Franšízing je stále kvalitnější
Tématem franšízingu se zabýváte již řadu let. Pozorujete nějaký vývoj zájmu studentů o toto téma?
O franšízing byl vždy velký zájem z řad studentů. Jedná se o předmět, který si studenti vybírají nepovinně, takže se dá hovořit o skutečné snaze "přijít mu na kloub". Posun je vidět v kvalitě vstupních znalostí. Řada studentů již má na rozdíl od minulé doby základní znalost této formy podnikání a chce se zdokonalit, eventuálně připravit pro přijetí nebo dokonce vytvoření vlastního franšízového podnikání.
Data o franšízovém trhu známe. Změnilo se podle vás nějakým způsobem jeho fungování za poslední roky?
Franšízing nabývá v posledních letech na kvalitě. Vyučuje se na vysokých školách (Vysoká škola hotelová otevřela specializaci Franšízing), firmy projevují zájem o organizování kurzů "na míru“. Roste podíl českých franšízových firem na celkových výkonech, což považuji za velký úspěch vzhledem ke skutečnosti, že v Česku franšízing nastartoval prostřednictvím zahraničních firem, jejichž podíl na výkonech byl stoprocentní.
Co podle Vás brání v České republice masivnějšímu rozvoji franšízového podnikání?
Masivnějšímu rozvoji franšízingu u nás brání podle mého názoru dostatečné sebevědomí úspěšných českých firem. Neuvědomují si, že v případě expanze formou franšízingu by dosáhly daleko většího podílu na trhu rychleji a laciněji. Je však nutné, aby věnovaly pozornost přípravě vstupu na trh, výběru lokality, výběru franšízového partnera. Je také nutné zvážit, zda současný produkt je dlouhodobě udržitelný na trhu a zda nejde do střetu s kulturami zemí uvažovaných pro vstup.
Ve světě se koná řada franšízových akcí. Myslíte si, že je jejich u nás dostatečné množství na to, aby se tato oblast řádně zpropagovala? V listopadu se poprvé uskuteční Veletrh franchisingu v Praze, může k další propagaci přispět?
Nemyslím si, že ve světě je výrazně víc franšízových akcí než u nás, v relaci k počtu obyvatelstva a podnikatelských subjektů. Firmy na našem území daleko méně prezentují franšízing uvnitř. Zřídkakdy zaměstnanci vědí o tom, že jsou součástí franšízové firmy a přitom jsou potenciálními franšízanty! Veletrh franchisingu v Praze chyběl a určitě bude prospěšný nejen pro propagaci franšízingu, ale i pro rozšíření znalosti tohoto pojmu a možných očekávání širší veřejnost.
Jaké chyby nejčastěji dělají lidé, kteří se rozhodnou podnikat ve franšíze?
Z de je třeba odpověď rozdělit na dvě části. Franšízoři dělají chybu v tom, že ve snaze maximálně ušetřit se neporadí a pak podcení některou důležitou část franšízového konceptu. Velmi často nedodají potřebné informace právníkovi, který pak ve smlouvě neošetří případná rizika plynoucí z provozu. Chybou je podcenění prvků jednotného vystupování, jako je image nebo logo, absence výchovy a vzdělávání, koncepce inovací a tak dále. Franšízanti očekávají od franšízora individuální přístup při vyjednávání podmínek fungování vztahu, ale kvalitní franšízing má svá pravidla stanovená pevně. Tak mnohdy raději vstoupí do riskantního volného vztahu, než ocení pevný přístup. Další chybou je nedodržování provozní příručky třeba v oblasti sortimentu a jeho rozmístění v provozu, nebo obcházení různých pravidel na norem. Mnohdy je franšízový koncept narušován vlastní inovativní aktivitou bez souhlasu franšízora.
Jste porotkyní soutěže Franchisa roku. Co od jejího prvního ročníku očekáváte?
Pro mě je ctí být porotkyní prvního ročního soutěže Franšíza roku zejména proto, že jsme evidentně ve stadiu, kdy je z čeho vybírat a kdy je možné tvořit kritéria pro výběr toho nejlepšího. A tím rozhodně přispíváme k další precizaci této formy podnikání u nás. Světu dáváme najevo, že náš franšízing je hoden evaluace a připraven vytvářet vlastní, tedy české konkurenční subjekty. Současně je to také signál, že naši potenciální franšízoři a franšízanti vědí co od tohoto konceptu očekávat a jsou tedy připraveni stát se opravdovými partnery na obou stranách smluvního vztahu. Jsem přesvědčena, že právě toto se dá od prvního ročníku soutěže Franchisa roku očekávat a jsem připravena to podpořit.
PŘEČTI ČLÁNKY

Tak trochu jiná točená je franšízová síť s kompletním vybavením pro točenou zmrzlinu. Plány pro blížící se sezónu prozradila Markéty Fréharová, manažerka pro rozvoj franšíz.
Franšízová síť Extéria Market řeší u podnikatelů a institucí otázky BOZP a PO. Formu spolupráce nám přiblížil Jaroslav Mesarčík, regionální manažer společnosti.
„Flexibilita, inovativní přístup a schopnost reagovat na změny budou zásadní pro úspěch,“ vzkazuje budoucím franšízantům Marek Halfar, CEO poradenské společnosti PROFIT system.
„Jsme aktuální dvojkou na trhu. Obrat máme stejný i přes 30% pokles stavebnictví,“ říká Ing. Petr Holý, obchodní ředitel franšízové sítě Otherm.
Ředitel franšízové sítě Prorozvoz Jan Kryštof si s námi povídal o perspektivě a vývoji oboru logistiky. Zeptali jsme se i na formy spolupráce.
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Radka Vajo vede úspěšnou pražskou pobočku Century21 ve Zlatnické ulici v Praze. Jak se jí povedlo rozjet vlastní franšízu?
Světová franšízová síť do roku 2025 vstupuje s technologickými novinkami a pokračuje v růstu sítě.
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...