Kulturní franšíza
Principy franšízingu nachází ohlas nejen v komerční sféře, ale i v oblasti zahraniční propagace české kultury. Prvky franšízové spolupráce totiž chtějí v budoucnu využívat i Česká centra, která mají za úkol rozvíjet potenciál kulturní diplomacie a otevírat tak dveře české kultuře v zahraničí. Zdrojem inspirace v tomto úsilí jsou instituty jiných evropských států, kde se vedení Českých center setkalo s různými modely.
V pojetí Českého centra se franšízou myslí především sdílené centrum v zahraničí, jehož hlavním tématem není pouze umění, ale kultura v širokém smyslu. Tomu má také odpovídat forma pomyslného franšízanta. „Umíme si představit spolupráci s neziskovými subjekty, nadacemi, vzdělávacími organizacemi, kulturními domy, ale pokud to bude odpovídat podmínkám země a bude to pro nás účelné, nebráníme se spolupráci i s ryze soukromým sektorem,“ říká generální ředitel Českého centra Jan Závěšický.
Od vytváření franšíz pod hlavičkou Českého centra si vedení slibuje rychlejší expanzi do dalších zajímavých míst a rozvoj partnerské spolupráce. Díky tomu budou moci Česká centra podle koncepce spojovat ty partnery, kteří k sobě chtějí hledat cestu a zároveň mají společné zájmy v cizině. „Franšíza tedy může být krokem, jak propojit zahraniční potenciál s prezentací Česka v zahraničí. Dobře by se tak doplňovala také kulturní a ekonomická diplomacie,“ říká Jan Závěšický s tím, že úkolem Českých center je především vykonávání kulturní diplomacie, nikoliv ekonomické.
Zájemců vidí Česká centra celou řadu, což je utvrzuje v reálnosti a uskutečnitelnosti celého plánu. Konkrétní počty však zatím vedení nechce uvádět a spíše se omezuje na odhad v řádu nižších desítek. Kulturní franšízy by měly časem vyplnit prázdná místa, která se momentálně nachází v Latinské Americe, jižní Asii nebo v Africe. Bude-li o to zájem, připadá podle Jana Závěšického v úvahu i provozování více center v jednom státě.
Česká centra jsou agenturou Ministerstva zahraničních věcí ČR zřízené pro propagaci České republiky v zahraničí. Na mezinárodním poli prosazují zejména české kulturní a kreativní průmysly a zaměřují se také na oblast vědy, výzkumu a inovací. Síť českých center působí ve 22 velkoměstech na třech kontinentech. V loňském roce uspořádala Česká centra více než 2 300 akcí a oslovila téměř 2,5 milionu návštěvníků.
PŘEČTI ČLÁNKY
Jednotná značka napříč sítí
/27.11.2025
Udržet konzistentní vizuální styl u desítek poboček není snadné. Digitální nástroje pomáhají franšízám s tvorbou a správou marketingových materiálů.
Barefoot obuv se těší stále většímu zájmu. Značka Be Lenka na to reaguje novým franšízovým modelem a otevírá cestu k podnikání ve větších městech.
KFC svou cestu započalo před více jak 100 lety. Jako franšíza funguje již přes 70 let. I přesto řetězec oznámil zásadní změny.
Extra Services umožňuje zájemcům vyzkoušet si spolupráci bez rizika. Začít mohou jako partneři a až poté přejít na plnohodnotnou franšízu.
Slovenský Kaliforňan mění pohled na rychlé stravování. Zdravé bowls plné lokálních surovin míří po Brně i do dalších českých měst. Franšízanty hledá pro restaurace i foodtrucky.
Nejčtenější
Jak vydělat peníze na YouTube?
/16.07.2021
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Stále více firem se rozvíjí na základě modelu franchisingové spolupráce. Zjistěte, zda již nastal čas, abyste „franšízovali“ vlastní podnikání.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Karel Kotrba se rozhodl své manažerské zkušenosti přetavit do práce s podnikateli. Dnes vede regionální boardy franšízové sítě TAB Board. Co ho v této roli nejvíc naplňuje?
McDonald’s stále rozšiřuje síť restaurací. V lednu otevřela dveře zákazníkům nová pobočka v pražském Karlíně. Jak těžké je stát se franšízantem této značky?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI