Mistři v rozvoji
Jestliže se společnosti rozhodnou využít pro svůj rozvoj franchisové spolupráce, hledají vhodné franchisanty, kteří by jim pomohli vytvořit síť za nízké náklady. Pokud však cítí, že by mohly uspět i za hranicemi, s prodejem jednotlivých franchis mohou narazit především kvůli vysokým transakčním nákladům. V tomto ohledu je tak jednodušší využít modelu master-franchisy.
Master-franchisová licence je vlastně oprávnění pro podnikatele používat originální franchisový koncept na určitém území a povolení prodávat jednotlivé franchisové licence. V drtivé většině se užívá v případě zahraniční expanze, ač můžeme nalézt master-franchisy na jednotlivé oblasti v tuzemsku. Master-franchisant zná prostředí trhu dokonaleji a ví, jak zde síť rozšířit. Vzniká tak velmi propracovaný systém, z kterého mají užitek všichni účastníci. Základ tvoří franchisor, který drží licenci a nabízí ji master-franchisantům. Ti pak prodávají franchisové licence do jednotlivých oblastí a řídí expanzi.
Česko má přednost
Najít vhodného master-franchisanta, do kterého vloží společnost důvěru je složitá a časově náročná práce, avšak úspěch přináší. Dokazuje to mnoho zahraničních společností, které se u nás rozvíjejí na tomto principu a některé z nich zde působí už několik let. Jednou z nejúspěšnějších firem v Česku je španělská společnost Naturhouse. Master-franchisovou licenci od roku 2008 drží firma Reduccia, která za celkem krátkou dobu rozšířila Naturhouse do všech koutů Česka i Slovenska. Větší tradici si vytvořila francouzská kosmetika Yves Rocher. Ta u nás překročila už 12leté působení.
Jelikož slovenský trh je velmi podobný českému, i když se oba státy rozdělily před více než 10 lety, stává se, že zahraniční systémy poskytnou master-licenci pro oba státy. I přesto je Slovensko někdy dáváno do pozadí, dokud se franchisový systém nepodaří uchytit v České republice. Následně se master-franchisanti vrhnou na slovenský trh. Má to své opodstatnění, ač jsou trhy podobné, přece jen se na nich najdou rozdíly, které musí podnikatelé brát v potaz.
Fórum na Maltě podpoří expanzi franchisových systémů
Ve dnech 23. až 25. dubna 2014 se uskuteční na Maltě akce pod názvem Global Master Franchise Fórum, která má za cíl podpořit expanzi vybraných 16 franchisových systémů, především do zemí Evropy. Fórum pořádá mezinárodní sdružení franchisových poradců Franchise Pool International (FPI), které pro franchisové koncepty vyhledává v zemích, kde působí, nové master-franchisové nebo franchisové partnery. „Možnost prezentovat se zde mají i úspěšné české a slovenské koncepty, které mohou získat mnoho užitečných informací o trzích, na které chtějí expandovat," vysvětluje dále Aleš Tulpa ze společnosti AVEX systems, která reprezentuje ve sdružení FPI Českou a Slovenskou republiku.
Návštěvníci fóra se dozví nejen informace o master-franchisových systémech. „Program fóra nabízí kromě představení jednotlivých značek, cílových zemí v Evropě a členů FPI, i řadu workshopů na různá témata, jako například Jak se na expanzi připravit, kde a jak hledat master-franchisové partnery, rady právníků pro expanzi do zahraničí, doporučené marketingové aktivity a řadu dalších“, dodává Aleš Tulpa.
Master-franchisy jsou i u nás
Úspěch zahraničních franchisových konceptů v Česku dokazuje, že i další společnosti hodlají najít vhodného master-franchisanta. V katalogu franchis, který můžete nalézt na portálu Franchising.cz, hledají master-franchisanty firmy z mnoha oblastí, ať už je to Body Concept zabývající se krásou těla, gastronomický koncept Broaster Chicken, franchisa pro dům Imo24h, sportovní školky Socatots či jazyková škola Speak Up.
PŘEČTI ČLÁNKY
Jednotná značka napříč sítí
/27.11.2025
Udržet konzistentní vizuální styl u desítek poboček není snadné. Digitální nástroje pomáhají franšízám s tvorbou a správou marketingových materiálů.
Barefoot obuv se těší stále většímu zájmu. Značka Be Lenka na to reaguje novým franšízovým modelem a otevírá cestu k podnikání ve větších městech.
KFC svou cestu započalo před více jak 100 lety. Jako franšíza funguje již přes 70 let. I přesto řetězec oznámil zásadní změny.
Extra Services umožňuje zájemcům vyzkoušet si spolupráci bez rizika. Začít mohou jako partneři a až poté přejít na plnohodnotnou franšízu.
Slovenský Kaliforňan mění pohled na rychlé stravování. Zdravé bowls plné lokálních surovin míří po Brně i do dalších českých měst. Franšízanty hledá pro restaurace i foodtrucky.
Nejčtenější
Jak vydělat peníze na YouTube?
/16.07.2021
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Stále více firem se rozvíjí na základě modelu franchisingové spolupráce. Zjistěte, zda již nastal čas, abyste „franšízovali“ vlastní podnikání.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Karel Kotrba se rozhodl své manažerské zkušenosti přetavit do práce s podnikateli. Dnes vede regionální boardy franšízové sítě TAB Board. Co ho v této roli nejvíc naplňuje?
McDonald’s stále rozšiřuje síť restaurací. V lednu otevřela dveře zákazníkům nová pobočka v pražském Karlíně. Jak těžké je stát se franšízantem této značky?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI