Senior jako cílový zákazník

Prodlužující se délka života nemusí představovat pouze riziko pro penzijní systém, ale i vítanou příležitost pro podnikatele v oboru terénních služeb pro seniory. Jelikož je stárnutí populace dlouhodobým trendem, dá se podobný vývoj očekávat i v budoucích letech. Na mnoha místech republiky, zejména mimo velkoměstské aglomerace, však poptávka značně převyšuje nabídku. Jedním ze způsobů jak efektivně reagovat na přetrvávající poptávku a ne příliš rozvinutou síť sociálních služeb na celostátní úrovni může být i podnikání na principech franšízingu.
Budoucnost patří franšíze
Potenciál tohoto odvětví objevili před lety v zahraničí, kde se neustále rozrůstá. V roce 1995 založil Allen Hager v americké Nebrasce společnost Right at Home. Samotnému založení Right at Home však předcházela dlouhá doba, kdy Hager hovořil s rodinami, aby lépe porozuměl potřebám seniorů vyžadující profesionální asistenci. Nyní má Hagerova společnost na 400 pečlivě vybíraných franšízových poboček, sloužící 10 tisícům lidí na celém světě. Podle posledních zpráv se chystá expandovat dále na východ Evropy a po master-franšízantech se poohlíží i v České republice.
Péče o seniory na franšízové bázi je rychle se rozvíjejícím sektorem také v sousedním Německu. Společnost Home Instead, původně založená v USA jen o rok dříve než Right at Home, chápe sama sebe nikoliv jako konkurenci k veřejným ambulantním službám, ale spíše jako rozšíření dosud nabízených služeb. Home Instead chce nabízet více než jen kvalitní péči. Chce garantovat individuální domácí péči vyškolenými pracovníky přesně podle konkrétních přání a potřeb seniorů. S tímto přístupem se loni v Německu podařilo otevřít 8 nových poboček a jejich počet vystoupal na celkových 27.
Domácí želízko v ohni
Z českých poskytovatelů služeb pro seniory plánuje do budoucna rozšířit svou působnost prostějovská společnost ADP-Sanco, která svůj franšízový koncept prezentovala již v loňském roce. „Franšízový projekt jsme zatím nerozjeli. Je třeba ho totiž přepracovat s ohledem na novou legislativu,“ sdělila portálu Franchising.cz ředitelka ADP-Sanco Květoslava Šťastná.
Přestože jsou franšízové koncepty v této oblasti tak říkajíc na dosah ruky, je zatím v České republice o ně ze strany franšízantů malý zájem. „Jednou z možných příčin nezájmu o tento typ podnikání může být fakt, že sociální služby jsou ve velkých městech silně pokryté veřejným neziskovým sektorem, který funguje dlouhodobě spolehlivě. Kapacity však nejsou neomezené,“ říká Lenka Nováková, Business Development manager poradenské společnosti PROFIT system a dodává: „Pokud jde o poskytování služeb mimo větší aglomerace, je zase potíž v tom, že není tolik atraktivní pro soukromé podnikatele, což by se kvalitním fungováním franšízových konceptů mohlo změnit.“ V zahraničí osvědčený koncept domácí asistence pro seniory na fanšízové bázi tak stále čeká na první vlaštovku, která prověří jeho životaschopnost i u nás.
PŘEČTI ČLÁNKY

Ředitel franšízové sítě Prorozvoz Jan Kryštof si s námi povídal o perspektivě a vývoji oboru logistiky. Zeptali jsme se i na formy spolupráce.
„Meziročně nám poptávka po stěhování, vyklízení a úklidech roste o 50 %,“ říká Bc. Radek Straka (Jr.), ředitel franšízové sítě Extra Services.
„Naši franšízanti jsou obvykle v plusu od prvního dne a investice do počátečních skútrů se vrátí do 20 měsíců,“ říká Eyþór Máni, CEO společnosti Hopp.
Doručovací služby zažívají boom a jejich objem ještě několik let poroste. Právě s tím počítá franšízová síť doručovacích služeb Prorozvoz.
Nová franšíza Hopp osloví ty, kteří dovedou myslet mimo zajeté koleje, tedy přesněji ucpané silnice města. Podnikatele potěší i vstřícné vstupní náklady. Jak to s Hoppem rozjet?
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Networking, který funguje. Franšíza Business for Breakfast spojuje podnikatele už 15 let. Představuje efektivní způsob, jak získat zakázky díky osobním doporučením.
Franšízová síť fitness center Contours úspěšně pokračuje v expanzi na českém trhu. Nabízí ověřený model s návratností do dvou let a podporou provozu.
Populární na fóru
Jak nejlépe propagovat firmu?
Dobrý den, tak mne ještě napadá, že moc fajn způsob propagace firmy je vytvoření blogu, web stránek. Určitě je dobré je mít, aby lidé věděli o vaší službě....
Únik z reality jako byznys
Chcete-li získat ziskové a oblíbené úniková místnost, není nutné zakoupit povolení. Díky tomu mohou pomoci také zkušení profesionální návrháři. Například...
Pošta s franšízou
Dobrý den,Česká pošta už provozuje 200 franšízových pošt jako Pošta Partner. Očekává, že do franšíz převede téměř všechny provozovny. V tuto chvíli...
Pošta s franšízou
Téma České pošty mě taky zaujalo. Jaké jsou podmínky pro získání franchisy České pošty. Tenhle byznys by mohl mít dobrou budoucnost.Děkuji
Pošta s franšízou
Hodně jsem četl, že Pošta bude mít franšízové pobočky. Má už nějaké?
Přeměna České pošty
No jsem zvědavá, co se stane, když franšízanta nenajdou. Je zruší a nebude nic. Lidi pak budou jezdit dávat balíky a dopisy kilometry daleko.
Jak nejlépe propagovat firmu?
Souhlasím, jde o cílovku i o typ produktu ... ideálním nástrojem, a zvlášť pro začínající firmu s omezenými prostředky, je inbound marketing - nabídnout svým...
Jak nejlépe propagovat firmu?
Řekl bych že je nejdůležitější je znát cílovou skupinu svých zákazníků. Jinak se budou nabízet vaše produkty či služby mladým uživatelům sedících dnes a...