Zahraničí hraje na Slovensku prim

Ideální na Slovensku nejsou ani podmínky pro financování franšízového podnikání. Podle prezidenta SFA Jozefa Šétaffyho se daleko více podporují startupové projekty, při jejichž realizaci je statisticlá míra podnikatelského rizika vysoká. U franšízingu je tomu většinou naopak.
Neděle
14.12.2014
Na slovenském trhu momentálně působí více než 130 franšízových konceptů. Drtivá většina jich je z ciziny.
 

Zhruba 100 zahraničních franšízových značek funguje v současnosti na Slovensku. Dalších více než 30 se na vstup na slovenský trh dlouhodobě připravuje. Z toho vyplývá že zastoupení domácích sítí je ve výrazné menšině a výrazná změna se nedá očekávat ani v následujícím roce. Jak informovala Slovenská franšízingová asociace, v blízké budoucnosti se na trh chystá vstoupit zhruba 7 značek původem ze Slovenska.

Ve vyspělých zemích je však dlouhodobý trend opačný. Počet domácích značek v nich převyšuje počet těch zahraničních. „Jedním z důvodů této skutečnosti je to, že vznik, tvorba a rozvoj nové, původem slovenské, franšízové sítě je dlouhodobý a poměrně finančně náročný proces. Každý franšízový koncept nabízený jako úspěšný a hodnotný produkt musí být nejprve v praxi ověřený, jinak si nezíská důvěru rozumného zájemce o licenci,“ říká Jozef Šétaffy, prezident Slovenské franšízingové asociace (SFA).

Franšízovým řetězcem s nejvyšším počtem provozoven je podle údajů SFA na Slovensku síť minipekáren Fornetti, kterých na trhu najdeme 250. Následují realitní společnosti RE/MAX se 43 a Directreal s 31 pobočkami. Čtvrté místo patří COOP Jednotě, která má stejný počet provozoven jako Directreal. První pětku pak uzavírají pneuservisy Pneubox s 30 obchodními místy.

Vliv podnikatelského prostředí

V průběhu letošního roku ukázal rozvoj franšízingu na Slovensku své příznivé i nepříznivé stránky. Pozitivním trendem je expanze úspěšných franšízových konceptů, které na slovenském trhu už působí a otevírají nové provozovny. „Tento rozvoj podporuje zejména výstavba nových obchodních center i v menších městech, čímž se vytváří další prostor pro umístění poboček zavedených značek,“ vysvětluje Jozef Šétaffy.

Jako negativum lze pod Šétaffyho hodnotit stagnaci reálného vstupu nových zahraničních konceptů i přesto, že řada z nich svůj příchod na slovenský trh již dlouhodobě avizuje. „Příčinou jsou zejména přetrvávající nepříznivé podnikatelského prostředí, vysoká byrokratická zátěž a daňové zatížení, stejně tak i zdlouhavá a nepředvídatelná vymahatelnost práva. Kupní síla spotřebitelů je pak strukturovaná a stále poměrně nízká,“ doplňuje Šétaffy s tím, že i přes dřívější optimistická makroekonomická očekávání vlády ohledně trhu přetrvávaly i v roce 2014 důsledky krize, které pociťovali hlavně malí a střední podnikatelé.        


Populární na fóru

Správný čas na byznys

platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com

2 komentář(e)
posledni 07.11.2024
Správný čas na byznys

Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...

2 komentář(e)
posledni 04.11.2024
Zaměřeno na vzdělávání

Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...

1 komentář(e)
posledni 28.10.2024
Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019