním do sítě vznikly. Nehledě na to, že chce neúspěšný franšízant mnohdy vrátit svou investici zpět.
Nejsou všichni stejní
To, o čem tu mluvíme, je bohužel poměrně častý jev. „Na druhou stranu je však třeba říct, že zejména naši kolegové ze zahraničí, zastupovali řadu franšízantů, kteří se stali obětí některých špatně nastavených a někdy i podvodných franšízových systémů, a pomohlo jim opravdu až soudní rozhodnutí,“ říká ředitel portálu Franchising.cz Marek Halfar s tím, že „špatný franšízant“, o kterém teď píšeme, je jiný.
Jde totiž o takové franšízanty, kteří jsou příliš líní na to, aby se zvedli a začali podnikat. Koncepčně si ještě zcela neuvědomili, že nejsou zaměstnanci, ale spíše majiteli podniku, kteří mají odpovědnost za vedení vlastního byznysu. Jsou to ti, potřebují neustále držet za ruku a vést až k samotnému cíli. O podnikatelské aktivitě tak v jejich případě nemůže být ani řeč.
Řešení, jak takovým zkušenostem předejít, je, vyhnout se takovým franšízantům – v drtivě většině případů se totiž dají poznat už při jednáních předcházejících podpisu franšízové smlouvy. Necítíte z nich správnou energii, při školení nejsou aktivní, někdy možná působí suverénním dojmem, že „všechno vědí, všechno znají.“
Naše rada novým franšízorům, založená na dlouholeté komunikaci s našimi klienty, kteří se někdy potýkali se stejným problémem, zní: Ujistěte se, že máte velmi selektivní náborový proces, abyste zajistili, že ti dobří projdou a ti ostatní ne. Někdy je třeba investici odmítnout a odejít z náborové schůzky se vztyčenou hlavou - protože v budoucnu si možná možná poděkujete.
Nejen partner, ale i místo
Druhou častou chybou, které se poskytovatelé franšízových licencí dopouští, je výběr místa. Pokud je franšízový systém kamenným podnikem a vy se jako franšízor se podílíte na schvalování místa, což je naprosto běžné, buďte velmi opatrní a dbejte na to, aby bylo místo opravdu přijatelné a vyhovovalo standardům, které jste si stanovili.
Provozovna v jednom nákupním centru může fungovat velmi dobře, ale to neznamená, že provozovna v každém nákupním centru napříč kontinentem bude mít zaručen stejný úspěch. Franchisanti při výběru vhodné lokality musí myslet na demografické údaje, konkurenci, socioekonomické údaje atd. A v momentě, kdy na to zapomenou, jste tu vy - franchisor, kdo jim to připomene.
PŘEČTI ČLÁNKY
Žijeme v „době značkové“, ve které se řada transakcí, zejména pokud jde o prodeje franšízových licencí, řídí pověstí a tím, jak jsou jednotlivé značky vnímány.
Co nesmí chybět podnikateli, aby svůj byznys přetavil do úspěšného franšízového konceptu? Přinášíme vám pár tipů.
„Při vstupu na nový trh, musíte pečlivě analyzovat, zda vaše pravidla budou fungovat i v jiných zemích," říká Lenka Nováková, konzultantka PROFIT system franchise services.
Franšízový balíček je připraven, oznámili jste, že nabízíte licence a první zájemci se již ozývají. Jak poznat nejlepšího kandidáta a na co si dát pozor?
Vybudovali jste úspěšnou firmu a přemýšlíte, co dál? Franchising je osvědčený způsob, jak rozšířit své podnikání. Než se rozhodnete, porovnejte si klady a zápory franšízingu.
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Realitní franšíza Remax potvrzuje oživení realitního byznysu. Kde jsou další příležitosti a jak vypadá spolupráce s touto značkou nám přiblížil generální ředitel Jan Hrubý.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...