Evropský franšízing zažívá bouřlivé týdny
Americký řetězec Dave’s Hot Chicken potvrdil expanzi do Velké Británie. Ve spolupráci s britskou skupinou Azzurri otevře 57 nových restaurací a cílem je i vstup na další trhy – například do Německa, Španělska nebo Portugalska. Ukazuje se tak, že evropský trh je pro americké gastro značky stále atraktivnější.
Zajímavý je i širší trend, Evropa se stává stále lákavějším cílem pro americké restaurace, které hledají možnosti růstu prostřednictvím franšíz. Kombinace vyspělých trhů, vysoké kupní síly a silných spotřebitelských základů dělá z regionu ideální prostředí pro expanzi. Tento vývoj potvrzují i nedávné kroky dalších značek – kromě Dave’s Hot Chicken expandují například Wendy’s, Taco Bell či Popeyes, který již najdeme také v České republice.
Napjatá situace panuje kolem Vodafone. Operátor čelí žalobě 62 bývalých franšízantů ve Velké Británii, kteří požadují kompenzace v hodnotě 120 milionů liber. Tvrdí, že firma jednostranně snižovala provize, ukládala pokuty za drobné chyby a nechávala je zadlužovat se. Vodafone spustil už čtvrté interní šetření, které má prověřit fungování franšízové divize.
Velké změny hlásí i EG Group, jeden z největších světových provozovatelů čerpacích stanic s gastro koncepty. Společnost, kterou založili bratři Issovi ve Velké Británii, provozuje například Esso, BP, Shell či OMV, a to často ve spojení s franšízami značek jako KFC, Burger King, Subway nebo Starbucks. Nyní EG Group prodává svou italskou divizi s cílem snížit zadlužení a uvolnit kapitál pro další expanzi v jiných zemích. Tento krok ukazuje, že i velké nadnárodní skupiny musí flexibilně upravovat své portfolio.
Analytici navíc upozorňují, že v Evropě aktuálně nejrychleji rostou franšízy v oblasti fitness, wellness, vzdělávání a nízkonákladových služeb. Tyto koncepty dokážou oslovit investory s menším kapitálem a přizpůsobit se lokálním potřebám.
Srovnání s českým trhem
Česká republika má podle posledních odhadů kolem 270 aktivních franšízových značek. Pro srovnání, v sousedním Polsku je to více než 1 100 konceptů, v Německu přes 1 000 a ve Francii téměř 1 900. Zatímco do Evropy míří americké řetězce s investicemi v řádu desítek milionů dolarů, český trh je charakteristický spíše menšími a regionálně zaměřenými koncepty. Přibývají sítě v oblasti gastronomie, vzdělávání či fitness, často s investicí od několika set tisíc korun do jednotek až desítek milionů.
Rozdíl je patrný i v sektoru čerpacích stanic a přidružených gastro služeb. Zatímco v Evropě se běžně provozují velké multibrandové komplexy pod hlavičkou skupin jako EG Group, český trh je rozdrobený mezi tradiční značky OMV, Benzina/Orlen, Shell nebo MOL. Ty sice v omezené míře spolupracují s gastro franšízami (např. Costa Coffee či Subway), ale zatím zdaleka ne v tak masovém měřítku jako v západní Evropě.
Tento vývoj ukazuje, že franšízing není jen cestou pro lokální podnikatele. Stává se univerzálním modelem, který využívají jak globální gastronomické značky, tak i retailové a servisní společnosti napříč Evropou.
PŘEČTI ČLÁNKY
Varšava opět přivítá svět franšízingu
/11.09.2025
Do polské metropole dorazí 23. a 24. října desítky franšíz a tisíce podnikatelů. Varšavský veletrh představí značky úspěšné v Polsku i mířící do střední a východní Evropy.
Franšízová síť s více než 200 pobočkami se úspěšně rozvíjí v zemích Evropy. Aktuálně hledá dlouhodobé partnery pro vstup na český trh.
Přinášíme aktuální žebříček nejúspěšnějších globálních franšízových značek. V TOP 10 nechybí franšízy známé z tuzemského trhu. Nejsilnějším sektorem zůstává gastro.
Food trucky představují nový evropský trend. Rozmach těchto franšíz probíhá i v Česku. Jak je to s investičními náklady a zahájením vlastního podnikání s mobilním občerstvením?
Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Nejčtenější
Vůně kvalitní kávy a úspěchu
/10.01.2017
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
KFC svou cestu započalo před více jak 100 lety. Jako franšíza funguje již přes 70 let. I přesto řetězec oznámil zásadní změny.
Slovenský Kaliforňan mění pohled na rychlé stravování. Zdravé bowls plné lokálních surovin míří po Brně i do dalších českých měst. Franšízanty hledá pro restaurace i foodtrucky.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI