Jak a proč se mění franšízing

O své užitečné zkušenosti a poznatky se podělil Barkoff v deníku New York Law Journal. Podle známého odborníka na franšízový obchodní systém je třeba se pro pochopení současné situace vrátit do 70. let minulého století, kdy se tento specifický alternativní obchodní model dotvářel do dnešní podoby. Úplné začátky je pak možné pozorovat již v 50. letech, kdy začaly růst a expandovat značky jako McDonald’s, Holiday Inn, či KFC. Dnes patří tyto restaurace k největším a nejúspěšnějším na světě, a franšízový obchodní model se dávno rozrostl i mimo restaurace a gastronomii.
V prvních letech franšízingu byl typickým franšízantem člověk (obvykle muž), který hledal způsob, jak se stát úspěšným obchodníkem s dlouhodobou perspektivou. Díky přijetí franšízového systému, využití dovedností ostatních tvůrců a účastníků obchodů, skrze školení, metodiku i za použití kapitálu se to mnoha franšízantům skutečně dařilo. Částečně díky etice své práce, částečně také proto, že jim dobří franšízoři poskytli vhodné nástroje a postupy.
Během uplynulého desetiletí však došlo k nárůstu počtu franšízantů, kteří provozují najednou i několik jednotek, a v některých případech i několik franšízových sítí. Tito franšízanti již rozhodně nemohou být podle Barkoffa považováni za malé podnikatele, jak se franšízový podnik tradičně ve světě obchodu prezentuje. Někteří franšízoři také založili společnosti, jejichž akcie jsou dnes veřejně obchodovatelné. Jiné rostly s využitím fondů soukromého kapitálu. "Můžete spočítat mnoho společností, které soutěží s ostatními co do velikosti, nebo dokonce soupeří se svými vlastními franšízami," říká Barkoff.
Téměř každá síť má přitom jak velké, tak malé franšízy. Franšízoři musí svůj systém přizpůsobovat řízení podniku tak, aby sloužil a prospíval všem, včetně jich samotných.
Je zřejmé, že velcí franšízanti se stávají více nezávislými podnikateli, často mohou již sami školit vlastní zaměstnance a manažery. Velcí franšízanti mají větší kupní sílu na to, aby získali lepší ceny od prodejců a dodavatelů bez pomoci a podpory vnějšího trhu. Také v oblasti reklamy mívají možnosti, o nichž majitelé jedné franšízové pobočky mohou jedině tak snít.
Takto "vzrostlé" franšízové sítě však již nejsou pro velké franšízanty relevantní, a jsou tak nucené své fungování měnit. Musí však najít způsob, jak uspokojit zároveň požadavky nových a malých franšízantů. Dlouhodobé cíle obou skupin jsou přitom značně odlišné. V minulosti se většina malých franšízantů dívala na své podnikání jako na prostředek k získání dalších aktiv, které by mohly být předány jejich dětem. Důsledkem je, že existuje mnoho společností, které dnes provozují děti nebo příbuzní prvních franšízantů, a staly se tak rodinnými podniky.
Barkoff si pro vysvětlení situace bere na pomoc přirovnání. Podle něho je starý franšízing stále ještě poznamenaný přátelstvím a spoluprací, kdy každoroční franšízové konference připomínaly sraz bývalých spolužáků. Mluvili společně nejen o výzvách, ale i o všech těžkostech kolem franšízingu. Mezitím ale dospěly do další fáze ve franšízingu profesionální správcovské společnosti a investoři, jejichž hlavním cílem je vydělávat peníze, rozšiřovat své hodnoty, a uvádět v realitu své obchodní cíle.
Jejich primárním cílem jednoduše řečeno již není obživa sebe a rodiny. Jejich cílem je vydělat peníze na další investice a pro investory, kteří jsou mnohdy vedení a provozu franšízové společnosti velmi vzdálení.
Na druhou stranu, starší generace franšízantů se soustředila na dlouhodobé cíle. Své podnikání dodnes mají v plánu převést na děti, pokud tak již neučinili, nebo chtějí svá práva při odchodu do důchodu prodat dalšímu franšízantovi. I proto uzavírali dlouhodobé smlouvy, i proto byly smlouvy s franšízanty vždy dlouhodobou záležitostí.
Rychle rostoucí generace franšízantů však podle Barkoffa působí na trhu zcela opačně. Zaměřují se hlavně na kratší období. Ačkoliv některé soukromé kapitálové fondy investují do franšízantů na období obvykle asi 5 let, velké množství franšízantů dnes získává také podporu třeba i jen na 3 měsíce. Investoři navíc mají tendenci měnit svá portfolia, když se investice do franšízy blíží maximálnímu pětiletému limitu. I proto se podle Barkoffa bude měnit franšízový trh v následujících letech rychleji, než kdykoliv ve své dosavadní historii.
PŘEČTI ČLÁNKY

Stárnutí evropské populace zvyšuje poptávku po službách péče o seniory. Franšízingové příležitosti vznikají i v tomto oboru. U nás zatím na trhu chybí.
Volný čas po práci pro většinu lidí znamená příjemné aktivity, zároveň je to také podnikatelská příležitost. Franšízová síť Regatta to naučila už přes 250 franšízantů v Evropě.
Franšíza s luxusním designovým nábytkem Divani & Sofa' vstupuje na náš trh. Umí zaujmout koncové i B2B klienty.
Ve Varšavě se od 24. do 26. října koná další ročník franšízového veletrhu. Prozradíme vám, proč si tuto největší středoevropskou akci s touto tématikou zapsat do diáře.
Záběry z dronu mohou přinášet přesná data, úspory nákladů i emoce. Franšíza COPTRZ umí zákazníkům taková zadání splnit.
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Radka Vajo vede úspěšnou pražskou pobočku Century21 ve Zlatnické ulici v Praze. Jak se jí povedlo rozjet vlastní franšízu?
Tak trochu jiná točená je franšízová síť s kompletním vybavením pro točenou zmrzlinu. Plány pro blížící se sezónu prozradila Markéty Fréharová, manažerka pro rozvoj franšíz.
Světová franšízová síť do roku 2025 vstupuje s technologickými novinkami a pokračuje v růstu sítě.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...