Plagiátoři útočí

Závist je zlá věc a ve světě byznysu se jí daří parazitovat na úspěšných podnikatelích. Jak lehce si získat úspěch jiných pro sebe? Kopírovat. Franšízové koncepty jsou pro tyto nekalé praktiky bohužel jako stvořené. Je proto důležité se ještě před expanzí a spuštěním franšízy zaměřit na ochrannou známku a vytvoření důsledných smluv.
S tzv. plagiátorstvím se setkalo mnoho firem a franšízové nejsou výjimkou, ba naopak. Franšízové koncepty se kopírují neustále. Společnost Jumping, která se zabývá cvičebními programy s trampolínami, o tom ví své. Jedna z nejúspěšnějších českých franšíz, která se rozvíjí po celém světě, se setkává s plagiátory na každém kroku. „Značku Jumping jsme právně ochránili tak, aby platila po celém světě. I nadále však bojujeme s plagiátory,“ dodává Tomáš Buriánek, jednatel firmy Jumping.
Drzost neznala mezí u jihokorejské společnosti, která využila koncept Mr. KEBAB a začala rozvíjet v Jižní Korey plagiátorskou značku stejného jména se stejnými prvky. „Setkali jsme se s plagiátorstvím i v Evropě, kde jsme dokázali protiprávní jednání zastavit. Nicméně v Jižní Korey se to nedá tak lehce udělat. Možnosti řešit problémy v tak daleké zemi je poněkud omezené,“ podotýká Lubomír Ľelovits ze slovenského franšízového konceptu Mr. KEBAB.
Důležité je si ochránit značku nejen na daný trh, ale nejlépe na celý svět. V tomto případě se tak podnikatel musí připravit na zdlouhavé jednání a vyšší náklady nejen na peníze, ale také na čas strávený vyjednáváním o podmínkách. Hlavní je také osvěta. Ovšem tato práce pak přináší ovoce.
Své o kopírování může povědět i franšízový systém Hudební škola Yamaha. „Snažíme se více zaměřit na komunikaci s klienty a objasňovat, v čem jsou naše produkty odlišné od nabídek nejrůznějších plagiátorů,“ poukazuje majitel master-franšízové licence Zdeněk Simek s tím, že na rozdíl od plagiátorů firma ví přesně, co dělá a k čemu hudba slouží.
"Plagiátorství ve franšíze není neobvyklé. Podnikatelé se snaží využívat dobrého nápadu a kopírují zavedené franšízové koncepty. Velmi často se stává, že plagiátorem se stane bývalý franšízant. Doporučujeme tedy, aby si franšízové firmy právně ochránily vztahy mezi franšízantem, aby po případném odstoupení od smlouvy nemusely řešit problémy s podnikatelským plánem bývalého franšízanta, který si udělá podobný koncept," upozorňuje Marek Halfar, jednatel poradenské společnosti ve franšíze PROFIT system.

PŘEČTI ČLÁNKY

Jak si vede Coffeeshop Company od doby, co si vzala vedení nazpět centrála ve Vídni? Díky nižším nákladům chce oslovit nové franšízanty a rozšířit síť v zemích V4.
TAB Board chce růst do dalších regionů Česka. Jaké franšízanty hledá a proč roste poptávka po sdílení zkušeností a koučinku i v době umělé inteligence?
Synergy Stocktaking nabízí franšízovou příležitost v oblasti inventarizace zásob. Zájemci získají kompletní technologické vybavení, podporu centrály i první klienty.
Franšízový koncept BodyBody spojuje moderní technologie a zdravý životní styl. Zájemcům otevírá možnost rozjet vlastní studio i v menších městech.
Tyrolské tradiční pochoutky Tiroler expandují v Česku. Franšízový model umožňuje stánkový i kamenný prodej a slibuje rychlou návratnost.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
„Díky propracovanému vzdělávacímu systému dokážeme na podnikání v realitách připravit i franšízanta bez předchozích zkušeností,“ říká Petr Zelenka, ředitel sítě Next Reality.
„Nízké náklady a rychlá návratnost dělají z Edukido ideální volbu pro ty, kteří chtějí podnikat a zároveň podpořit rozvoj dětí,“ říká provozní ředitel Bartłomiej Misztal.
Přinášíme aktuální žebříček nejúspěšnějších globálních franšízových značek. V TOP 10 nechybí franšízy známé z tuzemského trhu. Nejsilnějším sektorem zůstává gastro.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI