Hledá se ideální partner
Jak vypadá proces výběru vhodného kandidáta ve franšízingu?
Nejčastěji probíhá v několika etapách. Obvykle začíná vzdálenou formou a prvním krokem je e-mailová nebo telefonická výměna informací. Po předběžném vzájemném prověření mohou strany posoudit, zda splňují základní kriteria a také – což je nejdůležitější - zda mají i nadále zájem o spolupráci. Dalším krokem je informační schůzka, na níž se probírají podmínky a očekávání obou stran týkající se vstupu do sítě. Schůzka má také psychologický aspekt. Umožňuje přesvědčit se, zda jsou potenciální partneři naladěni na stejnou vlnu a zda si dobře rozumí. V případě očekávané dlouholeté spolupráce je to důležité.
Čemu je třeba v průběhu takovéto schůzky věnovat pozornost?
Je třeba mít na zřeteli, že vždy existuje jistý soubor vlastností, které jsou pro nás žádoucí. Kupříkladu ideální franšízor by měl mít připravený franšízový balíček a kvalitně zpracované informační podklady. Měl by být schopen předložit finanční předpoklady, franšízovou smlouvu a přesně vědět, koho hledá. Na druhou stranu franšízant by měl být podnikavý, ale také se umět podřídit všeobecně platným zásadám a pravidlům. Aby mohl správně posoudit druhou stranu, je nejlepší mít určité srovnání. Přečíst si tisk, prohledat internet, navštívit stávající pobočky a franšízanty, ptát se na fórech o podnikání, případně kontaktovat organizaci sdružující poskytovatele franšízových licencí – Českou asociaci franchisingu.
Kde je možné se dostat ke konceptům blíž, aby se s nimi mohl zájemce o franšízu seznámit?
Dobrou příležitostí mohou být oborové akce, jako jsou veletrhy, prezentace systémů či workshopy, kterých se účastní více vystavovatelů. Tyto akce často navštěvují lidé, kteří často teprve zvažují vlastní podnikání. Pro franšízanty to pak bývá možnost srovnat konkurenční značky a franšízy ze stejného oboru na jednom místě.
Na co si dát pozor při finálním rozhodnutí?
Velkou pozornost je třeba věnovat franšízové smlouvě. Poskytovatel licence by měl mít připravenou franšízovou smlouvu spolu s provozním manuálem a připravit se na následující kroky týkající se vstupu nového partnera do sítě. Franšízant by si měl smlouvu pečlivě přečíst. Ta řekne mnoho nejen o systému, ale také o franšízorovi. Je vhodné nespoléhat se jen na propagační nabídky systému, ale věnovat maximální pozornost tomuto právnímu dokumentu, neboť svým podpisem se franšízant zaváže na několik následujících let. V dobrém franšízovém systému by neměl být problém obdržet smlouvu před jejím podpisem, na jejímž základě si franšízant může zhotovit analýzu u svého právního poradce.
Marek Halfar
PROFIT system franchise services.

PŘEČTI ČLÁNKY

Franšíza s pracovními oděvy je na trhu už více jak 5 let. Petra Tománková, manažerka pro rozvoj, přibližuje, pro jaké podnikatele je koncept vhodný.
Máte originální podnikatelský nápad a zdravý obchodní model. Jak z něj udělat franšízu? Na to vám odpoví Lenka Nováková, konzultantka společnosti PROFIT system franchise services.
Franšíza 360pizza nabízí rebranding stávajícím gastro provozovnám. Jak změna pomůže efektivitě podnikání vysvětlí Markéta Krejčíková, manažerka pro rozvoj.
„Nyní se zaměřujeme na bistro, kde chceme pizzy odbavovat do 7 minut,“ říká zakladatel franšízové sítě Vosíme.cz Richard Halmazňa.
Poptávka po úklidových, stěhovacích a řemeslných službách je velká. Jak z této situace těžit vysvětlí Jiří Bártík, obchodní manažer mezinárodní franšízové sítě Extra Services.
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI