Není důvod bát se

Od chvíle, kdy Česká pošta ohlásila, že zruší některé své pobočky v menších obcích, zvedla se vlna nevole jak z řad místních zastupitelů, tak také obyvatel menších obcí. Podle posledních informací k žádnému hromadnému rušení nedojde, právě naopak. V některých obcích jednají zástupci České pošty o změně formy poštovní obsluhy.
Společnost uvažuje o možnosti zřizovat pobočky typu Pošta Partner, které ve většině případů plnohodnotně zastoupí klasickou provozovnu. „Pošta Partner je obdobou franšízy, kdy poštovní služby provozuje na základě smlouvy za úplatu jiný subjekt,“ upřesňuje Marta Selicharová, tisková mluvčí České pošty. Jak dále uvedla pro portál FranchisingINFO.cz, hlavním kritériem pro výběr poboček, které nahradí Pošty Partner či výdejní místa, jsou tři. Jedná se o dostupnost pobočky zákazníkům, její spádovost a vybavenost lokality, kterou obsluhuje.
V hlavní roli dostupnost pobočky
Dostupnost znamená, jak je obtížné se na pobočku dostat, ať už pěšky nebo veřejnou dopravou. Spádovost řeší férové poskytování služeb co největšímu počtu lidí za stejných podmínek. Pojem vybavenost značí, co všechno se v okolí pobočky nachází, tedy firmy, obchodní centra, ale také například bankomat. Změna poštovní obsluhy se bude v následujících šesti letech týkat několika stovek obcí po celé České republice.
Ve hře je několik variant
Jak sdělila tisková mluvčí, do obcí by mohla dojíždět motorizovaná pobočka, která by zákazníky obsluhovala přímo u nich doma. Druhou variantou je, že by v určitých obcích mohla fungovat výdejní místa, kam by lidé ukládali a vyzvedávali si zásilky. Třetí možností, se kterou se v nahrazení některých poboček počítá, je takzvaná Pošta Partner. „Cílem je férové nastavení poštovní sítě tak, aby odpovídala požadavkům současné doby. To znamená, že vlastní pobočky by pošta měla mít v místech, kde je po jejích službách největší poptávka,“ objasnila mluvčí.
Skutečně plnohodnotná franšíza funguje v obci Boží Dar v Krušných horách. Nejlépe ukazuje výhody takového modelu. Původní pobočka měla otevřeno s jedním člověkem pouhé čtyři hodiny tři dny v týdnu, dnes provozuje poštovní služby město, kdy je zákazník v místním infocentru obsloužen třemi lidmi 12 hodin po celý týden. V důsledku je to přínosem pro zákazníka, obec i Českou poštu. Výdejních míst bylo zřízeno již přibližně čtyřicet.
Franšízing v zahraničí
Navíc nová forma Pošta Partner není nic nového, v celé řadě vyspělých zemí fungují pošty, ať již na bázi partnerství či franšízingu, úspěšně již několik desítek let. V mnoha zemích nemají pošty ani monopolní postavení jako v České republice, ale na místních trzích působí několik podobných subjektů. Jak uvádí portál Franchising.pl, například u našich severních sousedů v Polsku fungují na bázi partnerství některé pobočky polské pošty, kterým konkuruje společnost InPost se 650 franšízovými provozovnami a dalšími 120, které jsou její vlastní.

PŘEČTI ČLÁNKY

Ředitel franšízové sítě Prorozvoz Jan Kryštof si s námi povídal o perspektivě a vývoji oboru logistiky. Zeptali jsme se i na formy spolupráce.
„Meziročně nám poptávka po stěhování, vyklízení a úklidech roste o 50 %,“ říká Bc. Radek Straka (Jr.), ředitel franšízové sítě Extra Services.
„Naši franšízanti jsou obvykle v plusu od prvního dne a investice do počátečních skútrů se vrátí do 20 měsíců,“ říká Eyþór Máni, CEO společnosti Hopp.
Doručovací služby zažívají boom a jejich objem ještě několik let poroste. Právě s tím počítá franšízová síť doručovacích služeb Prorozvoz.
Nová franšíza Hopp osloví ty, kteří dovedou myslet mimo zajeté koleje, tedy přesněji ucpané silnice města. Podnikatele potěší i vstřícné vstupní náklady. Jak to s Hoppem rozjet?
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
„Díky propracovanému vzdělávacímu systému dokážeme na podnikání v realitách připravit i franšízanta bez předchozích zkušeností,“ říká Petr Zelenka, ředitel sítě Next Reality.
Jak si vede Coffeeshop Company od doby, co si vzala vedení nazpět centrála ve Vídni? Díky nižším nákladům chce oslovit nové franšízanty a rozšířit síť v zemích V4.
„Nízké náklady a rychlá návratnost dělají z Edukido ideální volbu pro ty, kteří chtějí podnikat a zároveň podpořit rozvoj dětí,“ říká provozní ředitel Bartłomiej Misztal.
Populární na fóru
Jak nejlépe propagovat firmu?
Dobrý den, tak mne ještě napadá, že moc fajn způsob propagace firmy je vytvoření blogu, web stránek. Určitě je dobré je mít, aby lidé věděli o vaší službě....
Únik z reality jako byznys
Chcete-li získat ziskové a oblíbené úniková místnost, není nutné zakoupit povolení. Díky tomu mohou pomoci také zkušení profesionální návrháři. Například...
Pošta s franšízou
Dobrý den,Česká pošta už provozuje 200 franšízových pošt jako Pošta Partner. Očekává, že do franšíz převede téměř všechny provozovny. V tuto chvíli...
Pošta s franšízou
Téma České pošty mě taky zaujalo. Jaké jsou podmínky pro získání franchisy České pošty. Tenhle byznys by mohl mít dobrou budoucnost.Děkuji
Pošta s franšízou
Hodně jsem četl, že Pošta bude mít franšízové pobočky. Má už nějaké?
Přeměna České pošty
No jsem zvědavá, co se stane, když franšízanta nenajdou. Je zruší a nebude nic. Lidi pak budou jezdit dávat balíky a dopisy kilometry daleko.
Jak nejlépe propagovat firmu?
Souhlasím, jde o cílovku i o typ produktu ... ideálním nástrojem, a zvlášť pro začínající firmu s omezenými prostředky, je inbound marketing - nabídnout svým...
Jak nejlépe propagovat firmu?
Řekl bych že je nejdůležitější je znát cílovou skupinu svých zákazníků. Jinak se budou nabízet vaše produkty či služby mladým uživatelům sedících dnes a...