Vyšší investice, nižší riziko?
Vzhledem k tomu, že v Evropské unii, Českou republiku nevyjímaje, je franšízový trh obecně méně regulován, neexistují komplexní data, díky nimž bychom mohli pravidelně posuzovat jednotlivé ukazatele, a tím i úspěšnost franšízových systémů, které na našem území působí. V kolébce franšízingu, ve Spojených státech amerických je však situace jiná. Zde jsou pravidelně zveřejňovány ukazatele, které poskytují master-franšízantům, franšízantům, a i potenciálním zájemcům o franšízové podnikání informace o celkové ekonomické situaci na trhu franšíz.
Ekonomický časopis Entrepreneur sestavil zprávu o franšízovém sektoru na základě údajů za posledních 5 let. Obecně existuje prokazatelná souvislost mezi náklady franšízových systémů a jejich stability. Franšízové systémy s nižšími požadavky na investiční kapitál v USA selhávají ve vyšší míře, přičemž u těch pod 25 tisíc dolarů dochází ke skutečnému rozpadu - po 5 letech ukončí činnost necelých 5 % partnerů těchto sítí.
Není franšízant jako franšízant
Z těchto údajů bychom však neměli vyvozovat příliš odvážné závěry. "Levnější" sítě nemusí být nutně příčinou vyšší míry neúspěšnosti. Do takových sítí obvykle vstupují podnikatelé, kteří nemají dostatečné úspory, a jsou proto vystaveni vyššímu riziku ekonomických výkyvů. Většina z nich by pravděpodobně byla schopna pokračovat v činnosti, ale po několika špatných měsících již nedokážou financovat cash-flow, a přestože vědí, že se trend může v budoucnu obrátit, nevydrží a ukončí svou činnost.
Kapitálově náročnější sítě naopak hledají zavedené podnikatele, lidi, kteří mají kromě franšízy několik zdrojů vlastních příjmů. V jejich případě mohou delší slabé období pokrýt ze svých rezerv. Je to, jako kdybyste jako podnikatel provozovali zmrzlinárnu a na lyžařském svahu prodejnu vaflí, přičemž jedna funguje pouze v létě a druhá pouze v zimě. Standardně bychom museli použít rezervy na pokrytí měsíců, které sezónní podnik během svého provozu vydělá. V tomto příkladu se však obě odnože diverzifikovaného podnikání vzájemně kryjí (jeden letní, jeden zimní podnik) - většina podnikatelů v působících v menších franšízových systémech, těch s nižšími počátečními investicemi, však provozuje pouze jeden podnik, takže jim toto zajištění není dáno.
Rezervy na rozjezd
Dalším důležitým aspektem je, že vyšší kapitálové požadavky znamenají větší pozornost ze strany podnikatele. Pokud v Česku někdo vstoupí do franšízové sítě s rozpočtem 0,5 až 2 miliony Kč (např. kosmetický salon nebo dokonce malá restaurace), bude před vstupem do franšízové sítě více vážně uvažovat a pravděpodobně si ponechá větší rezervu na nepředvídané události, aby nemusel obětovat svou investici, pokud se dostane do problémů.
Důležitým poučením pro franšízanty, a to i u nás, je, že by měl pečlivě analyzovat podnikatelský plán franšízové sítě. Snad dvojnásob to platí u začínajících nebo mladých sítí, a zvláště pokud je investice nízká. Většina podniků, a tedy i franšízových sítí, není zisková od prvního dne. Doba, kdy pobočka začne vydělávat, se liší podle obchodního modelu, ale vyplatí se mít alespoň několikaměsíční rezervu, aby se minimalizovala nejistota, pokud se rozhodnete vstoupit do podnikání s franšízou.

PŘEČTI ČLÁNKY

Franšízová síť fitness center Contours úspěšně pokračuje v expanzi na českém trhu. Nabízí ověřený model s návratností do dvou let a podporou provozu.
Networking, který funguje. Franšíza Business for Breakfast spojuje podnikatele už 15 let. Představuje efektivní způsob, jak získat zakázky díky osobním doporučením.
V nejbližších třech letech franšízová síť chystá rebranding na 1000 čerpacích stanicích v 7 zemích, včetně Česka.
Franšíza Bageterie Boulevard vyrostla spolu s Crocodille na rekordních 1,6 miliardy obratu. Po covidových letech je zpět na předních pozicích mezi fastfoodovými řetězci.
Franšízová síť prochází vizuální proměnou, rozšiřuje služby a digitalizuje. Konkurenceschopnost tak posílí všechny pobočky.
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
„Nyní se zaměřujeme na bistro, kde chceme pizzy odbavovat do 7 minut,“ říká zakladatel franšízové sítě Vosíme.cz Richard Halmazňa.
Franšíza 360pizza nabízí rebranding stávajícím gastro provozovnám. Jak změna pomůže efektivitě podnikání vysvětlí Markéta Krejčíková, manažerka pro rozvoj.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI