Pošťák COOP
Síť družstevních prodejen COOP v loňském roce zaznamenala tržby přes 26 miliard korun, což je o 1 % více než v roce 2011. I přes nepříznivé podmínky se skupině podařilo udržet si růst především díky zvyšujícímu se trendu denních nákupů a také velkou rozmanitostí tzv. služeb s přidanou hodnotou. Ty chce COOP nadále rozšiřovat. Jednou ze služeb je nabídka poštovních míst, u kterých COOP spolupracuje na bázi franchisingu s Českou poštou.
Pokud se Česká pošta rozhodne zrušit ztrátovou pobočku, je povinna na základě dohody se Spolkem pro obnovu venkova i Svazem měst a obcí nabídnout možnost jejího provozu obci. Jestliže ani obec nemá zájem, pak může služby nabízet COOP. Na bázi franchisingu provozuje skupina zhruba 70 pošt s různou nabídkou služeb. A na nedostatek zájmu si společnost nemůže stěžovat. „Nedávno jsem požádal generálního ředitele pošty Petra Zatloukala o vyhodnocení projektu s tím, že bychom chtěli tuto spolupráci nadále rozvíjet,“ říká generální ředitel COOP Zdeněk Juračka.
Boj proti vládě
Skupina však působí nejen jako franchisant, ale také jako franchisor. Zatím na zkoušku provozuje kolem 20 obchodních míst. Jak říká Juračka, vyčleňování jednotlivých družstev do samostatných jednotek koresponduje s dlouhodobou kritikou vlády, která nebojuje proti daňovým únikům u malých obchodníků. „Nejenže se díky tomu sníží odvody jednotlivých franchis vůči státu, ale řetězec ušetří také na povinných odvodech za zaměstnance, ze kterých se v případě pronájmu prodejny stanou osoby samostatně výdělečně činné. Tento systém se tak vyplatí oběma stranám,“ doplňuje Juračka. Dalším důvodem, proč si COOP vybral formu franchisingu, je snaha udržet některé neziskové prodejny v chodu.
Jen prodávat potraviny a provoz pošty síti nestačí. Sází na další služby mimo svou působnost. Aktuálně nabízí základní služby na pokladně jako cashback, dobití telefonu či zaplacení složenky. A k nim budou přibývat další. V tuto chvíli například probíhá testovací projekt COOP Energy, který nabízí prodej elektřiny a plynu. Po vyhodnocení by měla být služba nabídnuta ve všech regionech. Síť dále jedná se společností Sazka o zřízení sázkových terminálů. Podle Juračky by jednání se Sazkou měla být uzavřena do dvou měsíců. Mimo jiné chce COOP zavést věrnostní programy, u kterých plánuje zákazníkům nabízet slevy a bonusy u svých partnerů.
PŘEČTI ČLÁNKY
Jednotná značka napříč sítí
/27.11.2025
Udržet konzistentní vizuální styl u desítek poboček není snadné. Digitální nástroje pomáhají franšízám s tvorbou a správou marketingových materiálů.
Barefoot obuv se těší stále většímu zájmu. Značka Be Lenka na to reaguje novým franšízovým modelem a otevírá cestu k podnikání ve větších městech.
KFC svou cestu započalo před více jak 100 lety. Jako franšíza funguje již přes 70 let. I přesto řetězec oznámil zásadní změny.
Extra Services umožňuje zájemcům vyzkoušet si spolupráci bez rizika. Začít mohou jako partneři a až poté přejít na plnohodnotnou franšízu.
Slovenský Kaliforňan mění pohled na rychlé stravování. Zdravé bowls plné lokálních surovin míří po Brně i do dalších českých měst. Franšízanty hledá pro restaurace i foodtrucky.
Nejčtenější
Jak vydělat peníze na YouTube?
/16.07.2021
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Stále více firem se rozvíjí na základě modelu franchisingové spolupráce. Zjistěte, zda již nastal čas, abyste „franšízovali“ vlastní podnikání.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Karel Kotrba se rozhodl své manažerské zkušenosti přetavit do práce s podnikateli. Dnes vede regionální boardy franšízové sítě TAB Board. Co ho v této roli nejvíc naplňuje?
McDonald’s stále rozšiřuje síť restaurací. V lednu otevřela dveře zákazníkům nová pobočka v pražském Karlíně. Jak těžké je stát se franšízantem této značky?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI