Evropský franšízing zažívá bouřlivé týdny

Franšízing v pohybu
Franšízing v pohybu / Evropa zažívá růst i změny ve franšízingu – od rychlého občerstvení po čerpací stanice a služby.
Čtvrtek
02.10.2025
Americké řetězce míří do Evropy, Vodafone řeší spor a EG Group prodává část sítě čerpacích stanic. Franšízing potvrzuje svou sílu napříč obory.
 

Americký řetězec Dave’s Hot Chicken potvrdil expanzi do Velké Británie. Ve spolupráci s britskou skupinou Azzurri otevře 57 nových restaurací a cílem je i vstup na další trhy – například do Německa, Španělska nebo Portugalska. Ukazuje se tak, že evropský trh je pro americké gastro značky stále atraktivnější.

Zajímavý je i širší trend, Evropa se stává stále lákavějším cílem pro americké restaurace, které hledají možnosti růstu prostřednictvím franšíz. Kombinace vyspělých trhů, vysoké kupní síly a silných spotřebitelských základů dělá z regionu ideální prostředí pro expanzi. Tento vývoj potvrzují i nedávné kroky dalších značek – kromě Dave’s Hot Chicken expandují například Wendy’s, Taco Bell či Popeyes, který již najdeme také v České republice. 

Napjatá situace panuje kolem Vodafone. Operátor čelí žalobě 62 bývalých franšízantů ve Velké Británii, kteří požadují kompenzace v hodnotě 120 milionů liber. Tvrdí, že firma jednostranně snižovala provize, ukládala pokuty za drobné chyby a nechávala je zadlužovat se. Vodafone spustil už čtvrté interní šetření, které má prověřit fungování franšízové divize.

Velké změny hlásí i EG Group, jeden z největších světových provozovatelů čerpacích stanic s gastro koncepty. Společnost, kterou založili bratři Issovi ve Velké Británii, provozuje například Esso, BP, Shell či OMV, a to často ve spojení s franšízami značek jako KFC, Burger King, Subway nebo Starbucks. Nyní EG Group prodává svou italskou divizi s cílem snížit zadlužení a uvolnit kapitál pro další expanzi v jiných zemích. Tento krok ukazuje, že i velké nadnárodní skupiny musí flexibilně upravovat své portfolio.

Analytici navíc upozorňují, že v Evropě aktuálně nejrychleji rostou franšízy v oblasti fitness, wellness, vzdělávání a nízkonákladových služeb. Tyto koncepty dokážou oslovit investory s menším kapitálem a přizpůsobit se lokálním potřebám.

Srovnání s českým trhem

Česká republika má podle posledních odhadů kolem 270 aktivních franšízových značek. Pro srovnání, v sousedním Polsku je to více než 1 100 konceptů, v Německu přes 1 000 a ve Francii téměř 1 900. Zatímco do Evropy míří americké řetězce s investicemi v řádu desítek milionů dolarů, český trh je charakteristický spíše menšími a regionálně zaměřenými koncepty. Přibývají sítě v oblasti gastronomie, vzdělávání či fitness, často s investicí od několika set tisíc korun do jednotek až desítek milionů.

Rozdíl je patrný i v sektoru čerpacích stanic a přidružených gastro služeb. Zatímco v Evropě se běžně provozují velké multibrandové komplexy pod hlavičkou skupin jako EG Group, český trh je rozdrobený mezi tradiční značky OMV, Benzina/Orlen, Shell nebo MOL. Ty sice v omezené míře spolupracují s gastro franšízami (např. Costa Coffee či Subway), ale zatím zdaleka ne v tak masovém měřítku jako v západní Evropě.

Tento vývoj ukazuje, že franšízing není jen cestou pro lokální podnikatele. Stává se univerzálním modelem, který využívají jak globální gastronomické značky, tak i retailové a servisní společnosti napříč Evropou.


Franšízový konzultant

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017