Zahraničí hraje na Slovensku prim

Zhruba 100 zahraničních franšízových značek funguje v současnosti na Slovensku. Dalších více než 30 se na vstup na slovenský trh dlouhodobě připravuje. Z toho vyplývá že zastoupení domácích sítí je ve výrazné menšině a výrazná změna se nedá očekávat ani v následujícím roce. Jak informovala Slovenská franšízingová asociace, v blízké budoucnosti se na trh chystá vstoupit zhruba 7 značek původem ze Slovenska.
Ve vyspělých zemích je však dlouhodobý trend opačný. Počet domácích značek v nich převyšuje počet těch zahraničních. „Jedním z důvodů této skutečnosti je to, že vznik, tvorba a rozvoj nové, původem slovenské, franšízové sítě je dlouhodobý a poměrně finančně náročný proces. Každý franšízový koncept nabízený jako úspěšný a hodnotný produkt musí být nejprve v praxi ověřený, jinak si nezíská důvěru rozumného zájemce o licenci,“ říká Jozef Šétaffy, prezident Slovenské franšízingové asociace (SFA).
Franšízovým řetězcem s nejvyšším počtem provozoven je podle údajů SFA na Slovensku síť minipekáren Fornetti, kterých na trhu najdeme 250. Následují realitní společnosti RE/MAX se 43 a Directreal s 31 pobočkami. Čtvrté místo patří COOP Jednotě, která má stejný počet provozoven jako Directreal. První pětku pak uzavírají pneuservisy Pneubox s 30 obchodními místy.
Vliv podnikatelského prostředí
V průběhu letošního roku ukázal rozvoj franšízingu na Slovensku své příznivé i nepříznivé stránky. Pozitivním trendem je expanze úspěšných franšízových konceptů, které na slovenském trhu už působí a otevírají nové provozovny. „Tento rozvoj podporuje zejména výstavba nových obchodních center i v menších městech, čímž se vytváří další prostor pro umístění poboček zavedených značek,“ vysvětluje Jozef Šétaffy.
Jako negativum lze pod Šétaffyho hodnotit stagnaci reálného vstupu nových zahraničních konceptů i přesto, že řada z nich svůj příchod na slovenský trh již dlouhodobě avizuje. „Příčinou jsou zejména přetrvávající nepříznivé podnikatelského prostředí, vysoká byrokratická zátěž a daňové zatížení, stejně tak i zdlouhavá a nepředvídatelná vymahatelnost práva. Kupní síla spotřebitelů je pak strukturovaná a stále poměrně nízká,“ doplňuje Šétaffy s tím, že i přes dřívější optimistická makroekonomická očekávání vlády ohledně trhu přetrvávaly i v roce 2014 důsledky krize, které pociťovali hlavně malí a střední podnikatelé.
PŘEČTI ČLÁNKY

Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Zajímají vás nové franšízové koncepty? Určitě navštivte Franchise Expo 3. dubna 2025 v Budapešti.
Stárnutí evropské populace zvyšuje poptávku po službách péče o seniory. Franšízingové příležitosti vznikají i v tomto oboru. U nás zatím na trhu chybí.
Volný čas po práci pro většinu lidí znamená příjemné aktivity, zároveň je to také podnikatelská příležitost. Franšízová síť Regatta to naučila už přes 250 franšízantů v Evropě.
Franšíza s luxusním designovým nábytkem Divani & Sofa' vstupuje na náš trh. Umí zaujmout koncové i B2B klienty.
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Franšíza s pracovními oděvy je na trhu už více jak 5 let. Petra Tománková, manažerka pro rozvoj, přibližuje, pro jaké podnikatele je koncept vhodný.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Franšízy v oblasti gastronomie nejsou ničím novým. Přesto je koncept Hey Foods v mnoha ohledech od provozování tradiční restaurace dost odlišný.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI