Evropský franšízing zažívá bouřlivé týdny

Americký řetězec Dave’s Hot Chicken potvrdil expanzi do Velké Británie. Ve spolupráci s britskou skupinou Azzurri otevře 57 nových restaurací a cílem je i vstup na další trhy – například do Německa, Španělska nebo Portugalska. Ukazuje se tak, že evropský trh je pro americké gastro značky stále atraktivnější.
Zajímavý je i širší trend, Evropa se stává stále lákavějším cílem pro americké restaurace, které hledají možnosti růstu prostřednictvím franšíz. Kombinace vyspělých trhů, vysoké kupní síly a silných spotřebitelských základů dělá z regionu ideální prostředí pro expanzi. Tento vývoj potvrzují i nedávné kroky dalších značek – kromě Dave’s Hot Chicken expandují například Wendy’s, Taco Bell či Popeyes, který již najdeme také v České republice.
Napjatá situace panuje kolem Vodafone. Operátor čelí žalobě 62 bývalých franšízantů ve Velké Británii, kteří požadují kompenzace v hodnotě 120 milionů liber. Tvrdí, že firma jednostranně snižovala provize, ukládala pokuty za drobné chyby a nechávala je zadlužovat se. Vodafone spustil už čtvrté interní šetření, které má prověřit fungování franšízové divize.
Velké změny hlásí i EG Group, jeden z největších světových provozovatelů čerpacích stanic s gastro koncepty. Společnost, kterou založili bratři Issovi ve Velké Británii, provozuje například Esso, BP, Shell či OMV, a to často ve spojení s franšízami značek jako KFC, Burger King, Subway nebo Starbucks. Nyní EG Group prodává svou italskou divizi s cílem snížit zadlužení a uvolnit kapitál pro další expanzi v jiných zemích. Tento krok ukazuje, že i velké nadnárodní skupiny musí flexibilně upravovat své portfolio.
Analytici navíc upozorňují, že v Evropě aktuálně nejrychleji rostou franšízy v oblasti fitness, wellness, vzdělávání a nízkonákladových služeb. Tyto koncepty dokážou oslovit investory s menším kapitálem a přizpůsobit se lokálním potřebám.
Srovnání s českým trhem
Česká republika má podle posledních odhadů kolem 270 aktivních franšízových značek. Pro srovnání, v sousedním Polsku je to více než 1 100 konceptů, v Německu přes 1 000 a ve Francii téměř 1 900. Zatímco do Evropy míří americké řetězce s investicemi v řádu desítek milionů dolarů, český trh je charakteristický spíše menšími a regionálně zaměřenými koncepty. Přibývají sítě v oblasti gastronomie, vzdělávání či fitness, často s investicí od několika set tisíc korun do jednotek až desítek milionů.
Rozdíl je patrný i v sektoru čerpacích stanic a přidružených gastro služeb. Zatímco v Evropě se běžně provozují velké multibrandové komplexy pod hlavičkou skupin jako EG Group, český trh je rozdrobený mezi tradiční značky OMV, Benzina/Orlen, Shell nebo MOL. Ty sice v omezené míře spolupracují s gastro franšízami (např. Costa Coffee či Subway), ale zatím zdaleka ne v tak masovém měřítku jako v západní Evropě.
Tento vývoj ukazuje, že franšízing není jen cestou pro lokální podnikatele. Stává se univerzálním modelem, který využívají jak globální gastronomické značky, tak i retailové a servisní společnosti napříč Evropou.
PŘEČTI ČLÁNKY

Do polské metropole dorazí 23. a 24. října desítky franšíz a tisíce podnikatelů. Varšavský veletrh představí značky úspěšné v Polsku i mířící do střední a východní Evropy.
Franšízová síť s více než 200 pobočkami se úspěšně rozvíjí v zemích Evropy. Aktuálně hledá dlouhodobé partnery pro vstup na český trh.
Přinášíme aktuální žebříček nejúspěšnějších globálních franšízových značek. V TOP 10 nechybí franšízy známé z tuzemského trhu. Nejsilnějším sektorem zůstává gastro.
Food trucky představují nový evropský trend. Rozmach těchto franšíz probíhá i v Česku. Jak je to s investičními náklady a zahájením vlastního podnikání s mobilním občerstvením?
Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Češi zakládají živnosti a firmy rekordním tempem. První pololetí roku 2025 přineslo nejvíc podnikatelských startů za poslední roky. Jaký dopad má tento trend na franšízing v Česku?
Bez energie a úsilí by nebylo úspěšného podnikání ani v případě franšízingu. Před finálním rozhodnutím byste se měli zamyslet. Na co vše si dát pozor?
Aktuální dění kolem McDonald´s a KFC ukazuje, že potenciál pro rozvoj mají menší města se strategickou polohou. Ve Znojmě nedávno otevřeli pobočky hned vedle sebe.
VPO Protivanov nabízí rozjet byznys bez licenčních poplatků. Partneři těží z podpory, know-how i exkluzivity v regionu.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI