Exkluzivní místo pro byznys
Pokud si zakoupíte franšízovou licenci s územní exkluzivitou, znamená to, že jako franšízant získáte od franšízora dohodnutou ochranu proti další konkurenci ve vaší oblasti působnosti. To vás však ochrání pouze před pobočkami franšízora či dalších franšízantů vámi zvolené značky, nikoli před vnější konkurencí.
Jak to funguje?
Je-li v rámci konceptu franšízorem poskytována územní exkluzivita, najdete ve vaší franšízové smlouvě ustanovení definující její rozsah. Poskytnutí exkluzivity v regionu obecně omezuje poskytovatele franšízy v umístění další franšízy na daném území. Neuděluje však franšízantovi automatické právo na otevření další franšízové pobočky v jemu svěřené oblasti. Rovněž neposkytuje franšízantovi výlučná práva na zákazníky na daném území. Poskytovatel franšízy nemůže zabránit tomu, aby franšízant na jednom území obchodoval se zákazníky pocházejícím z území jiného franšízanta.
Proč je ve franšízových smlouvách důležité exkluzivní území?
Územní exkluzivita dává franšízantům záruku, že v jeho smlouvou přesně definovaném regionu nebude působit žádný další franšízant jeho sítě nebo franšízor, díky čemuž bude moci využít tržní potenciál, který „jeho“ trh nabízí. Žádný majitel franšízové pobočky nechce, aby se musel o své zákazníky dělit s kolegou ze své sítě – jaké výhody by pak pro něj mělo investování do franšízy? Myšlenka teritoriální exkluzivity zajišťuje spravedlivý trh pro každého franšízanta, který v něm působí. Jeho cílem je také eliminovat zbytečné konflikty mezi jednotlivými majiteli licencí, které mohou vést k nekalým praktikám, jako je například cenová válka, které mohou mít v důsledku negativní dopad na značku jako celek.
Příliš mnoho franšízových poboček v jedné oblasti může být pro jednotlivé franšízanty destruktivní. Na druhou stranu, pokud je jich příliš málo, může to negativně ovlivnit soudržnost sítě jako takové. Proto je pro úspěch franšízové značky důležité, aby byl počet franšízových jednotek pro konkrétní trhy předem promyšlený a vyvážený.
Benefit i omezení
Jako budoucí franšízant si vždy ověřte svou franšízovou smlouvu, abyste věděli, jaké jsou přesné podmínky týkající se výhradního území. Přestože vám bylo uděleno výhradní území, může to mít zákonná omezení.
Franšízové dohody často obsahují doložku, která franšízorovi umožňuje franšízantovi zrušit územní exkluzivitu, případně měnit hranice regionu. Děje se tak zejména tehdy, pokud franšízový partner nedosahuje požadovaných a předem jasně definovaných výkonnostních cílů nebo pokud poruší franšízovou dohodu. To chrání poskytovatele franšízy před nedostatečně výkonným franšízantem, který nemá správné dovednosti k využití svého tržního potenciálu.
Pokud na franšízovém území došlo ke změně demografických údajů, například ke zvýšení počtu obyvatel nebo k výrazné poptávce po produktu či službách, může si poskytovatel franšízy vyhradit právo zasáhnout a změnit hranice území.
Omezení exkluzivního území může také podléhat zákonům o Evropské unii nebo místním zákonům o hospodářské soutěži, které závisí na typu provozované franšízy a podílu na trhu konkrétního franšízového konceptu. Omezení se mohou týkat také cílené reklamy, ať už prostřednictvím například roznosu letáků nebo e-mail marketingu, případně návštěv zákazníků na území jiného franšízanta. Pokud však jako franšízant využíváte reklamu v médiích či na sociálních sítích, nemohou být tyto způsoby omezovány v rámci franšízové smlouvy.
Definování výhradního území
Existuje mnoho způsobů, jak definovat exkluzivní území, a bude se lišit s ohledem na pravidla jednotlivých franšízových konceptů. Výhradním územím může být celý stát, nebo třeba jen jedno nákupní centrum. Přesná definice závisí na výsledcích průzkumu trhu a vývojové fázi franšízové sítě. Například velký poskytovatel franšízy s rychlým občerstvením, který chce vstoupit do nové země, by mohl udělit územní exkluzivitu na celou zemi master-franšízantovi, který využije své místní znalosti k rozvoji podnikání, čímž zbaví franšízora tlaku na zdroje a investice. Na druhou stranu franšíza zaměřená například na služby hodinového manžela, která se chce rozšířit, může svým franšízantům poskytnout práva pouze na území s určitým poštovním směrovacím číslem ve městě, aby nezasahovali do fungování stávajících franšíz.
Přemýšlíte o rozjezdu podnikání pod franšízovou značkou a hledáte relevantní informace a odborníky, kteří vám s tím poradí? Nebo snad plánujete svůj stávající byznys dále rozvíjet jako franšízu? Obraťte se na nás.
Vlastní prostor pro úspěch / Velká část franšízových sítí nabízí svým franšízovým partnerům územní exkluzivitu pro jejich podnikání. PŘEČTI ČLÁNKY
Proč je třeba sítě neustále obnovovat?
/12.11.2025
KFC svou cestu započalo před více jak 100 lety. Jako franšíza funguje již přes 70 let. I přesto řetězec oznámil zásadní změny.
Extra Services umožňuje zájemcům vyzkoušet si spolupráci bez rizika. Začít mohou jako partneři a až poté přejít na plnohodnotnou franšízu.
Slovenský Kaliforňan mění pohled na rychlé stravování. Zdravé bowls plné lokálních surovin míří po Brně i do dalších českých měst. Franšízanty hledá pro restaurace i foodtrucky.
Síť Re/Max vytváří prostor nejen pro zkušené podnikatele, ale i pro nové zájemce, kteří chtějí rozjet vlastní franšízu pod známou značkou.
Síť pánských salónů Royal Barber & Shop hledá nové franšízanty. Pobočku je možné rozjet od 1 milionu korun, převzít zavedenou, nebo do ní vstoupit jako investor.
Nejčtenější
Vůně kvalitní kávy a úspěchu
/10.01.2017
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Tomáš Větvička vyměnil cukrářskou dílnu za podnikání pod hlavičkou sítě Traficon. Jak zvládl přechod do nového oboru a co ho na práci nejvíc naplňuje?
Franšíza Bageterie Boulevard vyrostla spolu s Crocodille na rekordních 1,6 miliardy obratu. Po covidových letech je zpět na předních pozicích mezi fastfoodovými řetězci.
První pobočky by zde v příštím roce měl otevřít řetězec restaurací Popeyes. Do Česka vstupuje prostřednictvím master-franšízy.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI