Franšíza, řešení p(r)o krizi
Koronavirová tsunami ekonomicky zpustoší více trhů. Podle Vás se může franšíza ukázat jako bezpečný model podnikání?
Není pochyb o tom, že každý bude nějakým způsobem krizí zasažen. Když mluvíme o franšíze jako o bezpečném řešení v této obtížné době, mám na mysli odvětví, která sice nevyjdou bez úhony, ale spíše se jako první postaví na vlastní nohy a vrátí se k normálnímu fungování. Za druhé, předpokládejme, že pandemie pomine v příštích několika měsících. Bez této podmínky můžeme všechny předpovědi hodit do koše. A na konec bych ráda objasnila, že když myslím franšízy, nemyslím tím automaticky zcela všechny společnosti, které udělují licenci na podnikání. Krev franšízorů bude prolita v mnoha oborech. Určitý historický vývoj však umožňuje předpokládat, že společnosti, které nabízejí prodej obchodních licencí, porostou o něco dříve než ostatní.
Proč takové předpoklady?
Vraťme se o několik let zpět, kdy Česká republika začala silně cítit globální zpomalení způsobené kolapsem na americkém trhu rizikových hypoték. V roce 2007 meziročně vzrostl český HDP tempem 6,6 %. V roce 2009 se jeho dynamika zpomalila o 4,1 % a ačkoliv HDP stoupl v roce 2011 meziročně o 1,7 % proti růstu o 2,6 % v roce 2010, v roce 2012 jeho růst opět zpomalil o dalších 1,2 procent. A právě během tohoto období zažil franšízový trh nejen v České republice nebývalý růst. V letech 2010–2012 jsme zaznamenali 15% meziroční nárůst nových značek, v roce 2012 pak 19% nárůst na celkových 200 franšízových systémů. Dané období bylo v tomto ohledu rekordní, nikdy předtím na trh nevstoupilo tolik franšízorů a neotevřelo se tolik franšízových podniků.
Co bylo důvodem toho nárůstu?
Je pravda, že tento jev se nikdo nepokoušel vědecky studovat, ale úsudek franšízorů a franšízantů nedaly možnost pochybovat o tom, že to byla finanční krize, která stimulovala rozvoj franšízingu. Pro majitele sítí přechod na franšízový vývojový model znamenal snížení nákladů, které měli převzít začínající franšízanti. Současně rostl zájem a šance na prodej licence tak rychle, jak klesala jistota práce na plný úvazek. Výběrem vlastního podnikání pod zavedenou značkou se mnozí pokusili zajistit si svou profesionální budoucnost s inteligentním využitím svých úspor.
Uvidíme nyní podobný jev?
Objevují se náznaky, že ano. V posledních letech jsme pozorovali trh práce a nezaměstnanost výrazně klesla. Což se projevilo i na franšízovém trhu. Jak v jeho pozvolném růstu, tak v náročnějším obsazováním nových zaměstnaneckých pozic. Pokud se během této plodné doby některým podařilo vybudovat finanční polštář, je možné, že i tentokrát se ho pokusí použít k investování do své vlastní budoucnosti.
Je to podle Vás rozumné?
Zahájit podnikání v krizi je samozřejmě obtížný úkol, ale díky franšízingu můžete riziko na začátku snížit. Využíváte zavedenou a rozpoznatelnou značku, osvědčené know-how, vybudované dodavatelské vztahy, podporu a nástroje, které franšízor poskytuje. Navíc bude i dostupnější proces získat zaměstnance pro svůj podnik. Proto by mě nepřekvapilo, kdyby franšízová nabídka ke konci roku začala opět „praskat“ ve švech. Přízrak nezaměstnanosti se šíří – nejen po celé Evropě, ale po celém světě.
Každá krize znamená konec starým pořádkům, ale z každé krize také vzejdou noví podnikatelé, kteří během této doby přemýšleli a rozhodli se jednat. Využít restart byznysu i pro start toho svého.
Lenka Nováková
lnovakova@profitsystem.cz

PŘEČTI ČLÁNKY

Franšíza Mail Boxes Etc. (MBE) plánuje v Česku až 50 poboček. O expanzi, zájmu o logistické i tiskové služby a podpoře franšízantů hovoří master-franšízant pro ČR Vít Mázdra.
„Pro náš růst je klíčové, abychom měli ty správné franšízanty,“ říká Michal Příhoda, výkonný ředitel Fruitisimo Group. Síť loni překonala tržby půl miliardy korun a expanduje dál.
Educenter – Edu3D reaguje na rostoucí zájem o mimoškolní vzdělávání rozvojem franšízové sítě. Jaké podmínky partnerům nabízí přibližuje jednatelka Nichole Trumpichová.
„Nejcennější, co nabízíme, je prověřený franšízový koncept, díky kterému jsme pomohli mnoha lidem stát se úspěšnými podnikateli,“ říká v rozhovoru ředitel společnosti Martin Kupka.
„Díky silné databázi zákazníků umíme generovat návštěvnost do obchodů. Marketing zajišťujeme centrálně, franšízant na to není sám," říká retail director Yves Rocher Jérôme Poussin.
Nejčtenější

Bez energie a úsilí by nebylo úspěšného podnikání ani v případě franšízingu. Před finálním rozhodnutím byste se měli zamyslet. Na co vše si dát pozor?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Aktuální dění kolem McDonald´s a KFC ukazuje, že potenciál pro rozvoj mají menší města se strategickou polohou. Ve Znojmě nedávno otevřeli pobočky hned vedle sebe.
Češi zakládají živnosti a firmy rekordním tempem. První pololetí roku 2025 přineslo nejvíc podnikatelských startů za poslední roky. Jaký dopad má tento trend na franšízing v Česku?
Nejsilnější značky v oblasti franšízingu pro rok 2017 jsou KFC, Dunkin’ Donuts a McDonald’s.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI